HF Spindel met ATC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door stekkestim »

Ik heb gemerkt dat er toch nog een verschil op BT en SK zit, voordat ik de SK krimhouders besteld heb had ik per abuus een BT houder gekocht. Deze kan ik wel klemmen in de spindel maar sturing geeft een tool error zodra ik het programma start. ISO en SK kan ik gewoon (manueel) onderling uitwisselen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Maar de conus is bij alle drie de typen dus gelijk en daardoor uitwisselbaar?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

stekkestim schreef: 03 apr 2020 11:12 Ik heb gemerkt dat er toch nog een verschil op BT en SK zit, voordat ik de SK krimhouders besteld heb had ik per abuus een BT houder gekocht. Deze kan ik wel klemmen in de spindel maar sturing geeft een tool error zodra ik het programma start. ISO en SK kan ik gewoon (manueel) onderling uitwisselen.
Zou dat met de pullstud te maken kunnen hebben? Hier zit bij mijn weten het verschil.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door stekkestim »

Dan zou het met de lengte moeten zijn, want ik heb de pullstud voor een ISO houder gebruikt (diameter kleiner gedraaid)
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door stekkestim »

Ballegooijen schreef: 03 apr 2020 11:20 Maar de conus is bij alle drie de typen dus gelijk en daardoor uitwisselbaar?
Conus is identiek, het verschil zit hem inderdaad zoals Serum aangeeft in de drive-dogs BT is ook kleiner in totale diameter dan SK en de pullstuds van SK en ISO passen niet in BT (niet zonder aanpassing)
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door motormuis »

ik dacht dat sk 30 met binnendraad voor een aantrekstang is en bt30 met aantrekbout voor de wisselaar
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

motormuis schreef: 03 apr 2020 12:20 ik dacht dat sk 30 met binnendraad voor een aantrekstang is en bt30 met aantrekbout voor de wisselaar
het lijkt erop dat je daar gelijk hebt!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er zit verschil in lengte tussen SK en BT. De pull-strategie kan dan ook nog meer varianten hebben.
Van BT weet ik niet zo veel, zie je volgens mij meer op Aziatische machines. En de ring voor de handjes in het magazijn is dikker.
SK is er ook nog en 2 versies, din2080 en din69871?
ISO, ik heb het vermoeden dat dat alleen iets over de kegel zegt.

Al met al, je MOET gewoon het gereedschap gebruiken wat voor jouw spindel bedoelt is, met de pull-strategie die bedoelt is voor jouw aantrek mechanisme.
Wanneer je met een aantrekbout werkt, is de lengte niet kritisch en de rand ook niet.

Net als : M16, UNC 3/4, GAS 1/2 allemaal schroefdraad, maar wel verschillende maatvoering.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nog even een paar plaatjes:
20294
Van links naar rechts ISO40? met zaagtanddraad, daarnaast een verloop hulp om met een OTT spanner te gebruiken, die schroef je dus over de zaagtanddraad. Vervolgens een SK40 DIN2080 met OTT spanril (die kan dus niet in een automatische gereedschapwisselaar gebruikt vanwege het ontbreken van die vasthoud groef), dan een SK40 DIN69871 zonder pullstud, en vervolgens diezelfde met een systeem OTT aantrekbout.
Verder zie je bij die 2 96871 type dat er naast die meeneem groeven naast 1 groef een extra inkeping zit. Daar zit in het magazijn een nokje zodat je het gereedschap maar op 1 unieke oriëntatie in het magazijn kunt plaatsen.
20295
Hier nog een verloop zaagtanddraad naar een mij onbekend prehistorisch type aantreksysteem.

En dit is slechts een heel magere selectie van mogelijke SK/BT/ISO houder gevoerd wordt.

Als je zo'n aantrekbout systeem OTT in een BT40 houder schroeft, lijkt het allemaal te kloppen echter de positie van die groef wijkt dan een paar mm af, waardoor de aantrekvingers je gereedschap misschien wel vast klemmen, maar niet achter de borg zit, vingers kunnen afbreken, gereedschap kan ook gewoon uit de konus getrokken worden. In beide gevallen kun je flinke schade hebben. (als het niet erger afloopt)

(waarom vraagt er nooit iemand of die die velg met 4 gaten ook op een naaf met 5 bouten kan gebruiken ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Caesar »

In mijn ISO 30 frees met HSD pullstud, passen ook SK30 toolholders. moet ik wel HSD pullstud erbij hebben, maar het past allemaal wel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Caesar schreef: 03 apr 2020 23:12 In mijn ISO 30 frees met HSD pullstud, passen ook SK30 toolholders. moet ik wel HSD pullstud erbij hebben, maar het past allemaal wel.
Zoals je zelf al zegt, het past niet: behalve als ik de juiste pull-strategie gebruik.
De omschrijving ISO30 slaat dus duidelijk op de maat van de spindel, niet op het systeem waarmee het gereedschap vastgetrokken wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Inmiddels 4 offertes binnen gekregen voor revisie van de spindel. Drie ervan zijn rond de € 1000,= en 1 is zelfs meer dan € 5000,=
De keuze is dus duidelijk; als de buikpijn weg is ga ik de 4,5 kW BT30 spindel kopen. (zoek alleen nog sponsers ;-) )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door WillyH »

Is de stator (of rotor?) niet apart te koop bij de fabrikant? Moet toch goedkoper zijn dan een nieuwe spindel+ATC.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Tonybryden »

Lijkt mij ook dat het goedkoper moet kunnen, ik vind 1000€ ook veel.
Kijk eens bij de jongens wie startmotoren/dynamo reviseren, misschien helpen zij je verder.
Plaats reactie