Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door benkr »

Als je een flensmotor neemt met een as die minimaal net zo lang is, liever ietsje langer, dan kun je toch op die flens een adapterplaat maken die identiek is aan de footprint van de huidige motor. Die plaat hoeft niet dikker te zijn dan 3 a 4 mm, dat moet toch wel lukken. Bovendien geeft de TS aan dat de poelie helemaal tegen de motor aan vast zit, dis de rest van de as is eigenlijk alleen maar ondersteuning. Zelfs een verlengbus op de motoras lijmen lijkt me nog wel te doen.
Ik zou de uitdaging wel aan durven, maar ik geloof niet dat de TS met zijn machine naar mij toe wil komen, anders staat mijn aanbod.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door tokas98 »

Wat zou er gebeuren als men de motor eigenlijk in dubbel driehoek aansluit.
Dus eigenlijk zoals in dubbel ster, de juiste windingen parallel aan elkaar maar dan niet in ster vorm
maar in driehoek. Op deze manier komt op elke spoel dus 220 volt dit was in de originele
aansluiting ook zo. Of dit mogelijk is is natuurlijk ook afhankelijk of de aansluiting van elke spoel
te bereiken is. Als dit mogelijk zou zijn kan de motor dus wel op de frequentie regelaar draaien.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door herbieferbie »

Zo ff de motor gedemonteerd zodat alles goed te zien is en wat maten genomen, zie foto' s

Laatste foto 44,92 is lengte as vanaf de voetplaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door benkr »

Lijkt me sterk dat je hier niet met een flensmotor weg komt.
Ik heb even gezocht, maar hier b.v. heb je voor nog geen 100 Euro een motor die makkelijk passend te maken is:

https://dutchdrives.com/producten/motor ... xgEALw_wcB

Verder staan er heeeeel veel op marktplaats, even zoeken of je iets in de buurt kunt vinden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 14 jan 2019 14:56 Lijkt me sterk dat je hier niet met een flensmotor weg komt.
Als je die flens-zijde van de motor demonteert, kun je misschien zelfs de originele contour er aan frezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door assink »

Met een beetje geluk is dit een normale IEC frame maat motor, en zou je deze flens gewoon uit kunnen wisselen?
Koop je een standaard 3 fase motor in dezelfde maat, en wissel je gewoon de eindplaat uit?
Of de rotor zo uit te wisselen is heb ik echter geen weet van. Verwacht dat deze wel anders is dan die van een standaard motor?
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door herbieferbie »

Hoi Benkr

Klopt er staat heel veel op MP, en een nieuwe kopen voor 100 euro zou ook nog ok zijn maar die jij voorstelde is wel wat laag in vermogen lijkt me , ik boor wel eens gaten in beukenmultiplex van 50 mm diameter ( gatenzaag ) en dat kost best wel kracht. zou dan liever een sterker exemplaar kopen op MP, maar ben bang dat ik dan iets aanschaf wat niet juist is omdat ik het zelf niet zo goed weet als jij/jullie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door benkr »

Okee, ik zoek vanavond wel even voor je.
Wordt vervolgd.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door benkr »

Ik kan op dit moment zo even niets moois vinden, maar ik bedacht dat ik zelf nog 1 of 2 motoren heb liggen die mogelijk bruikbaar zijn, zal morgen of overmorgen even op zolder klimmen en kijken wat dat precies is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door skillalot »

Je kan toch een nieuwe motor nemen, en een nieuwe flensplaat uit een 20mm plaatje alu laten frezen door iemand hier? Gewoon net als de originele, maar dan passend op nieuwe motor.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door herbieferbie »

Heey fijn Benkr, en rustig aan hoor project heeft geen haast, leuk dat je meedenkt etc

En tuurlijk nieuwe moter icm een andere montageplaat kan, maar denk een moter van 1.5 kw toch wel wat knaakies kost denk ik zo, mocht er geen andere mogelijkheid zijn kan dat altijd nog
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door HD13 »

Misschien hier even kijken hoe uit komt met de maten die je hebt.
https://duursma.nl/blog/40-hoe-de-afmet ... vastgelegd

Houd er rekening mee dat de as afgedraaid kan zijn om de v-riempoelie te laten passen.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door herbieferbie »

Ik zal er van de week eens naar kijken , ga nu nachtdiensten draaien, dan ben ik meestal niet zo productief :-)
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Boorkolom 380 naar 220 met VFD ( hulp gezocht )

Bericht door herbieferbie »

HD13 zo veel maten , kom er niet echt uit.
Ik wacht wel op benkr komt het wel goed heb ik het gevoel, heeft me al eens geholpen ergens mee.
Plaats reactie