Porjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 3618
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr » 09 okt 2019 23:39

Ik denk dat zelfs een stuk spaanderplaat of MDF of multiplex wat aan alle kanten mooi met HPL is afgewerkt al heel ruim voldoende zal zijn.
Het gaat hier niet om puntcontact, maar om oppervlakte stabiliteit, en dat heeft eigenlijk al dat soort plaatmateriaal wel ruim voldoende.
Ik ga mijn best doen.

Kjelt
Donateur
Berichten: 1648
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt » 09 okt 2019 23:48


Portje
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Gemeente Beuningen

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Portje » 10 okt 2019 00:01

ik vraag me dit af, als die machine in bliksemvaart te keer gaat, de vonken die houten plaat niet in de fik zetten ?
ik heb een afwijking aan mijn ogen, alles wat ik waterpas zie is scheef

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3444
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Ballegooijen » 10 okt 2019 08:40

Je gaat toch geen staal bewerken? Bij aluminium heb je geen vonken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

benkr
Donateur
Berichten: 3618
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr » 10 okt 2019 09:35

Portje schreef:
10 okt 2019 00:01
ik vraag me dit af, als die machine in bliksemvaart te keer gaat, de vonken die houten plaat niet in de fik zetten ?
Als daar een HPL (aanrechtblad) toplaag op zit en ook de kanten zijn afgewerkt wat moet er dan zo wie zo nog in de fik vliegen?
En Johan heeft natuurlijk ook een heel goed punt, als er vonken van af vliegen is er iets goed mis.
Heb ik ook wel eens, dan blijkt er een schroef of zo midden in het freespad te zitten die niet op tekening stond, soms wint de frees het, soms de schroef maar vonken zijn er dan zeker maar ook dan niet zo veel dat het gaat roken hoor.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4299
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Sven » 10 okt 2019 09:41

Strikt genomen is een frees op zwenkwielen zetten nooit stijf genoeg en al helemaal niet vlak als gevolg daarvan.

Dit frame kan nog steeds torderen en als het niet meer zou kunnen torderen dan gaat het op drie wielen staan, tenzij de ondergrond supervlak is.

Dat gezegd hebben, het kan goed zijn dat je er nooit last van krijgt en dat het gemak van de zwenkwielen ruimschoots opweegt tegen getordeerd gefreesd werk.

Spaanplaat met HPL is waarschijnlijk ook niet vlak en ik vermoed mdf ook niet.
Bij mdf gaat dat denk ik om tienden, bij spaanplaat kan dat richting een halve mm gaan.

Als je echt vlak wilt kunnen gaan dan moet je machine op stelpoten , dan vlak afstellen en daarna je bed vlakken.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Jasper
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Kedichem
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Jasper » 10 okt 2019 10:59

Sven, Ik ga er van uit dat Ben de basis stevig genoeg maakt zodat het frame niet van hele grote invloed is op de stijfheid.
Mijn 3D Printer kan ook gewoon onder een hoek staan en nog steeds goed printen en de tafel waar mijn frees op staat is ook vast niet waterpas.

Kjelt
Donateur
Berichten: 1648
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt » 10 okt 2019 11:28

Vlakheid heeft met referentie te maken.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn OSPF er is geen goed referentie vlak zodat ik de deltas met de rails en KO niet kan klokken en corrigeren. Ben al te lang bezig.
Als je geen zuiver referentievlak hebt waar je op bouwt kun je lastig uitlijnen.
Als het geheel niet zuiver is krijg je problemen met hogere snelheden, krachten op je wagens of KO moer etc.

Hele pm discussie met Dabit er over gehad en kwam er op neer dat het beste zo'n granieten plaat was maar qua gewicht niet praktisch.
Of een torsionbox constructie met tweezijdig toolingplate, vrij kostbaar en arbeidsintensief en toolingplate zit je nog op 10 tot 25u vlakheid als je mazzel hebt.

Aan de andere kant kom je uiteindelijk met een aluprofiel zelfbouw frees waarschijnlijk toch nooit op 10-20u nauwkeurig uit en hoeft deze ook geen 24/7 tien jaar te draaien, dus waar maken we ons druk om?

ruudderooy
Donateur
Berichten: 266
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door ruudderooy » 10 okt 2019 12:08

je wil idd alles zo vlak mogelijk hebben, maar in dit geval het frame waar het opstaat is niet van heelveel belang.
omdat je alles aandrijft met spindels zet je de krachten niet af tegen het frame maar intren binnen je het frame van de freesbank.
dus als het frame van de frees stijf genoeg is maakt het frame waar hij op staat niet heel veel uit.

Portje
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Gemeente Beuningen

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Portje » 10 okt 2019 18:09

Jammer dat er toch maar weinig raad gegeven wordt over die vonken.
Ik loop er toch aan te denken een bliksemafleider aan het geheel te maken.

mja, zou dat helpen...
ik heb een afwijking aan mijn ogen, alles wat ik waterpas zie is scheef

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2781
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door serum » 10 okt 2019 18:20

Wat voor vonken verwacht je?

Jasper
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Kedichem
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Jasper » 10 okt 2019 18:46

Als je vonken verwacht omdat je staal gaat frezen zou je sowieso waterkoeling kunnen gebruiken, dan heb je ook geen vonken meer.

Verder zou je vonken kunnen krijgen als er iets mis gaat, in dat geval is een co2 of schuim blusser raadzaam.

Gebruik in geen geval een poederblusser, tenzij je Ben er nog een wil laten maken natuurlijk.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8371
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door DaBit » 10 okt 2019 19:04

Ik vonk ook wel eens ooit met frezen, en soms heb ik er dan een MDF opofferingsplaat onder liggen. Ik heb zelfs ooit een 5mm HSS boor omgetoverd tot withete druppels staal; het staal dat ik wilde boren was ietsjes veel harder dan de boor.

Al met al gebeurt er dan behalve een brandplekje niet zoveel. Hout met enige dichtheid heb je nog niet zomaar in brand.

chimaerion
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door chimaerion » 10 okt 2019 19:30

Portje schreef:
10 okt 2019 18:09
Jammer dat er toch maar weinig raad gegeven wordt over die vonken.
Ik loop er toch aan te denken een bliksemafleider aan het geheel te maken.

mja, zou dat helpen...
Pak een haakse slijper en begin een stuk metaal te slijpen. Hou een mdf plaat in de richting waar de vonken wegvliegen en je zal ondervinden of het echt zo gemakkelijk is het in brand te laten schieten.


Hint: dat is het niet.

Plaats reactie