Freestafel (bovenfrees tafel)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door diode »

Goedemorgen Hans,

Dank voor je bericht en uitnodiging. Helaas woon ik zo ongeveer aan de andere kant van het land (nabij Steenwijk).

Ik zal eerst eens opzoek naar een goede freestafel. Zodra ik die heb ga ik wat dingen proberen, kom ik er niet uit dan kan ik altijd naar Venlo afreizen.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door motormuis »

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 17-84-7544

ik heb zo een de voor deel s je kan de spindel wisselen ik heb een spindel gemaakt met een spantang opname kan dus frezen gebruiken na schacht 3mm tot een freeskop van 160mm
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door janplastiek »

ik heb denk ik een stuk of 10 bovenfrezen, deze kunnen alle onder een Trespa freestafel 1000 x 1300mm, voor de 3 Hitachi m12v2 heb ik de voetplaat wat in gefreesd om de dikte van de tafel (13mm) te compenseren,
voor 1 Hitachi m12v2 heb ik een kleinere tafel met aanslaglat gemaakt, dan kan je de rechte werkstukken tegen de geleider ipv tegen de lager laten glijden.

voor de Makita batterij bovenfrezen 1 x model DRT50ZJX3 en 3 x model DRT50ZJ
https://www.amazon.co.uk/Makita-DRT50ZJ ... B075SDJ78M
heb ik een kleinere tafel gemaakt waar er 3 onder passen, bij elke Makita zit een ronde voet, welke ik in gefreesd heb.
de voeten blijven onder de tafel, de frezen zijn op enkele seconden gewisseld, en geen gezeul met draden. af en toe zijn er acties, 1 machine kopen, batterij gratis.
foto volgt ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door diode »

Wederom dank voor de antwoorden.

Jan, 10 bovenfrezen :shock: Jij (zoals enkele anderen) stelt dus voor om de machine zelf te bouwen? Als ik kijk naar de kosten van een (accu)bovenfrees dan valt dat nog mee. Ik heb al mijn accu gereedschap van Bosch, en die hebben uiteraard net geen bovenfrees op accu :lol:
Ik ben wel benieuwd naar de foto's.

Jij freest toch ook regelmatig PP? Krast dat niet enorm op trespa?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door serum »

Ik gebruik een aantal makita 700c’s, oa op de kop in een tafel (torsiebox) (ik gebruik ze niet met een ‘fence’ maar met een aanlooplagertje. erg praktische dingen, spantangen in 6, 6,35 en 8mm. Amana heeft miniatuurfreesjes in hun assortiment, met een 3/16 lagertje.

Die 700c’s zijn lekker compact, ook prima in de hand te gebruiken. Voor het ‘draadloze’ heb ik een kleine brushless van bosch, een 12v. Voor kantenwerk prima geschikt, ook lekker compact en lichtgewicht,

Een tafel is praktisch voor kleinere delen (tot bv 600x300). Bij grotere stukken vind ik fijner om de frees langs het werkstuk te bewegen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door janplastiek »

diode schreef: 22 mar 2019 16:39 Jij freest toch ook regelmatig PP? Krast dat niet enorm op trespa?
als je de tafel goed afrond en afwerkt zodat er geen scherpe randen zijn, is er ook geen kans om krassen te maken

hier de beloofde foto's
18316
18315
18311
18312
18314
18317
18318
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door janplastiek »

serum schreef: 27 mar 2019 00:02 Ik gebruik een aantal makita 700c’s, Die 700c’s zijn lekker compact
Een tafel is praktisch voor kleinere delen (tot bv 600x300). Bij grotere stukken vind ik fijner om de frees langs het werkstuk te bewegen.
jouw machines zijn van formaat dezelfde als de mijne, enkel verschil 230V ac of 18Vdc

de grote tafel wordt meestal gebruikt om stapelbakken (600 x 400 x 170mm materiaal pc gf30) af te werken(ik moet deze een zoekrand van 2mm aan de onderkant en bovenkant geven), zodat ze makkelijker in elkaar vallen
deze worden gestapeld met een 6 assige robot palettiseerder
omdat deze bakken best wat wegen 7 kg per stuk , is het veel sneller om de bak niet eerst op een tafel te heffen en dan de frees te pakken, te frezen, frees weg leggen, bak omdraaien, frees terug nemen andere kant frezen, frees weg leggen, bak weg zetten en opnieuw, ook moet je niet de hele tijd de bovenfrees omhoog te houden als je over de bakken gaat, maar de bak op de tafel ronddraaien terwijl je de randen tegen een afschuin frees laat lopen.
momenteel al een 8500 bakken gedaan, factor 4 à 5 sneller op een freestafel dan uit de hand zonder freestafel
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door diode »

Jan en Serum, dank voor de input. Het zal wel een zelfbouw machine gaan worden schat ik zo in.

Betreft het krassen, als je 2 afgebraamde stukken PP over elkaar schuift heb je de boel ook al vol krassen/krasjes zitten. Ik kan me voorstellen dan trespa net zoveel of nog wel erger krast op PP.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door janplastiek »

PP op PP remt, en creëert frictie, waardoor pp op pp hecht, schuif eens een stuk afval pp op een vlakke trespa en laat jouw bevinding eens weten ;-)
of maak van je tafel een air hockey tafel, zweeft de plaat over de tafel
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door serum »

Trespa is het materiaal voor zooltjes is mijn ervaring. De 12V bovenfrees van Bosch wordt geleverd met kunststof zool, meteen vol, eerste de beste haal op HPL en je heb de krassen in het HPL staan.. Die standaard Makita zolen laten weer zwarte strepen achter. Je zou met een luchstroompje kunnen zorgen dat tafel schoon blijft.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door diode »

Inmiddels gestart met de bouw van een eigen tafel. Frame is zo'n beetje klaar, trespa heb ik nog liggen dus dat moet geen probleem zijn. Ik heb nog niet getest hoe het met krassen zitten op trespa maar ik geloof Jan op zijn woord, dat zou dus prima moeten gaan :mrgreen:
Nu maar eens opzoek naar een leuke bovenfrees. Een accu model is mooi maar ik wil het ding (in de toekomst) via een voetpedaal kunnen bedienen, dat valt met een accu model niet mee :lol: Ik weet alleen niet of de moderne frezen willen starten als je de startknop op de machine vastzet en dan de spanning elders onderbreekt. Iemand ervaring mee?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door keesfrees »

Welke "boven"frees je gaat gebruiken is geheel aan jou :-)
Het kan een lomp exemplaar zijn omdat je 'm niet in de hand hoeft te houden. Ik gebruikte daar al vaak een bosch voor, een "POF-nogwat".
(zeker) Voor een stationaire machine geen accu wmbt. Een bovenfrees gaat -voor zo ver ik heb ervaren- aan als er spanning op komt, bij de bosch deed ik eenvoudig een bind-bandje om de schakelaar.

NB, door de extra bovenplaat beperk je de freesdiepte, bij de bosch werd me dat te krap, machine gedemonteerd, stukje van de geleidebussen afgehaald.
En ook de veer er af gehaald.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door Toxiq »

De frezen die ik ken gaan allemaal gewoon aan als je een bandje om de schakelaar doet
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door FreesKever »

Al die hout bovenfrezen zijn nogal lawaaierig vanaf het moment dat je ze aanzet.

Misschien is het waard om t overwegen zo'nChinese watergekoelde spindel met frequentieregelaar te nemen, en die dan als hout / bovenfrees te gebruiken. De kabels voor voedingspanning en water koeling kun je in elkaar draaien zodat ze netjes bij elkaar blijven. Wat je dan wel hebt natuurlijk is een extra kast voor de frequentieregelaar, een radiator met ventilator en wat ander klein spul.

Wat je ervoor terug krijgt is een behoorlijk stille mahine, in elk geval zolang je niet aan het verspanen bent.
Plaats reactie