HF Spindel met ATC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Met een 12mm frees (3-snijder) in alu kom ik op 9000 rpm en 1600 mm/min! Ik zou wel de snijwaardes aanhouden, anders is het poetsen en blijft het gerommel in de marge!
En op welke diepte zit je dan André?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Caesar »

m.b.t. de V/F curve, in de handleiding van mijn VFD (Yaskawa V7 MVB018, 3 fase 400Vac in, 3 fase 400Vac uit, 500hz) staat een tabelletje met richtwaarden om je laag, midden en hoog frequentie V-F in te stellen. Het tabelletje is gebaseerd op standaard 50hz motor, maar er wordt verwezen naar de volgende opmerking met formule:
Voltages shown are vor 230V motor; for other motor voltages (die van mij dus, 400VAC), multiply all voltage (V) values by (Vmtr/230). I.e.: for a 460V motor multiply by 460/230 = 2.
Mijn motor is een 3 fase 400VAC, 5kw motor, maar dat maakt niet uit; onderstaande kun je toepassen op ieder type motor en volgens mij is dat niet VFD specifiek; de VF curve is mijn inziens hetzelfde (toch????)

uit de tabel haal ik (eerste rij; 50hz net stroom, VT (ipv CT = contant Torque)) i.p.v. P codes werken ze hier met N codes:

n011 = Frequency Max = 50hz in tabel = 500 hz voor mijn motor
n012 = Vmax = 230V in tabel = 400V voor mijn motor
n013 = Frequency Max voltage point = 50Hz in tabel = 500hz voor mijn motor
n014 = Frequency Mid point = 25hz in tabel = 250hz voor mijn motor
n015= Voltage Mid point = 40.2V in tabel = 400/230*40.2=69.91V voor mijn motor
n016 = Minimum frequency = afhankelijk van jouw motor.
n017 = Voltage @ min Freq

Volgens mij geeft het tabelletje redelijk gestandaardiseerde waarden voor een V/F curve, dus je kunt bovenstaande toepassen op jouw motor waarden (max HZ en Voltage).

Als je naar het grafiekje kijkt, suggereert deze documentatie niet dat het een Lineaire curve is. Overigens staat er wel de volgende opmerking (zie 2e plaatje):
To establish a V/F pattern with a straight line (dus lineaire curve) from Fmin to Fa, set Fb = Fmin.
N.B.; ik begrijp dat jouw VFD niet dezelfde is als de mijne, maar bovenstaande informatie is redleijk universeel. De grootste truuk voor jouw is om te zien welke P-parameters overeen komen met mijn N parameters om de boel in te stellen. Wellicht dat er geen midpoint parameter is, dan heb je per definitie een lineaire curve (een begin punt; laagste hz met voltage en eindpunt; hoogste hz met voltage).

Ik denk dat de waarden uit onderstaand tabel echter wel van toepassing blijven. De documentatie is voor meerdere modellen VFD's (230V, 400V, enkel/3 fase etc) dus de grafiek is universeel toepasbaar.

Zie ook deze 3 plaatjes (eerste de tabel, de tweede de curve, de derde de installatie instructies met verwijzing naar dit tabelletje.). Zie note 3 in het eerste plaatje.

AfbeeldingVF curve
AfbeeldingVF graph

AfbeeldingVF instructions
Laatst gewijzigd door Caesar op 29 mar 2020 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 29 mar 2020 12:16 Ja, maar zoals HD13 al riep moet je wel de V/F curve goed instellen, anders heb je bij 10.000 rpm niet het volle vermogen.
Ja, ben aan het zoeken in de lijst maar weet eigenlijk nog steeds niet welke parameter wat is. En om op de gok nu allerlei aanpassingen te doen durf ik eigenlijk niet. Voor mij is het nog steeds adacadabra :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door HD13 »

Ballegooijen schreef: 27 mar 2020 17:49 Zoals eerder gemeld heb ik de nieuwe spindel met ATC draaien. Gisteren heb ik hem eens even flink aan de tand gevoeld op een 30 mm alu plaat. Ik had er een 12mm 3 snijder in zitten en ging 2 mm diep bij het trekken van een sleuf. Hierbij zakte het toerental nogal behoorlijk in zoals je in het bijgaande filmpje goed kan horen op het moment dat de frees uit de slot komt. Nu vroeg ik mij af of ik de VFD nog kan optimaliseren zodat er meer kracht overblijft. Ik heb een Chinese Huyang VFD van 2,2 kW. De instelling zoals ze er nu in staan zijn de volgende:

Code: Selecteer alles

PD 005  Max. Operating Frequency          	= 300                     	Default = 50 (Hz)
PD 006  Intermediate Frequency                       	= 16                       	Default = 2.5 (Hz) 
PD 007  Min. Frequency                                    	= 4                         	Default = 0.5 (Hz)
PD 008  Max. Voltage                                       	= 220V                  	Default = (220V)
PD 009  Intermediate Voltage                           	= 25V                    	Default = (15V)
PD 010  Min. Voltage                                      	= 10                       	Default = (6.5V)
PD 014   Acceleration Time                           	= 10                       	Default = (10 * 0.1sec)
PD 015   Deceleration Time                          	= 10                       	Default = (10 * 0.1sec)
PD 041  Carrier Frequency                           	= 8                         	Default = (8kHz)
PD 124  Overtorque Detect %                    		= 15                       	Default = (1.0)
PD 125  Overtorque Detect Time              		= 0                         	Default = (0)
PD 141  Rated Motor Voltage                     		= 220                     	Default = (220)
PD 142  Rated Current                                   	= 9.2                      	Default = ()
PD 143  Pole Number                                    	= 2                         	Default = (04)
PD 144 Rated Motor Revolution               		= 1440                  	Default = (1440)
PD 145  Auto Torque Comp.                        	= 3                         	Default = (2.0)
De motor gegevens zijn de volgende:
20233

Is dit de parameter lijst in je VFD ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ja, een gedeelte daar van. Ik heb wel een digitale handleiding.

Krijg hem niet bijgevoegd. Waarschijnlijk te groot.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door HD13 »

@Ballegooijen,
Heb je motorgrafiek erbij gepakt en de parameter nummers in de grafiek gezet en zonodig waarden al ingevuld.
Paar aandacht puntjes, PD008 en PD009 moeten beide op 220V staan, weet niet of de regelaar dit slikt, gewoon proberen.
PD144 ook aanpassen was al eerde door iemand anders genoemd.

20252

Heb voor de Min waardes de gegevens al in gevuld en in de grafiek vermeld.
Let wel als je voorbij de 12000 rpm komt dan zakt het koppel in, staat ook vermeld in de grafiek.

En als je iets niet snapt of begrijpt gewoon melden, daar is een forum voor.
Bedenk dat de er veel meelezen en hier ook van leren !

Kun je met de shift toets op je regelaar de uitlezing vastzetten, zodat deze op stroom blijft staan en niet steeds switcht ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 29 mar 2020 12:41
Met een 12mm frees (3-snijder) in alu kom ik op 9000 rpm en 1600 mm/min! Ik zou wel de snijwaardes aanhouden, anders is het poetsen en blijft het gerommel in de marge!
En op welke diepte zit je dan André?
Dat is niet aan de orde bij het bepalen van toerental en de feed, de parameters daarvoor is materiaalsoort (mtrs/min, Fz (wat je voor je tandje zet), aantal tanden (z).
De DOC is daarna weer afhankelijk van de kracht van je spindel en de stijfheid van je machine! Alleen geven de meeste fabrikanten van freesjes wel een andere Fz aan bij een WOC van de dikte van je frees (sleuven trekken dus), die is meetal wat minder uiteraard dan!
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door keesfrees »

Ik ben even de lijn van dit gesprek een beetje kwijt, maar wellicht voegt dit iets toe.

In mijn machine besturing kon ik ooit op de afstandsbediening (pendant) de stroom zien die de freesmotor op enig moment trekt.
De VFD zat aangesloten via mod bus.
Maar helaas werkt dat niet meer wegens : viewtopic.php?f=35&t=11119

Welke besturing kan er een VFD met mod bus besturen ? Eding ?
Wat gebruik je : "Ballegooijen"
( heb je vast al ergens vermeld, maar . . )
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

HD13 schreef: 29 mar 2020 14:27 @Ballegooijen,
Heb je motorgrafiek erbij gepakt en de parameter nummers in de grafiek gezet en zonodig waarden al ingevuld.
Paar aandacht puntjes, PD008 en PD009 moeten beide op 220V staan, weet niet of de regelaar dit slikt, gewoon proberen.
PD144 ook aanpassen was al eerde door iemand anders genoemd.

Heb voor de Min waardes de gegevens al in gevuld en in de grafiek vermeld.
Let wel als je voorbij de 12000 rpm komt dan zakt het koppel in, staat ook vermeld in de grafiek.

En als je iets niet snapt of begrijpt gewoon melden, daar is een forum voor.
Bedenk dat de er veel meelezen en hier ook van leren !

Kun je met de shift toets op je regelaar de uitlezing vastzetten, zodat deze op stroom blijft staan en niet steeds switcht ?
Dank je wel HD13!!. Ik ga deze er zo inzetten en koppel de resultaten hier terug.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Caesar »

PD008 en PD009 moeten beide op 220V staan, weet niet of de regelaar dit slikt, gewoon proberen.
Ik vind PD009 (intermediate voltage) wel hoog hoor op 220V. Dat betekent dus dat je halverwege je toerental bereik dus al op vol voltage gaat uitsturen; dat ligt niet echt in lijn met een redelijk lineaire lijn Volt versus Frequentie. Of zit ik er nu helemaal naast?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Ik vroeg mij hetzelfde af. Maar aan de andere kant kan hij zo wel het volledige vermogen leveren op lagere toerentallen. Daar geldt toch altijd P=U*I lijkt mij? Aan de andere kant zou het prima verklaren waarom het nou niet vooruit te branden is qua vermogen. Hoewel stroom juis weer het koppel levert?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Iets is er in ieder geval niet goed! Er kwamen rookwolken uit de spindel. Parameters teruggezet maar nu krijg ik de melding E.OC.A
Ik kan nog niet vinden wat de A is maar ik vrees het ergste :oops: :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 29 mar 2020 17:00 Iets is er in ieder geval niet goed! Er kwamen rookwolken uit de spindel. Parameters teruggezet maar nu krijg ik de melding E.OC.A
Ik kan nog niet vinden wat de A is maar ik vrees het ergste :oops: :oops:
Op deze manier heb ik ook een dure HF spindel opgerookt, je moet niet zo maar wat veranderen omdat een ander wat roept!
Beter de fabrikant van de VFD/spindel raadplegen, of een echte deskundige... dit is echt zonde van je geld!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Nee!! Dat is kloten!!!! op hoeveel toeren zat je nou te frezen? ik dacht het eerder te hebben gevraagd
Plaats reactie