Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

guyduchene
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2015 23:03

Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door guyduchene »

Beste CNC liefhebbers

Ik werk op een technische school waar we in een hoekje nog een oude, jaren 80 /90 TRIAC hebben staan met een gereeedschapsrevolver.
Die machine is totaal outdated.
ik vermoed dat ze nog werkt met servomotoren.

Ik ben op zoek naar een hobbyist die er een uitdaging in ziet om deze machine van een nieuwe sturing te voorzien. We zouden die dan kunnen gebruiken als instapmachine voor jonge leerlingen alvorens we ze op onze echte CNC's aan de slag laten gaan.
We hebben er wel wat budget voor maar een volledige commerciële retrofit is te duur voor wat wij er met kunnen doen.

Iemand die zich geroepen voelt?

mvg
guy duchene
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door Sven »

Voor mij veel te hoog gegrepen maar even een kritische noot:

Hoe zit het met betrekking tot aansprakelijkheid?

Ik denk dat er best iemand te vinden is met wie je een voor beiden goede deal kan sluiten maar zodra je "vergoeding" introduceert zou aansprakelijkheid wel eens een wespennest kunnen blijken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door hfjbuis »

Op zo'n school kan zo'n project toch samen met een groep studenten gedaan worden. Een project waar meerdere disciplines samenwerken, dat is toch leuk en leerzaam. Dan is er "alleen" tijd nodig voor de begeleiding en alle neuzen in de goede richting te houden.

Waar is deze school gevestigd?

Dat met die aansprakelijkheid klopt. Zeker als er werkzaamheden aan 220V of hoger gedaan moeten worden, dan mag echt alleen door een bevoegd persoon gebeuren. Maar die zal toch ook wel daar rond lopen!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door Markus »

Heb even wat gegoogled en uit plaatjes van de besturing een Triac met gereedschapswisselaar zie ik Parker Digiplan SD2 stappenmotoren drivers. Als de drives en stappenmotoren nog goed zijn dan is kun je met 3 draadjes per driver al een andere besturing eraan hangen. Dan moeten nog de eindschakelaars (nog eens 3x2 draadjes) en de machine werkt zonder gereedschapswissel.

http://www.denfordata.com/bb/viewtopic. ... 7&start=15

Dus dat deel valt erg mee, de gereedschapswissel zal wat gecompliceerder zijn maar de meeste besturingen zoals bijvoorbeeld EdingCNC zullen in staat zijn het aan te sturen. Waarschijnlijk moet eenmalig een scriptje geschreven worden van een paar regels voor de gereedschapswissel.

Meer dan een handjevol forumleden zouden dit kunnen doen. In welke stad ligt de school ?

Aansprakelijkheid kan met een simpel contractje uitgesloten worden, bovendien hoort er een bak om de machine te zijn zodat wegvliegende dingen mensen niet recht in de bek klappen. Met een schakelaar in de deur die de stappen en spindle drives uitschakelt is het toch best wel erg veilig te maken.

Greezt,

Markus
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door assink »

http://www.mycncuk.com/threads/10344-Ye ... -thread%29

Dacht dat John Sellis die hier op het forum ook machines ombouwt, hier adverteert hij ook mee op marktplaats.
rob21tq
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2010 17:15
Locatie: Leveroy (limburg)

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door rob21tq »

Je kan ook even zoeken naar tantan hier op het forum. Of tantancnc op youtube. Hij heeft dezelfde machine en heeft hem ook gemoderniseerd dacht ik.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door Tiny »

Markus schreef: 19 jun 2019 10:28
Aansprakelijkheid kan met een simpel contractje uitgesloten worden
Machineveiligheid is niet uit te sluiten, niet met een simpel contract en ook niet met een uitgebreid contract.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door hfjbuis »

Voor wat betreft de aansprakelijkheid:

Als de persoon te werk wordt gesteld als stagiair, dan ligt de aansprakelijkheid van de gehele uitvoering bij de school die daarvoor verzekerd zal zijn (vooraf controleren bij de verzekering)! De vergoeding kan middels een stage vergoeding worden geregeld.

Dat neemt niet weg dat e.e.a. wel veilig dient te gebeuren rekening houdend met de kennis, ervaring en leeftijd van de gebruikers. De andere CNC machines kunnen daarbij dienen als voorbeeld!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door Markus »

Machineveiligheid is niet uit te sluiten, niet met een simpel contract en ook niet met een uitgebreid contract.
Tiny dat zou betekenen dat Guy voor deze school de ombouw alleen kan laten doen door een bedrijf met een aansprakelijkheidsverzekering en/of die in een rechtbank aannemelijk zou kunnen maken dat het bedrijf over de juiste kennis van techniek en Arbobesluit, richtlijn Arbeidsmiddelen beschikt.

Dus niet door een willekeurig particuliere forumlid. Tiny: heb jij dan een oplossing dat een forumlid zonder bovenstaande de ombouw wel zou kunnen doen ?

Greezt,

Markus
guyduchene
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2015 23:03

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door guyduchene »

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Wij wonen in Antwerpen. De ombouw intern doen is idd een piste maar niet zo eenvoudig te realiseren omdat dit niet aansluit bij de leerplannen van de opleiding die we geven.
We zouden er dus buiten de leeropdracht tijd moeten voor maken en dat is niet zo eenvoudig.
Aansprakelijkheid en machinerichtlijn is ons wel bekend, met de bedenking dat regelgeving daaromtrent wel enigszins anders is in NL dan in BE. Veel is op te vangen met een keuring bij indienststelling.
De benaderingsveiligheden zijn in het verleden al aangebracht en een ombouwkast is ook voorzien.

Ik ga alvast eens mijn licht opsteken bij de namen die hier naar voren werden geschoven.

Merci!

Guy
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door Tiny »

hfjbuis schreef: 19 jun 2019 11:53 Voor wat betreft de aansprakelijkheid:

Als de persoon te werk wordt gesteld als stagiair, dan ligt de aansprakelijkheid van de gehele uitvoering bij de school die daarvoor verzekerd zal zijn (vooraf controleren bij de verzekering)! De vergoeding kan middels een stage vergoeding worden geregeld.

Dat neemt niet weg dat e.e.a. wel veilig dient te gebeuren rekening houdend met de kennis, ervaring en leeftijd van de gebruikers. De andere CNC machines kunnen daarbij dienen als voorbeeld!
Nee zo gaat het niet wat aansprakelijkheid betreft. Als de machine niet voldoet aan de regelgeving mag die machine ook niet in gebruik genomen worden. Zelfs al zit er een CE plaat op en het aantoonbaar dat de machine niet veilig is dan mag de machine niet in gebruik worden genomen .

Kennis, ervaring en leeftijd zijn inderdaad items die terug komen in de risico analyse met daar meteen de opmerking dat het hier school betreft: alle alarmbellen op rood !

Andere machine als voorbeeld nemen lijkt leuk maar bij geen enkele machine wordt de risico inventarisatie bijgeleverd dus de eindgebruiker heeft geen inzicht hoe risico’s worden aangepakt en geclassificeerd.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door Tiny »

Markus schreef: 19 jun 2019 12:26
Machineveiligheid is niet uit te sluiten, niet met een simpel contract en ook niet met een uitgebreid contract.
Tiny dat zou betekenen dat Guy voor deze school de ombouw alleen kan laten doen door een bedrijf met een aansprakelijkheidsverzekering en/of die in een rechtbank aannemelijk zou kunnen maken dat het bedrijf over de juiste kennis van techniek en Arbobesluit, richtlijn Arbeidsmiddelen beschikt.

Dus niet door een willekeurig particuliere forumlid. Tiny: heb jij dan een oplossing dat een forumlid zonder bovenstaande de ombouw wel zou kunnen doen ?

Greezt,

Markus
AansprakelijkheidsverzekerIng is geen vereiste, dat is iets wat je als machinebouwer geheel zelf mag bepalen.

Over de juiste kennis beschikken is ook geen vereiste. De machine moet aan de gestelde eisen voldoen. Of je die kennis zelf bezit of inhuurt maakt niet uit.

En nee ik heb geen oplossing voor dit soort akties. Ik snap het probleem heel goed maar als je als school, bedrijf machines wenst om te laten bouwen omdat je zelf de kennis niet hebt dan ga je er niet komen met wat hulp. Dan zal je echt de beurs moeten trekken.

Vreemd dat een school wel machines heeft staan maar niet de kennis in huis heeft hoe en waarop de machine gecontroleerd moeten worden voordat deze machine in gebruik genomen mogen worden. Vertrouwde de school hierin alleen op de blauwe ogen van de leverancier van de machine ........
Wie doet de controles of veiligheid wel functioneerd, of de gebruiker de juiste instructie hebben gehad, of de machine op de juiste manier gebruikt worden.

En om meteen duidelijkheid te geven: ik hang hier ook rond omdat ik het bouwen van machines leuk vind. En ook mijn machine voldoet niet aan de eisen. Ben ik me heel goed van bewust. En dat bewustzijn is eigenlijk veel belangrijker dan alle veiligheidsmaatregelen bij elkaar. Maarja dat bewustzijn is niet in regeltjes te vangen en dan kan een overheid er helemaal niets mee met als gevolg regeltjes die niet meer werkbaar zijn.

En om velen nu over de rooie te jagen: een machine die niet aan de normen voldoet kan heel eenvoudig voorzien worden van een CE en ook in gebruik genomen worden als productiemachine. Geheel legaal en met instemming van alle keuringsinstanties. Sterker nog, die instanties vinden het altijd goed om te zien dat er niet aan de norm voldaan wordt maar dat er verder is nagedacht over het gebruik, de gebruiker en de risico,s om tot een beter oplossing te komen dan wat een norm voorschrijft :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door hfjbuis »

@Tiny
Ik bedoel dat als er iets fout gaat, alleen de school als verantwoordelijke risico dragend is dit risico niet kan verleggen naar een medewerker of stagiair. Zo werkt het ook binnen elk ander (Nederlands) bedrijf omdat je als medewerker nou eenmaal niet de bedrijfsrisico's kunt (wilt) dragen.
Zo kun je als particulier "zonder" juridische aansprakelijkheid werkzaamheden aan deze machine uitvoeren. Het is de verantwoordelijkheid van de school er voor te zorgen dat ook deze machine in orde is, net als alle andere apparatuur die ze gebruiken.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ombouwen van een TRIAC freesmachine met revolver

Bericht door Tiny »

hfjbuis schreef: 19 jun 2019 17:56
Zo kun je als particulier "zonder" juridische aansprakelijkheid werkzaamheden aan deze machine uitvoeren.

Het is de verantwoordelijkheid van de school er voor te zorgen dat ook deze machine in orde is, net als alle andere apparatuur die ze gebruiken.
2 verschillende dingen. Als particulier werkzaamheden uitvoeren aan machines waarvan de gebruiker/eigenaar aangeeft niet over de kennis te beschikken is vragen om problemen. Voor een ieder !

En het is inderdaad de verantwoording van de school/bedrijf om te zorgen dat het machinepark veilig is en veilig gebruikt kan worden waarbij dan ook instructie een niet te onderschatten issue is. De school geeft echter aan niet over deze kennis te beschikken ..... en dat wellicht wel het meest zorgelijke hier
Plaats reactie