HF Spindel met ATC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 19 mar 2019 18:30
Hoe doe je dat dan?
Spantangmoer losdraaien, spantang er uit halen, andere maat op zoeken, spantang er in moer erop, juiste freesje pakken, freesje er in, moer vastdraaien, boven het werkstuk joggen, naar beneden joggen, fijn instelling joggen, papiertje, nullen, .... Klaar.
Als je dan eens begint met die tool automatisch in te meten, dat werkt al een stuk comfortabeler.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Als je dan eens begint met die tool automatisch in te meten, dat werkt al een stuk comfortabeler.
Tja, zo ver ben ik eigenlijk nog niet gekomen. Misschien wel iets voor de CNC middag Brabant.

Ik mis een beetje de leidraad hoe te werk te gaan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 19 mar 2019 16:41 Ik heb ook een prijs opgevraagd voor de ATC-8022-30-SK20
Das erg mooi spul hoor! Kwa rondloop/stabiliteit kan je het beste voor HSK gaan, maar die toolholders zijn zo duur........
Gaan wel net zo makkelijk tot 70.000 rpm!!!
Maar goed, kwa kosten kan je het beste voor ISO30 gaan, ik heb er een zooitje(toolholders ISO30) uit China, geven absoluut geen trilling/onbalans bij 24K.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Deze ziet er ook niet verkeerd uit:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

Zoiets heb ik ook.....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben benieuwd wat hij moet kosten. Ik heb een prijs opgevraagd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door FSSF »

Je zoekt toch een spindel die je gewoon op een 220volt groepje kwijt kan? Niet het geval bij deze lijkt mij.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door DaBit »

In 10 seconden red ik het niet, maar binnen een seconde of 20-30 van frees wisselen is goed te doen met spantangen en automatisch inmeten. Een paar spantangen en moeren meer hebben scheelt ook; dan heb je 3-4 setjes met de frezen die je nodig hebt al klaar liggen.

Magoed, grootste 'nadeel' is dat je het wel zelf moet doen dus blijf je maar even die paar minuten wachten tot de gaatjes geboord zijn om daarna de frees te monteren. Met ATC kun je makkelijker weglopen en wat anders gaan doen. Toch loopt voor mij kosten vs baten iets te scheef; daarvoor doe ik teveel enkelstuks waar je toch al niet niet te ver van weg wil lopen. Als je regelmatig 10, 50,100 stuks van hetzelfde ding maakt dan is het anders; als de eerste 2 goed gingen zal de rest dat ook wel doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 19 mar 2019 23:39 In 10 seconden red ik het niet, maar binnen een seconde of 20-30 van frees wisselen is goed te doen met spantangen en automatisch inmeten.
En hoef je dan de rondloop niet meer te controleren ? Ik dacht dat dit het grote voordeel was van ATC, dat je de tools in de houders monteert en controleert op rondloop en daarna er niets meer aan hoeft te doen, samen dan met een eenmalige meting van de hoogte en deze in de database zetten ?
zeeschuim schreef: 20 mar 2019 08:20 ATC 9kW spindel marktplaats
Dat is zo te zien dezelfde als hierboven neergezet, het zou interessant wezen om te weten te komen waarom hij hem weer wil verkopen ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 20 mar 2019 08:55
DaBit schreef: 19 mar 2019 23:39 In 10 seconden red ik het niet, maar binnen een seconde of 20-30 van frees wisselen is goed te doen met spantangen en automatisch inmeten.
En hoef je dan de rondloop niet meer te controleren ? Ik dacht dat dit het grote voordeel was van ATC, dat je de tools in de houders monteert en controleert op rondloop en daarna er niets meer aan hoeft te doen, samen dan met een eenmalige meting van de hoogte en deze in de database zetten ?
Als je de rondloop moet controleren is er iets duidelijk mis. Het loopt rond en het is goed, of het loopt niet, en dan is er iets wat rijp is voor de sloop.
Het voordeel bij een wisselaar is natuurlijk dat de oriëntatie van het gereedschap altijd hetzelfde is, dat kan een laatste honderste schelen, als ik nauwkeurig werk doe zet ik een streepje op de SK40 houder zodat ik hem de volgende keer er hetzelfde in zet. (bij SK40 heb je soms 2 keuzes) Doe ik het niet merk ik in 99% van de gevallen niet.
Maar aangezien het gebruik van tooldiameter correctie op de besturing hier zelden gebruikt wordt (G40-G41-G42), en ik niet geloof dat iedereen eerst een proefje freest, vervolgens die diameter in CAM in vult en een freesprogramma genereert denk ik niet dat er binnen 0.02 mm maatvoering gefreesd wordt. (oeps wat zeg ik nu. :oops: :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ballegooijen schreef: 19 mar 2019 21:54 Deze ziet er ook niet verkeerd uit:
Deze kost USD 2000
Dan komt er nog transport, inklaring, enz. bij natuurlijk
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door mark3 »

Hoe groot is je freesmachine?
van 2,2kw chinees naar 9kw professioneel met atc is nogal een verschil qua formaat , gewicht en vermogen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

mark3 schreef: 20 mar 2019 10:18 Hoe groot is je freesmachine?
van 2,2kw chinees naar 9kw professioneel met atc is nogal een verschil qua formaat , gewicht en vermogen.
Mark,
Ik zou dan gaat voor de 4,5 kW motor. Die is niet heel veel groter dan mijn huidige 2,2 kW spindel. Hij zal wel zwaarder zijn maar dat lijkt me niet zo'n punt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie