HF Spindel met ATC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb kabel nodig met 6 aders. 3 voor UVW 1 voor aarde en 2 voor de koelven (12v)
Hoeft ook geen kabelrups kabel te zijn want het is alleen het stukje van de spindel naar de aansluitdoos. Maar goed, inmiddels heb ik kabel besteld dus dat komt goed.

@Plaatjes gaan er zeker komen maar ik heb de VFD nog steeds niet binnen. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Eindelijk de VFD binnen!. Die is volgens mij de hele wereld rond geweest maar goed, uiteindelijk is hij toch bij mij terecht gekomen ;-)

Nu een vraag over het aansluiten. Het zou kunnen zijn dat men hier geen reactie op geven maar het risico is geheel mijnerzijds :lol:

Ik heb zelf geprobeerd om de juiste aansluitingen uit te zoeken maar zoek eigenlijk toch een soort van bevestiging. Hieronder heb ik getekend hoe ik denk dat het moet.

20898

Ik probeer de handleiding als bijlage toe te voegen maar misschien is het bestand te groot.
Dan zal ik wat plaatjes er uit posten.
DZB200&300Busermanual.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door ruudderooy »

Nou Johan ik Ga er binnenkort ook aan geloven.

Heb ook een atc spindel gekocht van Jianken mijn 2.2kw spindel is aan het overlijden.
Ik kon de lagers nog wel vervangen maar wilde deze eigenlijk al een tijdje vervangen voornamelijk om wat mindertijd naast de machine door te brengen en tegelrijker tijd wat andere dingen te kunnen doen.
Ik heb de JGL-110/4.2R24 = 4.2kw, 24krpm, diameter 110mm, net weight about 17kg spindel besteld.
Als het goed is komt hij dinsdag bij zijn nieuwe baasje :-)
dan zal het nog wel even duren voor hij geïnstalleerd is, want spullen als gasveren voor Z-support zijn nog niet binnen.
prijs viel me niet tegen (heb niet voor de duurdere servo variant gekozen die zou nog 1200 euro meer kosten werd me net iets teveel)
20900
en een plaatje die ik kreeg op dag van verzenden
20899
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Dat is ook een mooie spindel Ruud. Zo te zien met waterkoeling. Ik wilde juist geen waterkoeling maar dan is het zoeken toch wat moeilijker. Er zijn er meer met dan zonder waterkoeling. Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Ruud, is dat de variant met permanente magneten en geschikt voor draadtappen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 15 mei 2020 21:14 Nu een vraag over het aansluiten.
Wat is het typenr van de inverter en hoeveel kW is deze ?
Plaats even een foto van het typeplaatje staat daar 230V of 380V ?

Volgens de door jou geposte manual heeft de twee fase inverter nl de aansluitingen L en N, en de drie fase inverter heeft aansluitingen R,S,T.
Vandaar dat ik het even niet meer begrijp dat je 230 op RST wilt aansluiten.
Check even het type plaatje voor de zekerheid.


20901
20902
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ja, daar zeg je wat :oops:

20903
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door ruudderooy »

Nee,

die was net wat teduur dat is wel een mooiere spindel 5.5KW en 3kg minder zwaar en ook het volledig koppel vanaf 0 toeren maar dat was 1200 extra misschien in de toekomst.
Ik heb nu wel voor 4.2kw gekozen omdat deze wel een behoorlijk koppel heeft en volgens hun ook wel bij 3000 toeren bv wel al overweg zou kunnen met een fly cutter.
continu 1.67Nm piek 2.8Nm en koppel vanaf 600toeren, maar ze zouden de drive iets aanpassen en dan vanaf 3500 toeren max koppel geven dat was met waterkoeling geen issue.
en de waterkoeling ga ik nu aan mijn laser koeling koppelen deze heeft ongeveer 1.7kw koel capaciteit en dat is ruim voldoende zolang ja maar niet 2 uur op lage toeren gaat werken.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Hier lijkt iets niet te kloppen.

Dit was besteld:

20904
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door skillalot »

Daar kwam je ook niet mee uit de voeten, 230V enkelfase is 3600Watt in Nederland
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Op zich is dat dus goed want daar staat 220V.
Echter er staat wel drie fase 220 ivm het vermogen van 5,5kW 23A.
Maar ik neem aan dat twee fase ook werkt mits je het vermogen maximaliseert op 15A dus 3,3-3,6kW ivm je groep. Vraag even bij Dabit na voor de zekerheid en kijk in het begin even welk vermogen de boel trekt tijdens frezen.
Onze HY doen hetzelfde, kunnen drie fase 220 aan maar dst heeft niemand en met enkelfase doet ie het ook.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door HD13 »

Ballegooien,
Heb de manual even doorgespit.
Parameter F0.03 op 1 (VI) voltage input zetten.
Ik ga er dan van uit dat je met 0-10 Vdc het toerental wil sturen.

S1 lijkt ook te werken als start, dacht eerst dat je 2 signalen nodig had om te kunnen starten en stoppen.
Maar volgens blz 49 zou dit moeten werken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Bjornski1976 »

Als je huis installatie enkel fase is dan heeft het geen zin om twee keer dezelfde fase op de vfd aan te sluiten. Het verschil tussen beide fasen is nul.

Fase en nul aansluiten heeft een spanning van circa 230Vac50hz. Een enkele groep mag 16A X 230V leveren te weten 3680VA.

De vfd zal de inkomende wisselspanning gelijk richten om vervolgens in de tussenkring hier weer een drie fase spanning van maken.

Als je een drie fase installatie hebt is de spanning tussen fasen en nul 230Vac en fasen onderling 380Vac, bijna 400 (230x√3).
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ik ga hem maar eens op 1 phase 220 aansluiten en kijken hoe dat gaat. Ik verwacht niet dat het volle vermogen wordt gebruikt door de spindel anders is er volgens mij iets goed mis ;-)
Misschien is het wel verstandig om de VFD niet via de schakelkast te voeden maar met een aparte lijn direct naar de voeding? Heeft dit nut?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie