HF Spindel met ATC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Kjelt schreef: 23 mar 2020 19:23 Wat een monster! 8) (in de positieve zin van het woord)
Valt mee hoor. Hij is niet heel veel groter dan de chinese 2,2 kW die er op zat. Hij is wel langer vanwege de ATC. Ik hoop dat hij goed werk gaat verrichten :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Zoals eerder gemeld heb ik de nieuwe spindel met ATC draaien. Gisteren heb ik hem eens even flink aan de tand gevoeld op een 30 mm alu plaat. Ik had er een 12mm 3 snijder in zitten en ging 2 mm diep bij het trekken van een sleuf. Hierbij zakte het toerental nogal behoorlijk in zoals je in het bijgaande filmpje goed kan horen op het moment dat de frees uit de slot komt. Nu vroeg ik mij af of ik de VFD nog kan optimaliseren zodat er meer kracht overblijft. Ik heb een Chinese Huyang VFD van 2,2 kW. De instelling zoals ze er nu in staan zijn de volgende:

Code: Selecteer alles

PD 005  Max. Operating Frequency          	= 300                     	Default = 50 (Hz)
PD 006  Intermediate Frequency                       	= 16                       	Default = 2.5 (Hz) 
PD 007  Min. Frequency                                    	= 4                         	Default = 0.5 (Hz)
PD 008  Max. Voltage                                       	= 220V                  	Default = (220V)
PD 009  Intermediate Voltage                           	= 25V                    	Default = (15V)
PD 010  Min. Voltage                                      	= 10                       	Default = (6.5V)
PD 014   Acceleration Time                           	= 10                       	Default = (10 * 0.1sec)
PD 015   Deceleration Time                          	= 10                       	Default = (10 * 0.1sec)
PD 041  Carrier Frequency                           	= 8                         	Default = (8kHz)
PD 124  Overtorque Detect %                    		= 15                       	Default = (1.0)
PD 125  Overtorque Detect Time              		= 0                         	Default = (0)
PD 141  Rated Motor Voltage                     		= 220                     	Default = (220)
PD 142  Rated Current                                   	= 9.2                      	Default = ()
PD 143  Pole Number                                    	= 2                         	Default = (04)
PD 144 Rated Motor Revolution               		= 1440                  	Default = (1440)
PD 145  Auto Torque Comp.                        	= 3                         	Default = (2.0)
De motor gegevens zijn de volgende:
20233

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Heb je de motorstroom bekeken tijdens bedrijf, kun je op de display zien en ook het aantal toeren.

Onderstaande zaken eerst even met benkr, Dabit of Audiomanics bespreken aangezien ik ook geen deskundige ben op dit vlak en geen doorgebrande motor op mijn geweten wil hebben.

PD14 en 15 staan bij mij veel lager, zorgt voor een snellere acceleratie.

PD144 staat fout dat zou de nominale frequentie bij 50Hz moeten zijn.
Als bij 200Hz het 12000 rpm is dan is dit bij 50Hz dus 3000rpm
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Nee, de motorstroom heb ik niet bekeken.

Voor de andere parameters wacht ik even op nadere info van deskundigen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
HD13
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door HD13 »

Wat Kjelt al heeft genoemd de PD144 op 2880 -3000 zetten.

Je acceleratie en deacceleratie staan op 10x0.1sec is dus 1 sec, misschien gewoon even mee spelen om te zien wat werkt

Dan nu het V/f of Hz verhaal.
De motor heeft een verhouding tussen spanning en toerental.
Hoe hoger de spanning hoe meer toeren maar dan wel de motorstroom respecteren !
Dus weinig toeren vragen en te veel spanning geeft de magische rook.

In de parameters kom je de Max, Intermediate, Min Hz settings tegen.
Deze settings hebben ook een tegenhanger in het spannings deel en zijn dan ook Max, Intermediate, Min Voltage.
Deze waarden moet je eigenlijk in een grafiek uitzetten om te zien hoe dit verloopt.
Is over het algemeen een lineair verband.
Als je motor nu in een bepaald deel inzakt en hij trekt nog geen 9,2 Amp dan kun je in dat deel de spanning verhogen.
Maar omdat je maar 3 punten hebt zul je dus met Intermediate en Min waardes moeten spelen om op de juiste plek je spanning toename te krijgen en een lineair verband behouden.
Je moet het eigenlijk zo zien je max waarden zijn een vast gegeven en dit punt blijft ook staan.
Nu begin je de minimale en de tussen liggende waarden zo op te schroeven dat je lijn als het ware draait in het max punt.
En ondertussen de 9,2 Amp in de gaten houden !
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door benkr »

Dus johan, zoals ik al had gezegd moet je toch de stroom uitlezen, dat kun je met de knopjes van de VFD instellen, kijk even in het manual daar voor.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Deze grafiek, uit de handleiding, kan dan ook van waarde zijn?

20234
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
HD13
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door HD13 »

Als dat de grafiek van de motor is dan snap ik ook de 220V rating voor 12000 tot 18000.
En ja dit kun je dan gebruiken.
Voor je max instellingen moet je dan 12000Rpm/200Hz en 220 gebruiken.
Om goed in de V/F te blijven.

Weet even niet op welke parameter je nu dan de 18000Rpm/300Hz moet zetten.

Bedenk net dat het misschien met de intermediate settings kan.
max settings op 18000/300Hz 220Volt
Intermediate 12000/200Hz 220volt
Dan wel de Min waarden goed uit de grafiek overnemen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Ik zou het niet met een 12mm frees doen. is enthousiast voor een 2.2kw spindel. Eerder met een 6 of 8mm frees, 1 snijder, met teruggeslepen ziel. (weet niet of je die kent, die hebben nog redelijke stabiliteit en een snijlengte van zeg maar 4-8mm). Die zijn te krijgen in 30mm lengte. Ik gebruik persoonlijk alleen 12mm frezen in hout icm de 2.2kw spindel. In aluminium ga ik niet groter dan 10.

DAT.0068496F is zo'n frees van Datron.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb gisteren de andere plaat gefreesd en hierbij de opgenomen stroom bekeken zonder de parameter te veranderen. Het maximale wat ik heb gezien is 2,2 Amp. Er zou dus nog genoeg over moeten zijn want de spindel is 9,2 Amp.

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Hoeveel RPM?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

serum schreef: 29 mar 2020 11:29Hoeveel RPM?
ongeveer 10000
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 29 mar 2020 11:19 Ik heb gisteren de andere plaat gefreesd en hierbij de opgenomen stroom bekeken zonder de parameter te veranderen. Het maximale wat ik heb gezien is 2,2 Amp. Er zou dus nog genoeg over moeten zijn want de spindel is 9,2 Amp.
Met een 12mm frees (3-snijder) in alu kom ik op 9000 rpm en 1600 mm/min! Ik zou wel de snijwaardes aanhouden, anders is het poetsen en blijft het gerommel in de marge! Probeer het eens met een 1-snijder............
Je onderschat de impact wanneer je lak aan de snijparameters hebt!
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door benkr »

Ja, maar zoals HD13 al riep moet je wel de V/F curve goed instellen, anders heb je bij 10.000 rpm niet het volle vermogen.
Plaats reactie