Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door chimaerion »

serum schreef: 05 okt 2019 18:19 Op mijn machines (en de exemplaren die ik heb gehad) gaat X van links naar rechts, Y van voor naar achteren en Z op en neer. Voor de 3d printers die ik heb (gehad) geldt hetzelfde.

Vind het logisch dat de bewegende portaal de Y is en de bewegende Z as de X en de Z. De verhoudingen maken in dit geval niet uit. Vanaf welke kant leg je het materiaal erop. De richting waarop je het materiaal erop legt en eraf haalt is voor mij en alle machines die ik heb gehad die in een x/y/z coordinatensysteem werken altijd Y

Voel je vrij om iedere vorm te interpreteren die je wilt, als je het zelf maar uit elkaar houdt. (ook bij de CAM)

In mijn optiek is de weergave van de Techno CNC verkeerd. Ik rijd geen motor en ben ook van mening dat de voorrem van de fiets links moet zitten ipv rechts. ;-)

Je uitgangspunt is linkshandig coordinaatsysteem, alle machines die ik ken en waar ik mee heb gewerkt gebruiken een rechtshandig coordinaatysteem,

https://en.wikipedia.org/wiki/Right-hand_rule

Serum, de coördinatenstelsel op de foto van techno cnc is ook een rechtsdraaiend assenstelsel.
Immers, als je van de positieve x-as naar de positieve y-as gaat, dan gaat een rechtsgetapte schroefdraad in de richting van de positieve z-as. Dit is dus een rechtsdraaiend assenstelsel.

Moest zijn nulpunt nu linksvoor zitten op de foto dan was het inderdaad een linksdraaiend assenstelsel.
Dus of je gantry x noemt of y noemt, speelt helemaal geen rol, zolang je je nulpunt maar juist kiest.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door serum »

Die foto is, zag ik later, niet van techno cnc, maar komt van een ander forum waarbij iemand (o.a.) dit assenstelsel heeft geplaatst op de foto als vraag welk assenstelsel er gebruikt doorgaans gebruikt wordt/is

Ik zie inderdaad dat die righthandrule precies anders is.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Danny »

In de 34 jaar dat ik met allerhande (professionele) cnc machines werk gaat de x-as altijd van links naar rechts (en terug).
De y en Z as wisselen al naargelang het een horizontale of verticale machine is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door serum »

dat strookt met mijn ervaring.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar wat is jouw ervaring? En hoe maatgevend is die.

19268
Een 'horizontale' machine, heeft de freesspil horizontaal, en aangezien de freesspil in de 'afspraak' altijd de Z-as is, wordt de Y dus vertikaal.
Wanneer je voor jouw gevoel voor de machine staat zal de X ook de verkeerde kant de + hebben, maar vanuit de frees gezien is het gewoon X+ naar rechts, Y+ naar boven. Volledig rechtsdraaiend assenkruis dus.
Typische MAHO- configuratie, dat is vanuit de basis een horizontale machine met een extra vertikale spil die dan dus Y heet.
De tegenhanger (Deckel o.a.) daarentegen hebben de vertikale freeskop de Z genoemd, maar als je dan de horizontale spil gebruikt is dat de Y.

Hoe je bij je eigen portaal de assen benoemd hebben we al meerdere discussies over gevoerd, maar het is wel handig dat bij vragen even duidelijk is wat welke as is.
En als iemand zegt 'm'n portaal is de X-as' is het mijnog niet duidelijk, bedoelt ie de portaal geleiding (dus wanneeer X beweegt staat de portaal stil) , of de beweging van de portaal zelf (als X-beweegt, beweegt de hele portaal)
Een klein portaal machientje waar je altijd frontaal voor de portaal staat, dan zou ik de beweging van de gehele portaal (van je af naar je toe) eerder de Y-as noemen.
Een portaal machine met een bereik van 3 meter, kan ik me vooorstellen dat je het logischer vind de beweging van de portaal de X-as te noemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door serum »

Mijn vrouw heeft ook weer een totaal andere logica dan ik. Die vindt dat veelgebruikt keukengereedschap zo ver mogelijk bij de logische werkplek moet liggen.

Ik geef aan dat Danny's reactie strookt met mijn ervaring. (En jouw neerbuigende toon strookt weer met mijn ervaring met jou, maar dat is iets anders)

Bij mijn portalen zijn de lange assen de y

Zoals Clint Eastwood zei 'opinions are like butt holes, everyone has one'

Of de mijne er toe doet mag jij zelf bepalen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 06 okt 2019 16:38 (En jouw neerbuigende toon strookt weer met mijn ervaring met jou, maar dat is iets anders)
Dan is dat verkeerd overgekomen want niet zo bedoeld, (probleem van uitdrukken met tekst) misschien heeft het met het uitzicht op het prachtige weer vandaag te maken. :cry:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Ballegooijen »

Nou, ik wel weer wat losgemaakt met mijn tussendoor opmerking :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door serum »

Och, gelukkig, dat valt weer mee. Maar, inderdaad. belabberd weer. Prima weer voor in de werkplaats en om te starten met projecten. (en ook prima weer om mij schuldig te maken aan misopvattingen, zo blijkt).. ;-)
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Terwijl jullie aan het discussieren waren over xyz, heb ik de machine maar mechanisch afgebouwd :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door serum »

Goed zo. Is ook een veel verstandigere insteek dan tijd nutteloos besteden.

Dus voor de volledigheid. A is naar je toe en van je af, X is van beneden naar boven en Z is van links naar rechts. en Y is gereserveerd voor je toekomstige 4e as.

Mocht je nog eens om hulp verlegen zitten, weet je waar je aan kan kloppen. 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door benkr »

serum schreef: 06 okt 2019 20:52 Goed zo. Is ook een veel verstandigere insteek dan tijd nutteloos besteden.

Dus voor de volledigheid. A is naar je toe en van je af, X is van beneden naar boven en Z is van links naar rechts. en Y is gereserveerd voor je toekomstige 4e as.

Mocht je nog eens om hulp verlegen zitten, weet je waar je aan kan kloppen. 8)
Ik denk dat het inderdaad aan het weer ligt, Het is toch Y naar je toe en van je af, en A gereserveerd voor toekomstige 4e as.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 06 okt 2019 23:56 en A gereserveerd voor toekomstige 4e as.
Daar mag je ook B voor nemen als de hartlijn van de 4e as evenwijdig aan de Y as is. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Kjelt schreef: 09 aug 2019 15:56 ipv berichten op voorhand te reserveren kun je ook een index maken op de eerste post naar de desbetrefende posts waar dat stuk begint.
NU weet je waarom ;)
Plaats reactie