Frees beweegt niet haaks

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

@benkr, er zitten wel 2 wagens per kant, waarschijnlijk niet op de foto's gekomen.
Ik zou wel willen om er een dubbele spindel op te zetten maar dan komt er ook nog een andere controller bij.
Spindel is overigens een kogelomloop geen trapezium.

Heb de afgelopen dagen weinig tijd gehad, wel de gaten opgeboord naar 10.5 en de bovenkant er iets schuin op staan nu.
Op 360mm X afstand zit ik nu op 0.3mm afwijking.

Wellicht een beugel maken met 2 bouten erin per kant om hem echt te kunnen afstellen.

Toekomst plan is wel om tzt een controller upgrade te doen maar loop tegen kosten rond de 400 euro aan als ik zo rond kijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door benkr »

Nee, dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
Je kunt om te beginnen 2 drivers sturen met hetzelfde signaal, dan heb je dus geen extra uitgang van je stuurkaart nodig.
Zo'n extra driver hoeft ook de wereld niet te kosten, plaats eens een foto van de drivers die er nu in zitten, wellicht heb ik nog een zelfde voor je liggen.
En zo'n KO spindel kost bij JVE waarschijnlijk ook niet meer dan 50 Euro (of minder zelfs), geef eens op welke diameter en spoed je huidige spindel heeft, een foto van de KO moer helpt ook wel om je de juiste kant op te sturen. Wie weet heeft een medeforumlid er nog wel eentje liggen voor je.
Een extra motor is misschien niet eens nodig, je kunt ook de beide KO spindels met een tandriem verbinden en aandrijven met maar 1 motor, zo heb ik het ook gedaan bij Tony zijn machine en die werkt al weer ruim een jaar zonder problemen, hij mailde mij een hele tijd geleden dat hij toen al 6 km gefreesd had met die machine.
Ik denk dat je voor minder dan 100 Euro een veel betere machine kunt hebben.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Top,

Diameter van de spindel is 16mm spoed 5mm dacht ik zo. Is 77cm lang met aan de ene kant de motor en de andere kant een borgmoer.
Controller is een JP-3163B met ingebouwde drivers.

Foto's zal ik zo uploaden, vind het vrij omslachtig met telefoon namelijk.

18793
18794
18795
18796
18797
18798
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door benkr »

Met deze interface kaart kun je ook een extra drive aansturen, kijk hier:

http://pakahuszar.blogspot.com/2014/07/ ... probe.html

Op de connector linksonder kun je een extra driver aansluiten. Omdat het hier gaat om een kaart met 3 x de TB6560 driver is het onzin om er een andere, lees duurdere driver extra bij te zetten. Zo'n drivertje kost denk ik iets van 6 Euro, ik heb er nog wel eentje voor je liggen.

Heb je nog een stappenmotor nodig en een KO spindel die gelijk is aan de spindel die er al op zit.
Ook heb je nog een paar lagertjes en de houders daar voor plus een mounting voor de stappenmotor nodig.
Die dienen redelijk gelijk te zijn aan hetgeen er nu al op zit, behalve de motor, die is niet zo kritisch, maar mechanisch moet het wel allemaal gaan passen.

Ik stel voor dat je de motormounting en de KO spindel uitbouwt en daar een goede tekening van maakt, ik maak me sterk dat er hier op het forum niemand zit die je met de mechanica (lees hier draaien en frezen van de spilletjes) wil helpen, maar dan moet jij wel een goede tekening hebben.

Blijft dan nog over de KO spindel zelf, maar ook daar moet je als allereerste een goede tekening van hebben dus dat zal jouw eerste grote bijdrage worden, tekeningen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Ach 4e as, ja die heb ik er ook bij.
Nog nooit gebruikt ook niet door mijn vader. Die driver is er dus al.
Zal hem volgende maand als ik vakantie heb weer uitelkaar halen en kijken naar de juiste spindel.
Motor en bracket kan ik eventueel ook van de X of Z as halen en daar een nieuwe/afwijkende op zetten.

Kan wel vast kijken of ik de 4e as kaart en motor kan instellen als slave Y voor ik de boel ga bestellen en demonteren om te tekenen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Helaas, mijn bord ondersteund geen slave axis. Dan wordt het of 2 op 1 driver knopen maar weet niet of dat goed gaat met 2x 3A of een tandriem.

Wellicht de 4e as driver upgraden naar een zware uitvoering en dan de huidige Y als 4e as in de toekomst?

Moet ik nog eens goed bekijken.

Controller upgrade komt ook weer spoken, tot nu toe was de enige meerwaarde een werkende tool sensor. Nu krijg ik hem of op Y of A werkend. Ook als ik de assen omwissel van positie.

Das weer het nadeel van een Chinese kloon natuurlijk want de firmware op de controller krijg ik vast niet aangepast.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door benkr »

Volgens mij is die controller gewoon een vrijwel passief ding, in ieder geval zonder eigen intelligentie.
Dat betekent dat niet de controller maar de software bepaalt of er een slave as is of niet.
Welke software gebruik je? Ik schat in dat dat Mach3 is, en in Mach3 kun je wel degelijk een slave as instellen.
Wat je dan nog wel nodig hebt is een extra home switch, want elke as heeft bij master-slave bedrijf zijn eigen home-switch.

Post eens een foto van de extra driver en motor, ook dat is denk ik weer verhelderend.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Hij draait op planet cnc 2.10*****,
Driver is een jp-1635A meen ik uit mijn hoofd.

Kast is hetzelfde als deze, ben niet in staat om nu een foto te gaan nemen.
Afbeelding

Motor is dezelfde als iets hoger staat.

In planet kun je wel slave kiezen maar is hij grijs en kan ik niet aan klikken. Planet zegt dat dit komt omdat het bord het niet ondersteund. Of ze willen niet helpen omdat hij niet van hun af komt natuurlijk wat ik wel begrijpen kan.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door benkr »

Ja, dan wordt het moeilijk met die interface om aan master - slave te gaan doen.
Wat je kunt doen is aan OpaAd vragen of hij zijn 'oude' PlanetCNC interface kaartje aan je wil verkopen, hij had problemen met de software maar die heb jij dus dat mag geen probleem zijn.
Een andere mogelijkheid is om de beide motoren vanuit dezelfde bron te sturen, het enige probleem schuilt hem er dan is dat als er iets fout gaat je onmiddellijk het portaal scheef trekt. Dat kun je weer opvangen door een tandriem tussen de beide assen te plaatsen. Tandwielen daar voor heb ik wel liggen, tandriem niet.

Voordeel (en ook nadeel) is dat de print van OpaAd via USB aangestuurd wordt, dan ben je meteen van die parallelle printerpoort af. Nadeel van USB is dat het soms heel veel problemen geeft die eigenlijk niet goed te verklaren zijn. Maar er zijn ook gevallen bekend die eigenlijk altijd probleemloos werken. B.v. Tony zijn machine werkt met een Leafboy77 kaartje op USB en heeft nooit problemen, mijn eerste machine idem.
Zo'n Leafboy77 kaartje is ook nog een optie mits je er goedkoop aan kunt komen, je moet dan wel de 4 assen uitvoering hebben, als software ga je dan naar Mach3.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 17 jul 2019 22:56 Ja, dan wordt het moeilijk met die interface om aan master - slave te gaan doen.
Ik volg het even niet meer. :roll:
Dat kaartje is toch gewoon een BOB. Met een extra 4e as uitgang.
De mogelijkheid van master-slave zit toch in de besturing (op de PC). En de parallelle poort is niet anders.(en lekker transparant)
Precies zoals je (Ben) een paar posts terug ook al zei.
Het is even puzzelen naar de pinbezetting, maar dat is wel uit te vinden, maar dan kun je er ook elke PC besturing met parallelle poort aan hangen.
En ook kiezen welke as je met welke driver wilt aan sturen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Hoi Hugo,

De instellingen voor slave en nog enkele dingen zijn grijs.
Ik denk dat het wel door de gebruikte kaart komt maar bij activeren.

De software moet geactiveerd worden met een nummer dat overeenkomt met de kaart, en dan zal hij waarschijnlijk zeggen wat je wel en niet kunt en welke pinnen wat zijn want dat kan ik ook nergens instellen.

Op zich is dat natuurlijk wel safe als je tenminste geen kloon bord van AliExpress in je machine krijgt.
En ik ga er vanuit dat mijn vader dit ton ook niet wist want hij had mach3 geloof ik al gekocht maar niet werkend te krijgen.

Toen ben ik wezen kijken en hebben we de bijgeleverde cd met planet cnc geïnstalleerd en is hij daarmee gaan werken.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door benkr »

Als je Mach3 al hebt gekocht dan zou ik daar onmiddellijk naar overstappen, zeker weten dat het dan volledig aan de gang te krijgen is met deze interface.
Bjornski1976 woont redelijk dicht bij je in de buurt, wellicht wil hij jou helpen met het aan de gang krijgen van Mach3 en mocht dat niet lukken dan kom je maar een keertje bij mij langs.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, ik geloof wel dat jij niets in je software kunt veranderen, maar een ander software pakket, en aansluiten op die parallel ingang lijkt me altijd wel mogelijk.
Het lijkt me redelijk aannemelijk dat ze geen intelligente communicatie doen tussen het hardware board en de software.
Als het zo'n jp-1635 board is, die kom je toch genoeg tegen op ebay e.d.(even willekeurig google resultaat:)
https://french.alibaba.com/product-deta ... 34110.html


Maar ik begrijp eigenlijk niet zo wat nu je bedoeling is, bestaande machine haaks maken, originele opstelling of de constructie helemaal overboord gooien en een heel andere machine concept er van maken.
Dan nog kun je waarschijnlijk wel gebruik maken van die 4e-as driver, alleen moet je de step/dir signalen even van z'n broertje lenen. Heb je wel geen slave, maar er werken er genoeg met 2 aangedreven assen zonder slave.

Het is maar net wat jij wilt, een oplossing die je wel kunt uitvoeren of een oplossing die niet mogelijk is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Hoi Hugo,

Wellicht ben ik wat onduidelijk omdat ik zelf niet goed weet wat wel en niet kan.
Hopelijk komen we er met z'n allen uit.

Ik zal alles wat ik nu weet even op een rijtje zetten.

Frees is nagenoeg haaks zover ik kan meten. Heb de gaten van het portaal opgeboord naar 10,5mm en hem dus scheef op de plaat gezet. Een nieuwe plaat kost tussen de 100~200 euro maar of hij daar haakser van wordt weet ik niet.

De optie van benkr om er 2 spindels op te zetten biedt wel een oplossing tegen het natuurlijk scheef trekken door de rechtse draad van de spindel en tegen frictie van de lagers. Al blijft de meest soepele kant juist achter en trekt hij meer aan de zware kant. (nieuwe lagers zijn onderweg)
Dus zou ik of een slave of extra as in kunnen stellen. De optie van enkel de w door jouw gegeven signalen te gebruiken had ik nog niet gevonden. 2 motoren op 1 driver is vragen om problemen denk ik, teveel ampère.

Ik zou het prettig vinden als de tool sensor werkend zou zijn. Nu kan ik hem ondanks dat hij op de juiste poort zit niet op de Z as ookal wissel ik de assen van nummer. Hij gaf eerst de A as aan en sinds opnieuw installeren van planet cnc 2.10 de X as. Dit zou dus een reden kunnen zijn om een nieuwe controller te nemen.

Mach3 is na wat zoeken geen optie, tenzij ik een UC100 koop. De pc heeft geen parallel poort en enkel een haakse pci-e mini poort maar die zit ook nog eens op zijn kop en is bedoeld voor een Wi-Fi adapter.

Heb wel een adapter gevonden die met flat cable werkt dus zou die nog kunnen kopen om te kijken of het dan werkt.

Aan de andere kant, ik moet nog veel leren qua frezen. Ik kan er al wel meer mee dan mijn vader kon maar als ik zo kijk nog lang niet genoeg.

Basis is natuurlijk een zuivere betrouwbare machine en daar wil ik uiteindelijk wel naartoe. Echter omdat ik een gezin heb en het alleen moet verdienen kan ik helaas niet "even" 300/400€ ergens in stoppen.
Plaats reactie