Noodstop monteren HU 30 DM

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door HD13 »

Principe/nummering blijft hetzelfde, weet alleen niet hoe bij dit merk de "groene" draadjes aansluiting is uitgevoerd.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Heb hem besteld, meteen ook maar nieuw kastje gekocht voor die paar euro.
zodra hij er is zal ik het kapje verwijderen en een foto plaatsen
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Nou schakelaar gekocht , met kastje nu nog aansluiten.

Moet nog wartels kopen die was ik vergeten, en de gamma had alleen maat 20 geen 25

Hier een link met aansluitschema' s : https://www.hkelectric.nl/files/td_ms25.pdf


Als ik het goed inschat kan ik L1 invoer fase , T1 uitvoer fase naar motor, en L3 invoer 0 en T3 uitvoer 0 naar de motor aansluiten ???

Die aansluitingen van de groene draadjes zitten hier niet op, volgens mij ontbreekt dat hele magnetische gedeelte das dan wel weer jammer daar veiligheid 1 van de redenen was om zo een schakelaar te kopen

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door HD13 »

Voor aansluiten schema van "2 pole" aanhouden van de door jouw geposte link.
Zit net mijn geposte links na te kijken en blijk ik dus 2 dezelfde links gepost te hebben. :oops:
Had gedacht dat ik deze ook gepost had.
https://www.elektrototaalmarkt.nl/iskra ... el-4142183
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Nou ik had al pech die schakelaar klikte ik op en werd doorgestuurd naar een verkeerd model, herstellen ging niet meer zeiden ze toen ik belde dus moest er nog 1 bestellen. Die wil ik aansluiten. Ik dacht dat daar ook zo een magneetschakelaar in zat, zit er niet in, helaas pindakaas. Wil nu dat ding alleen nog maar aansluiten en dan ben ik er klaar mee word me anders een beetje te duur 3 keer verzendkosten en al
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Hoi ok heb plaatje even hier gezet

Afbeelding

Welke kant is voedend, en welk nummer fase en welke Nul, ik snap dat jullie daar waarschijnlijk niet eens over nadenken maar voor mij ist geen gesneden koek :-)

En die 2 en 3 dat stippellijntje moet ik doorverbinden ??

En als het aangesloten is, welke stand ga ik dan het draaiknopje zetten, 8 of 9 of moettie echt op 10 max van de motor

Ik hoort het ga ik hem morgen aansluiten eerst nog wartels kopen

en misschien koop ik later nog wel dat dingetje erbij
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door HD13 »

Nummertjes staat ook op de witte kap bij aansluitingen.
Stippellijntje betekend doorverbinden.
En instellen op de stroom die op het motorplaatje staat.

Zal even proberen uit te leggen waarom die doorverbinding nodig is.
Als je een foto bekijkt waarbij de kap is verwijderd dan zie je 3 "vingers" die tegen een strip duwen.
Deze "vingers" bestaan uit een bimetaal met daaromheen een dikke spoel/draad.
De spoel draad is zo ontworpen dat deze warm genoeg wordt om het bimetaal te laten werken, "vinger" trekt dan krom.

Met het stelwieltje stel je de gevoeligheid in van de strip waar ze tegen aan duwen.
Als je maar 2 "vingers"opwarmt dan staat de derde niet mee te werken waardoor de instelling niet meer klopt.
Schakelaar zal pas bij een hogere waarde trippen dan ingesteld waar door motor alsnog stuk gaat.

Door nu 2 "vingers" in serie te zetten (fase) loopt er door deze 2 dezelfde stroom.
Dan door de motor via blauwe (nul) weer terug door de 3de "vinger" en klaar.
Door alle drie dezelfde stroom.
De "vingers" zijn alleen meetelementen de echte schakelende contacten zitten onderin.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Hoi Hd 13

Bedankt voor je uitleg, dat van de Bi metaal snap ik , dat doorverbinden was me idd niet helder, nu wel waarvoor dank zo leer je weer wat.

Enige wat me nog niet duidelijk is , is welke kant is nu de voedende kant, en welke de kant van de motor . Je zou het ook onderste boven kunnen lezen en misschien maakt het niet uit, in beide gevallen zou de fase door 2 vingers gaan en de nul door 1 vinger

Ik vermoed voedende fase op 4 en nul op 6

Nou ik hoor het wel en wederom bedankt voor het eindeloze geduld haha, ik ga die kleinere schakelaar die verkeerd was besteld eigenlijk maar gewoon gebruiken voor mijn boorkolom, daar heb ik net een nieuwe motor op gemonteerd en helemaal opgeknapt, is best mooi geworden. Die heb ik met een nokkenschakelaar en noodstop gemaakt. dan zet ik die schakelaar er gewoon tussen bij het stopcontact, laat hem gewoon aanstaan is toch mechanisch, kan ik hem met de nokkenschakelaar bedienen, maar issie wel beveiligd voor overbelasting.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door HD13 »

Weet niet of ze bij julie en andere manier van tellen hebben, maar hier beginnen we gewoon met 1 :lol:
Er staat ook nog L1, L2, L3, bij voorkeur met de binnenkomende voeding (fase) op L1 beginnen.
En dan van T1 naar L2 doorverbinden, T2 naar de motor.
Nul uit voeding op L3 en T3 naar de blauwe van de motor.

Lukt dat niet omdat draden te kort zijn of verkeerd uitkomen dan kun je dus ook vanaf de T1 kant beginnen.
Maakt in de werking niet zoveel uit.

L1,L2,L3, zijn de benamingen van de fases in een 3 fase systeem was vroeger R,S,T.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Heey bedankt zat op je antwoord te wachte dan kan ik beginnen . Ja zo je het zegt klinkt het logisch . Dank hoor :-)
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Toch nog vragen :-)

Ik hoef enkel nog de draadjes vast te draaien , nu heb ik de draad naar de motor vorige keer ook vervangen door een nieuwe, echter heb ik niet gekeken naar bruin of blauw, of je de stekker nu linksom of rechtsom in het stopcontact doet draaien doet hij toch wel ???

Moet vanaf de de iskra schakelaar per see de fase naar de ene aansluit op de motor en de nul naar de ander of doet dat niet ter zake.

De voedende draad doet dat wel ter zake, ik heb de stekker in het stopcontact gedaan en gekeken welke draad de fase was en de stekker gemarkeerd zodat ik weet dat altijd de zelfde draad de fase is.

Hier ieder geval plaatje van de aansluiting van de motor misschien kun jij zien of de blauwe en bruine omgedraaid moeten worden of dat ze toevallig goed zitten, of je zegt maakt niet uit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door HD13 »

Omdat er een stekker wordt gebruikt kan dus afhankelijk van hoe je de stekker er in steekt de fase en nul gewisseld worden.
Dat maakt voor deze motor niet uit motor zal steeds dezelfde kant op draaien.
Als de motor de verkeerde opdraait dan moeten er doorverbindingen aangepast worden, maar daar komen we pas aan toe in deel 2 :lol:

Nog even over kleuren, fasen en nul, daar zijn wat richtlijnen in om het geheel overzichtelijk te houden.

Nog een opmerking over de toegepaste kabelschoentjes.
Probeer een goed passend type te vinden, van deze zijn de gaten te groot voor het toegepaste schroefje.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Heey HD13 dank voor al je hulp het werkt prima, ik ben blij :-)

Zal kijken voor van die schoentjes met een kleiner gat, maar tot die tijd kan het geen kwaad toch heb er ringetjes tussen gedaan.

Kastje bestellen voor die verkeerde aankoop kan ik hem toch gebruiken voor mijn boorkolom, weet nu hoe het werkt, was leerzaam
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door HD13 »

Ik houd van blije mensen en vooral als ik hieraan heb kunnen bijdragen.

En nou voor jouw en iedereen die meeleest.
Kabelschoentjes, gebruik goed passende en knijp ze ook op de juiste manier dicht.
Kabelschoentje is bedoeld om stroom over te brengen en hoe beter het contact tussen kabelschoen en schroef en kabelschoen en draad (persing) hoe beter dit lukt.
Huidige kabelschoen kan zich loswerken met alle ellende van dien.
Je motor kan 10 Ampere trekken bij een spanning van 230 Volt dat houd in dat je dus ook 2300 watt aan vermogen in een (slechte) verbinding kunt verstoken.

Nog een ander dingetje over kabels draden en doorsneden.
Als de voeding naar je stopcontact gewoon 2.5mm² is en het laatste stukje naar je motor 1.5mm² is dan kun je flink te keer met een gatzaag 40 mm.
Is het hele stuk nu een verlengsnoertje van 0.75mm² dan zal je boormachine eerder stoppen/vastlopen omdat er niet genoeg vermogen door het snoertje komt.

Probeer zelf maar eens een stuk hard te lopen terwijl je door een rietje ademt.
Plaats reactie