HF Spindel met ATC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ja, de VFD heb ik ook op een andere plaats moeten monteren vanwege de ruimte. Deze heeft nu een rechtstreekse voeding vanaf de groepen kast. Nadeel is dat ik hem met de automaat nu uit moet schakelen en dat ga ik straks natuurlijk vergeten. Ik wil dus op de een of andere manier een relais ertussen zetten die dan een stuurspanning vanuit de machinekast moet krijgen.

Vanmiddag overigens het eerste freesstukje er mee gedaan. Weliswaar in kunststof maar het ging als een tierelier.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door ruudderooy »

Hoi Johan,

Heb vandaag bij kelders boxmeer een 2de hands kastje gehaald en een 25A 3phase netfilter (bijelkaar 16euro).
Ik sluit hem wel aan via mijn bestuuring kast deze is al 3phase en schakel de vfd via een relais in.
moet nu nog wat kleine relais bestellen die via mijn i/o geschakeld kunnen worden, zodat de 4 kleppen kunnen schakelen.
dan mijn kabel rubs vervangen want teweinig ruimte voor de 4 perslucht slangen.
dan nog de gas veren en alles uitzoeken om het goed werkend tekrijgen in mach3 (misschien mach4)

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

ruudderooy schreef: 20 mei 2020 23:22 dan mijn kabel rubs vervangen want teweinig ruimte voor de 4 perslucht slangen.
dan nog de gas veren en alles uitzoeken om het goed werkend tekrijgen in mach3 (misschien mach4)
Je zou ook kunnen overwegen de perslucht net als de afzuiging vanaf boven te laten lopen.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door ruudderooy »

Hoi Kjelt,

Ja zou kunnen maar vind ik niet echt praktisch dan hangen ze altijd weer in de weg, en komen ergens tussen of blijven ergens achter hangen.
ik heb nu ook al mijn slangen door de rups ook van waterkoeling minimaal smering en perslucht en deze wil ik er ook bij.
Nu kan ik de machine in het geheel verrijden hoef ik alleen 1 perslucht slang en 1 kracht stroom stekker los te halen.

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door ruudderooy »

Nou het is eindelijk zo ver vorige week alles omgebouwd en de atc spindle gemonteerd.
hier stond de spindel nog niet goed recht de finish op de bodem was daar door hier nog niet goed inmiddels wel zal ik later nog wel een filmpje van maken.

https://youtu.be/F3Cl8vbQDg4
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Gaaf zeg 8)
Echt mooi gemaakt zo, je hebt wel meer Z hoogte nodig denk ik dan een standaard OSPF biedt ?
Maaruh wat is het voorwerp eigenlijk, het zal geen asbak zijn ;-)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 03 jul 2020 18:30 Gaaf zeg 8)
Echt mooi gemaakt zo, je hebt wel meer Z hoogte nodig denk ik dan een standaard OSPF biedt ?
Maaruh wat is het voorwerp eigenlijk, het zal geen asbak zijn ;-)
ja ik heb 300mm onder mijn brug en mijn Z heeft een slag van 220mm, raak nu 60mm hoogte kwijt met de kortste toolhouder, maar ga waarschijnlijk mijn klem wat verzinken in het bed.
want die is ook 120mm hoog dus hou ik maar 80mm boven de klem over en mijn probe is 55mm hoog dus nu heel krap.

maar dat onderdeel was eigenlijk niks gewoon iets wat ik even getekend had om te testen :-)

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ziet er gaaf uit Ruud!! Ik heb ook het idee dat jou spindel wat stiller is dan de mijne. Maar jij hebt waarschijnlijk waterkoeling? Bij mij maakt de ven die boven op de spindel zit best een hoop geluid. Het is een 12 volt ventilator, misschien moet ik eens een keer kijken voor een andere.
Maar top hoor zo bij jou! Ben je wel blij mee denk ik?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door ruudderooy »

Ja hij is echt heel stil echt veel stiller dan mijn 2.2kw spindel was, maar dat mag ook wel prijs is ook niet gelijk.
Maar ben er heel blij mee nu kan ik gewoon wat dingen laseren of rustig gaan zitten tekenen als hij aan het frezen is.
En niet moeilijk doen om dingen heen werken om wat minder tool wisselingen te hebben zolang dus in 1 programma is het nu niet erg als hij 2x het zelfde freesje gebruikt met een ander tussen door als dat beter uitkomt!

gr Ruud
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

ruudderooy schreef: 03 jul 2020 22:08 Ja hij is echt heel stil echt veel stiller dan mijn 2.2kw spindel was, maar dat mag ook wel prijs is ook niet gelijk.
Die snap ik niet, stijgt de prijs van de spindel naarmate het aantal decibels zakt? Dan had ik de mijne echt voor niets moeten krijgen 😏
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 03 jul 2020 19:52 Bij mij maakt de ven die boven op de spindel zit best een hoop geluid. Het is een 12 volt ventilator, misschien moet ik eens een keer kijken voor een andere.
Dat doet de mijn ook zo erg op de HSD, zou er niet iets van een temperatuur sensor ofzo tussen kunnen, zodat hij alleen aan gaat wanneer het een beetje te warm wordt?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ik moet eens even kijken want bij mij zit er een sensor in geloof ik. Ik ga dat eens even uitzoeken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door ruudderooy »

andrefc101 schreef: 03 jul 2020 22:50 Die snap ik niet, stijgt de prijs van de spindel naarmate het aantal decibels zakt? Dan had ik de mijne echt voor niets moeten krijgen 😏
Nou als een motor goed word aangestuurd dan maakt hij weinig tot geen geluid.
70% van het geluid van de watergekoelde spindels komt echt door on-balans van de rotor, lagers, collets moeren of scheef in geclampt gereedschap.
Ik heb 3 tool houders die bij geleverd werden deze trillen ook niet op 24k toeren en heb zelf een paar goedkope erbij aan geschaft chinese en daar staat ook op 2.5g 24k maar die ga ik niet boven de 10k gebruiken want bij 13k blijkt dat deze niet zo goed gebalanceerd zijn :-) (had ik ook niet verwacht voor het geld).
maar dan gaat de spindel ook geluid produceren.
dus ik bedoel er niet perse het geluid maar meer dat hij soepel trilling vrij loopt omdat er bij deze spindel wel naar de balans en de lagers en dergelijke is gekeken is hij waarschijnlijk stiller.

daarmee zeg ik niet dat jij geen goeie spindel heb want kan ook nog aan heel veel andere dingen liggen, die van mij zal waarschijnlijk over een jaar ook anders klinken.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Ballegooijen schreef: 03 jul 2020 23:18 Ik moet eens even kijken want bij mij zit er een sensor in geloof ik. Ik ga dat eens even uitzoeken.
Die sensor is voor de beveiliging, staat op iets van 70 of 80 graden oid om op te nemen in je noodstop oid. Daar heb je niets aan om de ventilator te regelen. Van mij mag de ventilator op mijn grote machine draaien als de spindel aanstaat en een 15 minuten nalooptijd. Dat kan je weer prima regelen met een standaard verkrijgbaar timerbordje icm de uitgangen van je vfd (meeste vfd's hebben een relais waarmee ze randzaken aan/uit kunnen zetten bij aan/uit motor). Op mijn kleine machine zit een pittige 12v ventilator. Daarop zit een dc/dc regelaartje (formaat 1/3e postzegel) die je in kan stellen: deze staat op 7v en op de spindel zit een maak-contact 35 graden C schakelaartje die dat eerste printje overbrugt, zodat de fan op 12V draait als hij warmer is dan 35 graden.

@ruud, is je spindel iso20, 25 of 30?

Mijn ervaring met die goedkope iso30 houders is dat de houders prima zijn, maar de moeren zwaar in onbalans zijn.
Plaats reactie