Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

Dit staat er over de mechanica vermeldt:
- Profilschienenführungen: 25mm
zwei Führungsschienen pro Achse
zwei Wagen pro Führungsschiene
alle Achse von vorne verschraubt (M6)
- 2 gegenseitig verspannte Kugelmuttern pro Umlaufspindel
Spindelabmessung: 16x4
- Gehäuse für Kugelumlaufmuttern
- verspannte Kugellagerungen (beidseitig abgedichtet) für
Kugelumlaufspindeln inkl. Tellerfedern für Vorspannung
und Feingewindemuttern auf der Festlagersteite,
einfache Kugellagerungen (beidseitig abgedichtet) motorseitig
- flexible Wellenkupplungen für Kugelumlaufspindeln
(Anschlussdurchmesser 8mm)
- Bohrungsbild für Schrittmotor Nema 24
- alle benötigten Schrauben, Schmiernippel, etc.
Wat niet noodzakelijk betekend dat het bij deze PFM2.5 geen grote merken zijn, maar de kans dat het niet zo is, is wel aanwezig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door serum »

Nog even een opmerking over de lineaire geleiding,
in een filmpje over de low cost versie pfm3.x verteld prof dr Heyder dat hij op de X,Y en Z as uit kostenoverweging het aantal wagentjes halveert, oftewel van 12 wagens naar 6. De kostenbesparing was volgens hem dan 6x15 euro is 90 euro.

Dit zijn 25mm wagens en no way dat het dan Hiwin of soortgelijke kwaliteits wagens betreft die zelfs bij 100 stuks al 25 tot 30 euro kosten.
Mocht je de machine willen bestellen kun je overwegen om de prijs op te vragen voor Hiwin of Bosch Rexroth geleidingen.
Het is niet perse zo dat lineaire geleiders die niet van genoemde fabrikanten afkomen slecht functioneren? Dus op lineaire geleiders mag geen stuiver bezuinigd worden, maar stappenmotoren zijn geen probleem. :mrgreen: Een lineaire geleider is al veel beter dan een ronde ondersteunde as. Ik heb diverse lineaire geleiders van THK/IKO etc liggen, in diverse kwaliteit, en ook een aantal budget-varianten (gehad), maar budget-varianten zijn helemaal zo slecht nog niet. Ronde ondersteunde assen, dat is behelpen naar mijn mening. Begrijp de keuze voor de 25mm assen overigens niet, 15 of 20mm was ruimschoots voldoende geweest. (15mm, ~15Kn dynamische belasting, 25mm 35Kn dynamische belasting oid). Op de X as kan de 25mm nog wat stijfheid toevoegen, maar dat kan voordeliger/stijver opgelost worden.

Trouwens, over dichterbij elkaar komen van closedloop stappenmotoren en servomotoren; die Leadshine 2nm motoren gebruiken 3 draden voor de aansturing (UWV) ipv A+ A- B+ B-, maar toch geven ze nog dat jankende geluid van een stappenmotor. Geen idee hoe de aansturing van die dingen gaat, maar het is en blijft onderaan de streep wel een stappenmotor.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 16 jul 2019 16:46 Begrijp de keuze voor de 25mm assen overigens niet, 15 of 20mm was ruimschoots voldoende geweest.
Dat verklaart hij ook in dat filmpje, hij geeft inderdaad aan dat 15mm al ruim voldoende was maar dat de fabrikant pas bij de 25mm versies de wagens met een door hem gewenste voorspanning levert.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

De reden dat hij voor 25mm gekozen heeft is (zijn woorden) dat van vanaf dat formaat hoge voorspanning door de fabrikant geboden wordt. Dat is van belang voor de hoge stijfheid. Hij beweert dat ondanks dat in de folders wat anders staat, zijn ervaring is dat pas vanaf 25mm die voorspanning daadwerkelijk geleverd wordt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door serum »

opmerkelijke argumenten allemaal hoor.

Hij heeft echt wel een fraai product ontwikkeld, maar zijn motivatie voor bepaalde keuzes rammelen echt. Empirisch met een filtertje dat aardig afwijkt van de standaard uitkomsten.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

Volgens mij heb ik het correct vertaald, maar het staat iig hier: http://www.m-hoch-5.de/mechanischer-aufbau.html
Es kommen jedoch 25mm Schienen/Wagen zum Einsatz, da erst ab dieser Baugröße eine hohe Vorspannung von den Herstellern angeboten wird. Diese ist maßgeblich für eine hohe Kontaktsteifigkeit.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door serum »

Ik geloof wel dat hij het zegt en vindt, maar die hoge voorspanning is nutteloos. Kijk eens hoe zijn hele frees staat te schudden en te resoneren als hij tekeer gaat. met een relatief kleine frees. (de spanen dansen op het bed en op de machineklem). Dat compenseer je niet op een detail als voorspanning, waarbij het de vraag is of het uberhaupt bijdraagt aan een kleinere speling gezien de afstand tussen de wagentjes. De frees presteert prima, maar hij overtrekt het een beetje in sommige filmpjes, ik zie dat persoonlijk niet als reclame voor een product maar meer een wanhopige poging om iets te bewijzen, terwijl het tegendeel er juist mee geadverteerd wordt (in mijn ogen althans).

Onderaan de streep vind ik het een knap product, maar hij moet het niet zoeken in non-argumenten. (stappenmotor vs servo en lineaire wagens met van 25mm om hun hoge voorspanning)
Laatst gewijzigd door serum op 16 jul 2019 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 16 jul 2019 14:47 Nog even een opmerking over de lineaire geleiding,
in een filmpje over de low cost versie pfm3.x verteld prof dr Heyder dat hij op de X,Y en Z as uit kostenoverweging het aantal wagentjes halveert, oftewel van 12 wagens naar 6. De kostenbesparing was volgens hem dan 6x15 euro is 90 euro.

Dit zijn 25mm wagens en no way dat het dan Hiwin of soortgelijke kwaliteits wagens betreft die zelfs bij 100 stuks al 25 tot 30 euro kosten.
Mocht je de machine willen bestellen kun je overwegen om de prijs op te vragen voor Hiwin of Bosch Rexroth geleidingen.
Kjelt, heb je je wel eens afgevraagd of die HiWin geleidingen waar wij het over hebben wel echte HiWin geleidingen zijn, of zijn het ook 'echte' Chinese kopieën zoals bijna alles wat daar vandaan komt? Ik ben er trouwens van overtuigd dat echt elke lineaire geleiding die wij hier kunnen kopen goed genoeg is voor onze toepassing, die dingen werken spreekwoordelijk allemaal met een vinger in hun neus. Als ik er nieuw zou moeten kopen dan haalde ik ze hier:

https://www.lineairgeleidingshop.com/Mo ... hAQAvD_BwE

Dit is ook de zaak achter www.pneumatiekvoordeel.nl en MiniTec, ze zitten in Waalwijk en leveren perfecte service.

En als het verschil tussen 1 en 2 wagens per geleiding echt maar 15 Euro is dan zou ik echt altijd kiezen voor 2 wagens per geleiding. Ik kan het niet hard maken maar dat is mijn gevoel. Kijkend naar specificaties is denk ik 1 wagen per rail voldoende maar mijn gevoel is het daar echt niet mee eens.
Ik heb trouwens bij de machine van Tony voor de Z-as ook maar 1 wagen gebruikt, simpel omdat er in het originele ontwerp ook maar eentje op zat en ik geen instabiliteit kom ontdekken, zelfs niet toen er nog maar de helft van het aantal benodigde kogeltjes in zat.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb die geleidingen van de Lineargeleidingshop op mijn nieuwe Z-as zitten en ik merk geen enkel verschil met (Chinese) Hiwin die er eerst op zat. Zijn volgens mij prima geleidingen maar wel een heel stuk goedkoper!
Ook op mijn nieuwe lasermachine zitten deze geleidingen maar die heeft nog geen meters gemaakt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 16 jul 2019 22:38 Kjelt, heb je je wel eens afgevraagd of die HiWin geleidingen waar wij het over hebben wel echte HiWin geleidingen zijn, of zijn het ook 'echte' Chinese kopieën zoals bijna alles wat daar vandaan komt?
Aan de zeer subtiele etsing / lasering die nauwelijks zichtbaar is en de prijs die incl btw+invoer toch 75% bedraagt van de nederlandse dealer zal dat denk ik in mijn geval wel kloppen. Maar er zijn inderdaad zat imitaties.
Als ik er nieuw zou moeten kopen dan haalde ik ze hier:
Kijk eerst even naar de prijs, €40 voor een 25mm wagen.
Dat is andere klasse dan €15 per wagen.
Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik voor Rexroth gaan, kost iets meer dan 20% boven Hiwin maar dan heb je geen gezeur met douane enzovoorts.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door chimaerion »

Ik heb mijn geleidingen hier vandaan: https://www.lmsystems.nl/geleidingen/

Leveren ook aan particulieren en ik dacht tussen 25-30€ per wagentje voor ospf.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Markus »

Gezien de genoemde prijzen kunnen mijn gebruikte geleidingen wel iets goedkoper.

En ik ga denk ik wat Hiwin kopen en uit elkaar halen om een vergelijk te kunnen maken, Taiwanees vs Italiaans

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door audiomanics »

Let wel: de OSPF is slechts een concept waar de genoemde onderdelen natuurlijk altijd vervangen kunnen worden door veel goedkopere onderdelen, die mogelijk ook goed te gebruiken zijn. Verder staat het iedereen vrij om de zaak om te bouwen naar de veel goedkopere Chinese spindels. Ik meen dat er al een machine bestaat die zo gemaakt is. Natuurlijk mogen er ook andere motoren gebruikt worden, het moeten geen leadshine closed-loops zijn. Ook voor de gebruikte ITEM-profielen zijn veel goedkopere alternatieven te bedenken, al zou je 'm willen maken van (watervast) multiplex. (ik heb echter ook mee gemaakt dat een leverancier van dergelijke goedkopere profielen ze gewoon 5mm afwijkend en ook nog eens niet haaks gezaagd had.. dan is goedkoop ook duurkoop) Ook voor de Hiwin wagentjes en rails zijn goedkopere alternatieven te vinden... imitaties genoeg te vinden voor de helft..
Wat ik alleen wil aangeven is dat de OSPF dus alleen een aantal richtlijnen aangeeft en inspiratie kan bieden om een ordentelijke freesmachine te bouwen.
Gemiddeld ben ik bij het bouwen van een OSPF zo'n 5000 euro kwijt, maar dan gebruik ik wel de gerenommeerde merken als ITEM, ISEL, IGUS, HiWin, Leadshine, SKF etc. De prijs wat drukken doe ik door op bijvoorbeeld Marktplaats te zoeken naar aanbiedingen voor een systeemkast, op eBay en Alie te onderhandelen over de prijs en verzendmethoden en de Eding-controllers te kopen op de open dag of, als de gelegenheid zich voordoet, tweede hands..

OSPF is geen bouwpakket

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door chimaerion »

audiomanics schreef: 17 jul 2019 12:30 Let wel: de OSPF is slechts een concept waar de genoemde onderdelen natuurlijk altijd vervangen kunnen worden door veel goedkopere onderdelen, die mogelijk ook goed te gebruiken zijn. Verder staat het iedereen vrij om de zaak om te bouwen naar de veel goedkopere Chinese spindels. Ik meen dat er al een machine bestaat die zo gemaakt is. Natuurlijk mogen er ook andere motoren gebruikt worden, het moeten geen leadshine closed-loops zijn. Ook voor de gebruikte ITEM-profielen zijn veel goedkopere alternatieven te bedenken, al zou je 'm willen maken van (watervast) multiplex. (ik heb echter ook mee gemaakt dat een leverancier van dergelijke goedkopere profielen ze gewoon 5mm afwijkend en ook nog eens niet haaks gezaagd had.. dan is goedkoop ook duurkoop) Ook voor de Hiwin wagentjes en rails zijn goedkopere alternatieven te vinden... imitaties genoeg te vinden voor de helft..
Wat ik alleen wil aangeven is dat de OSPF dus alleen een aantal richtlijnen aangeeft en inspiratie kan bieden om een ordentelijke freesmachine te bouwen.
Gemiddeld ben ik bij het bouwen van een OSPF zo'n 5000 euro kwijt, maar dan gebruik ik wel de gerenommeerde merken als ITEM, ISEL, IGUS, HiWin, Leadshine, SKF etc. De prijs wat drukken doe ik door op bijvoorbeeld Marktplaats te zoeken naar aanbiedingen voor een systeemkast, op eBay en Alie te onderhandelen over de prijs en verzendmethoden en de Eding-controllers te kopen op de open dag of, als de gelegenheid zich voordoet, tweede hands..

OSPF is geen bouwpakket

Kees
Ik zit aan 10k voor mijn OSPF. Maar ik heb dan ook een Mechatron spindle, Clearpath servo's, Unist MQL smeersysteem, THK geleidingen,... Zit bijna niks Chinees in.
Plaats reactie