oplopende afwijking met x y en z as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door benkr »

Als ik naar die foto's kijk dan valt me meteen iets op wat ik nooit, echt nooit doe, en dat is de voeding van de drivers doorlussen, en ze ook niet met zo'n dunne draadjes aansluiten, ook zou ik de draden twisten.
Gebruik zo dik mogelijk draad, 1, 1,5 of zelfs 2,5 mm2 en dan elke drive apart vanaf de voeding aansluiten, en die beide draden flink in elkaar twisten.
Ik zeg niet dat dit je probleem zal oplossen, maar zoals het nu is aangesloten is echt vragen om problemen, rare problemen.

Zelfde verhaal voor de motor aansluitdraden in de kast, twist de A+ en A- en ook de B+ en B- van elke motor flink in elkaar, ook dat zal er voor zorgen dat er wellicht problemen verdwijnen die heel moeilijk aantoonbaar te maken zijn.
Zorg er ook voor dat als het even kan die twist van de motordraden doorloopt in de kabel naar de motoren, ook dat zal je helpen rare dingen te onderdrukken.
Als je die motordraden niet twist, neem dan afgeschermde kabel naar de motoren en sluit die afscherming maar aan één kant aan, ik ga meestal voor de afscherming aan de driverkant aan te sluiten op de min van de voeding (wel zo kort mogelijk houden) en de andere kant open te laten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 25 aug 2019 23:51 Als ik naar die foto's kijk dan valt me meteen iets op wat ik nooit, echt nooit doe, en dat is de voeding van de drivers doorlussen, en ze ook niet met zo'n dunne draadjes aansluiten, ook zou ik de draden twisten.
Gebruik zo dik mogelijk draad, 1, 1,5 of zelfs 2,5 mm2 en dan elke drive apart vanaf de voeding aansluiten, en die beide draden flink in elkaar twisten.
Ik zeg niet dat dit je probleem zal oplossen, maar zoals het nu is aangesloten is echt vragen om problemen, rare problemen.

Zelfde verhaal voor de motor aansluitdraden in de kast, twist de A+ en A- en ook de B+ en B- van elke motor flink in elkaar, ook dat zal er voor zorgen dat er wellicht problemen verdwijnen die heel moeilijk aantoonbaar te maken zijn.
Zorg er ook voor dat als het even kan die twist van de motordraden doorloopt in de kabel naar de motoren, ook dat zal je helpen rare dingen te onderdrukken.
Als je die motordraden niet twist, neem dan afgeschermde kabel naar de motoren en sluit die afscherming maar aan één kant aan, ik ga meestal voor de afscherming aan de driverkant aan te sluiten op de min van de voeding (wel zo kort mogelijk houden) en de andere kant open te laten.
Ben, allemaal waar, maar als je zelf ook al twijfelt of hier het probleem mee opgelost is... alleen maar informatieve ruis dus.
Simpele test, trek 2 van de 3 voedingsstekkers van de stepperdrives af en er wordt er nog maar 1 gevoed.

Het belangrijkste is nu dat timing probleem met dat dir signaal op te lossen.
Ik heb geen idee wat dat kan veroorzaken, het break out board wordt met een parallel signaal aangestuurd, dat is natuurlijk al een uitdaging vanuit een windows omgeving.
Denk dat het belangrijks is te bepalen of je PC de schuldige is of dat je het in de besturingskast moet zoeken.
Even een afgeschreven pc scoren, linuxcnc er op zetten, en de test nog eens doen. Is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing.
Een EdingCNC kaartje kunnen lenen (liefst ethernet) en de test doen kan natuurlijk ook.
Ik vraag me ook af wat die DC/DC printjes precies doen, en of er overal wel de juiste spanning aanwezig is. Kan me voorstellen dat als de spanning naar een optocoupler wat aan de ondergrens is deze ook trager reageert, maar dat zou je dan ook in het step signaal moeten merken.
Eerder was al aangegeven / gevraagd hoe zitten de optocouplers, vanuit de + of vanuit de 0 aangestuurd.

Je kunt in mach3 volgens mij ook het signaal inverteren, dat zou je es even kunnen testen voor zowel de step als de dir signalen.
En natuurlijk die pulslengte zo hoog mogelijk instellen.

Welk type stepperdriver zit er in? Volgens de documentatie is dat de M542 van Leadshine.
Op welke hardware draaien jullie nu die Mach3 ?
Remark:
a) t1: ENA must be ahead of DIR by at least 5us. Usually, ENA+ and ENA- are NC (not
connected). See “Connector P1 Configurations” for more information.
b) t2: DIR must be ahead of PUL effective edge by 5us to ensure correct direction;
c) t3: Pulse width not less than 1.5us;
d) t4: Low level width not less than 1.5us.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door benkr »

Welk type stepperdriver zit er in? Volgens de documentatie is dat de M542 van Leadshine.
Wel de M542, maar voor zo ver ik kan zien niet van Leadshine. Dat betekent waarschijnlijk dat de pulslengte minimaal 10uSec moet zijn, bij Leadshine maar 2,5uSec. Ik voel zelf het meest voor de geste van reageren op de verkeerde flank van de steppuls maar dat is ook maar een aanname.
Is trouwens ook simpel te controleren door het ding maar 1 puls te laten maken, dan weet je het meteen. Die functies zitten bij Mach3 (zonder extern handwiel) verborgen bij het software handwiel wat te voorschijn komt met de TAB toets. Ik zelf zou dan de driver instellen op geen (0) microsteps, dan zie je dit het beste.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door hrscharft »

Ik kwam er bij mijn machine idd ook achter dat de pulslengte van het DIR signaal te kort stond door afwisselend beide kanten op te joggen met maar 1 stap per keer en een klok op mijn brug.
Wat daar uit kwam was dat als je van richting veranderde de brug vrolijk nog 1 of 2 stappen in dezelfde richting deed alvorens van richting te wisselen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hrscharft schreef: 26 aug 2019 10:12 Ik kwam er bij mijn machine idd ook achter dat de pulslengte van het DIR signaal te kort stond door afwisselend beide kanten op te joggen met maar 1 stap per keer en een klok op mijn brug.
Wat daar uit kwam was dat als je van richting veranderde de brug vrolijk nog 1 of 2 stappen in dezelfde richting deed alvorens van richting te wisselen.
En hoe heb je dat opgelost?
Ik vind pulslengte in deze een beetje vreemde omschrijving, dat dir signaal moet gewoon eerder dan het step signaal aanwezig zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door Kjelt »

DIR is GEEN puls het is een level signaal !
Waar het fout kan gaan is als de software een andere interpretatie heeft op welke flank de driver de step zet dan de driver.

Vb stel software is ingesteld als step op de opgaande flank, driver is ingesteld op step bij de neergaande flank.
Dan zou theoretisch de software het DIR level kunnen veranderen net na de opgaande flank en nog voor de neergaande flank waardoor de volgende puls de verkeerde richting op gaat. De daarop volgende puls zal wel de goede kant op gaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door serum »

nee, idd. dir is een permanent signaal, aanwezig of afwezig, afhankelijk van de richting die hij moet draaien.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door hrscharft »

hrscharft schreef: ↑
26 aug 2019 08:12
Ik kwam er bij mijn machine idd ook achter dat de pulslengte van het DIR signaal te kort stond door afwisselend beide kanten op te joggen met maar 1 stap per keer en een klok op mijn brug.
Wat daar uit kwam was dat als je van richting veranderde de brug vrolijk nog 1 of 2 stappen in dezelfde richting deed alvorens van richting te wisselen.
En hoe heb je dat opgelost?
Ik vind pulslengte in deze een beetje vreemde omschrijving, dat dir signaal moet gewoon eerder dan het step signaal aanwezig zijn.
DIt was opgelost toen die pulslengte van verlengd is van 5 naar 10 uS.

Nu zeggen jullie dat dit signaal de hele tijd aanwezig is... maar hoe zit dat precies dan? "hoog"voor linksom en "laag" voor rechtsom zo iets?
Dan kan ik me voorstellen dat de de de tijd in uS die je invoert bij mach dan een soort latency correctie is?
Hoeveel tijd voorafgaand aan de step puls het Dir signaal weg gestuurd word?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
OnnoEnMarco
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2019 20:56
Locatie: Nuenen

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door OnnoEnMarco »

ik ben helaas de hele week niet thuis dus kan niet veel proberen. kan wel alle berichten lezen en eventueel berichten beantwoorden.
wel heb ik gisteren de spanning gemeten op verschillende plekken binnen de controller.
we zijn er achtergekomen dat de stepperdrivers geen 5v binnenkrijgen maar 4.64v.
en de dc naar dc circuitjes zijn om van de voeding die alleen 36v uitzend 12 en 5 volt om te vormen en dan richting de controller stuurt.
de stepperdrivers worden direct van de voeding met 36 volt gevoed

de pc is een optiplex 755 ultra small form factor en heb er niks aan veranderd behalve OS
de pc heeft 3gb ddr2 ram
een core2 duo (weet op dit moment niet welke)
een 80gb hdd
en gebruikt integrated graphics
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door audiomanics »

Die 4,64V zal het probleem niet zijn: in de stepperdrivers zelf zitten op die plaats optocouplers die zelf maar iets van 2V nodig hebben. via een voorschakelweerstandje worden die dan aangesloten op de +5V.
Mocht je toch twijfels hebben: de gemiddelde telefoonadapter met USB aansluiting kan ook prima 5V voor je verzorgen.. Veel stroom loopt er niet, hooguit een paar mA.
Ik weet niet of jullie de beschikking hebben over een oscilloscoop, maar dan zou je de pulsbreedtes zelfs kunnen meten.. En ook zien of er nog rare spikes bij zitten of andere golfvormen die afwijken van het standaard blokgolfpartoon.
Hoewel het stapfouten zijn kan je de mechanische stapfouten nu wel uitsluiten.. Ik denk te begrijpen dat je de afwijkingen in alle assen hebt? Dan moet je toch richting de pulsbreedtes gaan zoeken en misschien ook even naar eventuele zwevende aarde.
Overigens zou ik de voeding van de drivers zo nooit doorschakelen.. iedere driver met zijn eigen getwiste kabeltje rechtstreeks op de voeding.
(maar dat is iets voor later wellicht)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door hrscharft »

Overigens zou ik de voeding van de drivers zo nooit doorschakelen.. iedere driver met zijn eigen getwiste kabeltje rechtstreeks op de voeding.
(maar dat is iets voor later wellicht)
Dit is nu al de tweede keer dat ik dit voorbij zie komen.
Mag ik vragen waarom je het zo niet zou doen?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door Kjelt »

OnnoEnMarco schreef: 26 aug 2019 15:37 de dc naar dc circuitjes zijn om van de voeding die alleen 36v uitzend 12 en 5 volt om te vormen en dan richting de controller stuurt.
Als je deze via Ebay of Ali hebt besteld kijk dan uit:

Check even de waardes die op de elco's staan daar zou 40 moeten staan of hoger. Degene die ik ken staat er 35V op en dan gaat het fout.
Ten tweede 90% van de tijd zitten er neppers op , een andere goedkopere converter uit China. Dit kun je zien aan de schakelfrequentie die zou bij een goede 150kHz moeten wezen.
Ten derde is de koeling van deze printjes onder de maat dus als je <1Ampere trekt dan gaat het wel lukken, trek je meer dan zeker niet gebruiken is mijn advies.
Ik heb inmiddels twee kennissen in mijn naaste omgeving die oa hun raspberri pie van 30 euro hebben opgeblazen toen de volle 24V ingangsspanning op de pi kwam te staan omdat hun dc-dc converter printje van $2 de geest had gegeven.
Als je dure elektronica achter deze converter gebruikt gebruik dan een crowbar schakeling met zekering die boven de 6V (bij de 5V) en boven de 14V (bij de 12V) inschakelt.

Eigenlijk het makkelijkste en goedkoopste is om deze twee printen te vervangen door een losse netspanningsvoeding die +5 en +12V levert, die kosten tegenwoordig niet zoveel meer en Meanwell bv is een prima PSU fabrikant.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door audiomanics »

hrscharft schreef: 26 aug 2019 16:20 [Mag ik vragen waarom je het zo niet zou doen?
Ja, dat mag je vragen...… :lol:

( zie stukjes draad als een weerstand.. Als je daar stroom door laat lopen valt er spanning over. Er komt dus een stoorsignaaltje op de voedinglijn te staan.
Bij dat doorlussen ga je al die stoorsignaaltjes bij elkaar optellen zodat de laatste in die rij alle rotzooi van de voorgaande krijgt.
Als je zo dicht mogelijk bij de voeding zit is de Ri van die voeding bijna een kortsluiting voor die signaaltjes. De inwendige weerstand van een spanningbron (je voeding) is in het ideale geval 0 Ohm. In werkelijkheid komt die overeen met de val van de uitgangsspanning bij het toenemen van de stroom.. Geschakelde voedingen zijn hier behoorlijk goed in tot een bepaalde stroom. Je kan dus zeggen dat die Ri van zo'n voeding op de klemmen nagenoeg 0 is en dus de veranderingen in spanning (de storing dus) daar zal kortsluiten..
Als je dus alles vanaf de bron voedt zal het aandeel verstoringen van een driver op die plaats nagenoeg nul zijn en zo de andere drivers niet beinvloeden..
Nu hebben die drivers vast een zeker enige mate van CMRR (common Mode Rejection Ratio) waardoor ze zelf al storingen op de voeding zullen negeren..
Het zal dus best kunnen werken, maar het kan dus beter..
Zelfde geldt in principe ook voor de + leidingen van de PULS, ENA en DIR ledjes, maar omdat die stromen zo laag zijn en de draadjes erg kort en relatief dik en ook omdat het die optocouplers niet veel uitmaakt wat voor spanning ze krijgen, kan je daar rustig volstaan met doorlussen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door benkr »

hrscharft schreef: 26 aug 2019 16:20
Overigens zou ik de voeding van de drivers zo nooit doorschakelen.. iedere driver met zijn eigen getwiste kabeltje rechtstreeks op de voeding.
(maar dat is iets voor later wellicht)
Dit is nu al de tweede keer dat ik dit voorbij zie komen.
Mag ik vragen waarom je het zo niet zou doen?
In die voedingslijnen lopen forse stromen met scherpe flanken. (het zijn in principe schakelaars die drivers)
Je wilt de storing van de ene driver niet overdragen op de andere, en dat is wat je doet bij doorlussen.
Door het twisten zorg je er voor dat de storing (van die scherpe flanken) niet terecht komt op allerlei gevoelige andere elektronica, maar dat die storing wordt opgeheven door een zelfde storing, maar dan in tegenfase, van de andere voedingsdraad.
Op de voeding waar alle draden samenkomen is meestal (in de voeding zelf) er voor gezorgd dat storingen "dood" worden gemaakt.

Edit: zelfde verhaal, andere uitleg, maar evengoed waar.
Plaats reactie