HF Spindel met ATC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door benkr »

Die spindel heeft goed gedraaid tot Johan er andere waardes in ging stoppen, toen pas kwam er rook uit.
Maar daar voor heeft hij er een stevig stuk aluminium mee gefreesd, dus toen was er niets mee aan de hand.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 30 mar 2020 14:47 Die spindel heeft goed gedraaid tot Johan er andere waardes in ging stoppen, toen pas kwam er rook uit.
Maar daar voor heeft hij er een stevig stuk aluminium mee gefreesd, dus toen was er niets mee aan de hand.
Klopt helemaal. Hij draaide prima, maar had alleen wat toerenverlies bij "flink" aanzetten. Daarvoor moest dus de v/f aangepast worden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Benodigde vermogen voor 12mm 2mm diep bij 11000rpm/300mm/min (0,009mm voorzet per tand) zit op 0,35kw, koppel 0,3Nm. De spindel had niet zo ver in moeten duiken.

Snap goed dat je ergens in de VFD ging zoeken naar instellingen. Het is alleen gruwelijk kloten dat de spindel naar de gallemiezen is.. het verhaal 'leerschool voor de volgende keer' gaat ook niet op. Je hebt gewoon adviezen opgevolgd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ja, het is gewoon dikke vette pech Rene. Ik was er juist zo blij mee. Dan doet het nog extra pijn. :roll:
Nu maar eens kijken wat ik ga doen. Ik heb wat offertes opgevraagd maar de eerste heb ik nu binnen en daar wordt ik niet vrolijk van; gaat richting de €1000,=
Dat ga ik dus niet doen als ik voor € 2000 een nieuwe heb, incl bijpassende VFD
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Ja, die spindel doelde ik op. Interessant ding toch? Ik zit er ook aan te denken om er 1 op mijn machine te knopen. Dat snelle tools wisselen is zo handig. ISO30 is een stukje steviger dan ISO20

Het is nog veel te vroeg voor een grapje, maar wat mooi meegenomen is 'VFD's parameters already been setted well for this ATC Spindle)'..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 30 mar 2020 16:38 Het is nog veel te vroeg voor een grapje, maar wat mooi meegenomen is 'VFD's parameters already been setted well for this ATC Spindle)'..
Ja, kijk nou uit... het lachen is je zo vergaan hoor 🤔
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Ja, moet er niet aan denken dat het mij overkomt. VFD's zijn redelijk onvoorspelbaar als er een factor 'chinese logica' bij komt kijken.. Denk dat ik er ook knap ziek van zou zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 30 mar 2020 16:32 Dat ga ik dus niet doen als ik voor € 2000 een nieuwe heb, incl bijpassende VFD
<ebay link verwijderd>
Wat is een aviation plug ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Het is nog veel te vroeg voor een grapje, maar wat mooi meegenomen is 'VFD's parameters already been setted well for this ATC Spindle)'..
Ja, dat is wel een groot voordeel. Heb ik in ieder geval geen kennis van een forum nodig :mrgreen: :oops:
Wat is een aviation plug ?
Ik denk dat het gewoon de aansluitplug is ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 30 mar 2020 17:17
Wat is een aviation plug ?
Ik denk dat het gewoon de aansluitplug is ?
Ja, dat zijn die wazige 3-4-5 polige plugjes met zo'n borg moer. Kun je alleen gebruiken als montage uren bijna voor niets zijn. Althans ik vind het een uitdaging om die dingen te monteren. (en dan laat ik het woordje 'netjes' maar weg)
Maar ze zijn wel goedkoop. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 30 mar 2020 17:17 Ik denk dat het gewoon de aansluitplug is ?
Ja blijkt inderdaad de spanningsconnector te zijn.
Blijft soms lastig dat "Chinglish".
They are called "aviation connectors" because of a very similar design (look wise) that also mates by threading and used in aviation.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door benkr »

Ik haal ze er altijd vanaf en vervang ze door een Neutrik Speakon 4 connecor, veel robuuster, makkelijker te monteren en te bedraden en heel eenvoudig los- en vast. Wel een factor 10 duurder, dat wel.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Firehunter »

Nadeel van zo'n "aviation" connector is ook nog dat ze niet zo goed afsluiten. Bij mijn 2.2kw spindel is er een snipper aluminium in gekomen. Witte flits tijdens het frezen, toen had de VFD er direct geen zin meer in. Dichtplakken of andere connector gebruiken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 30 mar 2020 18:16 Ik haal ze er altijd vanaf en vervang ze door een Neutrik Speakon 4 connecor,
Als dat zou kunnen maar kijk nog eens goed naar die connector, 4 zware polen voor de stroom en vijf kleine polen er omheen (voor ???)
Deze zien er best ok uit trouwens, beetje mil achtig.
Plaats reactie