Bf16 ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

pat1311
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 aug 2015 15:13

Bf16 ombouw

Bericht door pat1311 »

Hallo allemaal,

Ik heb een paar geleden mijn hbm bf16 voorzien van kogelomloopspindeltjes van de hier wel bekende Chai.
Ik heb toen gewoon de de zwaluwstaart geleidingen en originele taats lagertjes gebruikt.

Nou heb ik dat ding uit elkaar liggen omdat er een moer kapot was gelopen ivm een kapotte limitswitch en kwam het idee in me op of het mogelijk zou zijn om dat ding te voorzien van geleide rails.

Ik weet niets van lineaire rails en heb dus ook geen idee wat voor maat geleidingen voldoende sterk zijn voor mijn machientje en of ik beter ronde of profiel rails kan toepassen.
Ik zie 15,20 en 25 mm rails,kan er iemand mij op weg helpen welke maat ik het beste zou kunnen gebruiken?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bf16 ombouw

Bericht door serum »

15mm is al enorme overkill, die 'vierkante' lineaire rails/wagens zijn geschikt voor een hoge, dynamische belasting. (in de orde van grootte van 1,5T per wagentje oid)
Vermijd de ronde rails, dat geeft teveel bouwhoogte, zijn instabiel (inferieur) in vergelijk met de normale platte lineaire geleiders.

Middenplaat voor de X/Y kan je het beste vervangen door een stuk staal/aluminium waarin je een aanslag freest voor de wagens. Makkelijkst bouwen zijn 4 wagens in de gewone uitvoering en 4 flenswagens. (deze kan je boven elkaar zetten)

vermoed dat je de oren van de zwaluwstaarten moet verwijderen om eea pas te maken. Ik zou wat datasheets opzoeken van 15 of 20mm rails en gaan meten. prijsverschil zit er nauwelijks in, mocht 20mm passen, zou ik die pakken. Maar.. 15mm is al meer dan voldoende.
Maar een KO kapot laten lopen op een niet werkende limit-switch? Die dingen zijn doorgaans niet gauw onder de indruk van een mechanische stop, had je ze wel goed uitgelijnd?
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Bf16 ombouw

Bericht door carlo »

goeiemorgen

afspeellijst van CNC4XRC7 over zijn ombouw

mvg
carlo
pat1311
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 aug 2015 15:13

Re: Bf16 ombouw

Bericht door pat1311 »

Zo!
Bedankt voor de snelle uitgebreide reacties@

Ok,
Sommige dingen zijn duidelijk andere zie ik het plaatje nog niet helemaal.
15 is dus waarschijnlijk ruim voldoende.
Mooi,geeft het minste hoogte en minste breedte.

Geen ronde geleidingen,dacht al zoiets gelezen te hebben en ik begrijp dat dit idd meer bouwhoogte geeft.

4 x 15 mm rails en 4x gewone karretjes en 4 met flens.
Ja,zitten al in mijn winkelwagentje.
En komen de karretjes met flens op x of op y?

"Middenplaat voor de X/Y kan je het beste vervangen door een stuk staal/aluminium waarin je een aanslag freest voor de wagens. Makkelijkst bouwen zijn 4 wagens in de gewone uitvoering en 4 flenswagens. (deze kan je boven elkaar zetten)"
Ik was al bang dat ik iets onherstelbaar moest gaan veranderen (geen probleem)maar ik zie niet precies wat je bedoelt.
Vooral dat boven elkaar zetten heb ik ff geen plaatje van.
Ik dacht de rails op de zwaluwstaarten te monteren omdat die mooi vlak zijn.
Ik had ook al gezien dat ik waarschijnlijk de schuine kanten van de geleidingen af zou moeten frezen.
Maar hoe die plaat komt zie ik.niet helemaal.

Edit,
Ik heb het allemaal nog eens zitten te bekijken(ik ben op vakantie en moet het met een paar plaatjes van de machine doen)en ik begin te begrijpen hoe ik het moet gaan aanpakken.
Maar is het niet makkelijker om alleen maar flens karretjes te gebruiken zodat ik ze op de onderkant én bovenkant van de nieuw te maken middelplaat kan bouten?
Rails op de x tafel en de machinevoet en karretjes op onder en bovenkant middelplaat.
En zou een 10mm dikke alu plaat voldoen?
Of beter gietijzer?
Kan ik eventueel ook de de boutgaten verzinken en gewone karretjes gebruiken.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Bf16 ombouw

Bericht door HD13 »

Even hier kijken/lezen:
viewtopic.php?f=8&t=16985
pat1311
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 aug 2015 15:13

Re: Bf16 ombouw

Bericht door pat1311 »

Tja,da's een hele mooie professionele ombouw.
Maar goed als voorbeeld voor de geleidingen,had hetzelfde in gedachte.
Maar waar haal ik een mooi vlak of geslepen middenstuk?
Zelf iets vlakfrezen lijkt me niet nauwkeurig genoeg,ik heb al moeite om een blokje haaks te frezen met mijn bf30.
Iemand een idee wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bf16 ombouw

Bericht door benkr »

Wat voor middenstuk zoek je precies?
pat1311
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 aug 2015 15:13

Re: Bf16 ombouw

Bericht door pat1311 »

Ik zoek een vierkante plaat van zeg maar 140 bij 140 of 140 bij 150 of iets meer die mooi vlak is om de karretjes op te monteren om zo x en y met elkaar te verbinden.
Het zou wel mooi zijn als die mooi vlak of geslepen is.
Ik denk dat staal van tussen 10 en 15 dik wel voldoende is,in alu wat dikker.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bf16 ombouw

Bericht door Kars-cnc »

Ik zou staal kiezen omdat de uitzettingscoëfficiënt dan min of meer gelijk is aan het gietijzer. Gaat nergens over bij een afstand van 140mm maar het zou mij het prettige gevoel geven dat daar in ieder geval het best mogelijke gedaan is... Verder is de elasticiteitsmodus van staal 3 keer lager. Dat kun je deels opvangen door dikker aluminium te nemen maar het steun-oppervlak van b.v. boutjes wordt niet groter.

Heb zelf wel goede ervaringen met het precisie geslepen staal van Abrams Premium Staal. Weet niet of je daar als particulier ook gemakkelijk kunt bestellen, maar er zijn wel meer leveranciers van dergelijk staal.
pat1311
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 aug 2015 15:13

Re: Bf16 ombouw

Bericht door pat1311 »

Ja,ik dacht ook maar voor staal te gaan.
Heb net wat rondgekeken en bij Hersbach wat gevonden.
150x15x500 precisie geslepen,72 euro inc verzend.
Daar moet ik toch wat mee kunnen.
Is besteld.
Nog een vraag,
Als er op er in China de lengte van een spindel wordt vermeld is dat dan de totale lengte of de werkende lengte?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bf16 ombouw

Bericht door serum »

Hersbach is ok de eerste die in mij opkomt voor een dergelijk iets. Als je het hebt, schiet even een plaatje. Welke kwaliteit heb je besteld? zie dat de 1.1730/c45 alleen in 1000mm lengte gaat.

Ja, lengte is de totale lengte van de spil, niet de werkende lengte. Maar je kan iedere maat krijgen die je wilt.
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Bf16 ombouw

Bericht door nijsinkgj »

Ga je de “bouw” nog bijhouden op het forum?
Altijd leuk om ideeen te zien en te delen.

Succes


Vr gr GJ
pat1311
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 aug 2015 15:13

Re: Bf16 ombouw

Bericht door pat1311 »

1.2842 gereedschapstaal heb ik besteld.
Ja c45 alleen per meter en ik heb maar een klein stukje nodig.

Weet iemand of dat spul nog een beetje te verspanen is?
Wat gaten boren en tappen en.mischien nog een paar sleuven er in frezen met een bf30?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bf16 ombouw

Bericht door Kars-cnc »

Heb het even opgezocht; 1.2843 is min of meer gelijk aan zilverstaal (1.2510), dus daar heb je wel een prima materiaal aan! Ik had verwacht dat 500mm hiervan meer zou kosten dan 1000mm C45...
Plaats reactie