Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Zo'n draadloze is mooi maar hou er wel rekening mee dat ze niet 100% betrouwbaar hoeven te zijn, in die zin dat het bij bedrijfsmachines niet is toegestaan.
Zelf heb ik er met Eding weinig problemen mee, soms wordt een commando niet doorgegeven (vervelend als het de STOP is) en van het weekend begon hij na 15 minuten idle te hebben gestaan terwijl ik dat ding niet eens aanraakte Makro 10 uit te voeren (bij mij spindel opwarmen) dan schrik je wel even.

Wat ik zelf nog zoek is iets dat de spindel tijdelijk 100% de-aktiveert, want ik moet er niet aan denken als ik net met een toolwissel bezig ben en die spindel gaat draaien. Iemand een idee ?
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door nieles »

Kjelt schreef: 15 sep 2020 09:10 Wat ik zelf nog zoek is iets dat de spindel tijdelijk 100% de-aktiveert, want ik moet er niet aan denken als ik net met een toolwissel bezig ben en die spindel gaat draaien. Iemand een idee ?
NO-NC relais in je 0-10V lijn?

VFD aan de COM van het relais, NC aan eding en een 1k weerstand (waarde maakt niet uit eigenlijk) aan de NO poort naar GND

als je dan het relais bekrachtigd, word er 0V naar de VFD gestuurd.

enige dat je dan nog nodig bent is een signaal vanuit eding om het relais te sturen, is er een tool wissel signaal?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

nieles schreef: 15 sep 2020 09:20
Kjelt schreef: 15 sep 2020 09:10 Wat ik zelf nog zoek is iets dat de spindel tijdelijk 100% de-aktiveert, want ik moet er niet aan denken als ik net met een toolwissel bezig ben en die spindel gaat draaien. Iemand een idee ?
NO-NC relais in je 0-10V lijn?

VFD aan de COM van het relais, NC aan eding en een 1k weerstand (waarde maakt niet uit eigenlijk) aan de NO poort naar GND

als je dan het relais bekrachtigd, word er 0V naar de VFD gestuurd.

enige dat je dan nog nodig bent is een signaal vanuit eding om het relais te sturen, is er een tool wissel signaal?
Ja inderdaad bedankt, hoeft niet vanuit Eding, beste denk ik gewoon een harde schakelaar ergens en een controlelampje op de spindelkast zodat ik weet dat deze uit staat.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Ik wilde dat ook zeggen, een schakelaartje.
Maar ik dacht laat ik dat maar niet doen, a: het is te simpel en b: krijg ik weer te horen dat ik andere zeg wat ze moeten doen, grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door xander janssen »

Heb ooit meegemaakt dat een hand-boormachine spontaan begon te lopen. Boormachine stond mechanisch in de vergrendelde aan-stand en was "uitgezet" door de verlenghaspel uit stopcontact te trekken om te gaan lunchen. Na lunch niet meer aan gedacht, verlenghaspel ingestoken en machine begon te lopen. Gelukkig geen ongelukken.

Daarom hebben bij mij alle CNC spindels (draaibank/freesbank) een wipschakelaar om bij handmatig wisselen zeker te zijn dat besturing niets vreemds kan doen. Er zou maar eens een bitje omvallen in Windows :evil: Een andere optie is om (al je machine een omkasting heeft) de deurschakelaar buiten de software de spindelvoedingsspanning te laten onderbreken. Hoef je er geen gewoonte van te maken om de schakelaar om te zetten.

Daarnaast alle niet CNC-machines met inschakelbeveiliging uitgerust. Als netspanning weg valt en weer terug komt, moet je handmatig opnieuw de machine inschakelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ja ik zat ook aan de e-stop te denken maar dan schakelt ook de spanning van de drivers af waardoor ik opnieuw moet homen, niet handig dus.
Maar ik ben voldoende geholpen, bedankt en we schakelen weer terug naar Portjes portaalfrees die in Tilburg door Ben gebouwd wordt 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik heb zojuist die 0 - 10V PWM uitgang getest op een Pokeys57CNC kaartje wat ik hier los heb liggen en dat werk perfect.
Nu dus maar weer terug naar Portje zijn Pokeys57CNC kaartje om te kijken waarom die dan niet wil.
Omdat het in de Pokeys testomgeving wel werkt kan het geen hardware probleem zijn, dat is me in ieder geval wel duidelijk.
Grrrr.... software gr...........
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 15 sep 2020 09:10 Wat ik zelf nog zoek is iets dat de spindel tijdelijk 100% de-aktiveert, want ik moet er niet aan denken als ik net met een toolwissel bezig ben en die spindel gaat draaien. Iemand een idee ?
Dat doet normaliter de PLC, bij een M6 wordt de omkasting ontgrendeld (als het een handwissel is, en je een omkasting hebt) en de bij de VFD wordt het ena signaal onderbroken. Die 0-10v onderbreken lijkt me heel onlogisch, dat is een snelheid, geen aan-uit.
Logisch beveiligen is zo'n beetje het belangrijkste wat er is lijkt me.
Je zou dat ook mechanisch op kunnen lossen door op de hoogste Z-as positie een schakelaar te monteren die dat voor je doet, bij een gereedschapwissel gewoon naar de bovenste positie bewegen(G28 Z...) en de spil is disabled. Alleen je warmdraai functie moet dan op een iets lagere Z-positie gebeuren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Portje schreef: 15 sep 2020 10:21 Ik wilde dat ook zeggen, een schakelaartje.
Maar ik dacht laat ik dat maar niet doen, a: het is te simpel en b: krijg ik weer te horen dat ik andere zeg wat ze moeten doen, grin
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar je had ook iets kunnen zeggen: als je machine vanuit het niets dingen gaat doen die je zelfs ledematen kunnen kosten, los ik dat dan met een lullig schakelaartje, of bij de veroorzakende bron? En als dat dan een draadloze pendant is, wil je dan echt een draadloze pendant!
En oh ja.... grin....
Ik bijvoorbeeld vind het een echt waardeloze en nutteloze uitbreiding van mijn machine, en als het dan ook nog mijn vingers of misschien wel erger kan kosten? Eraf met dat ding en diep de vullisbak in!!!
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Nu is het wel zo dat ik me afvraag als je er een simpel schakelaartje tussen zou zetten of dat geen invloed zou hebben op de vfd.
Ziet die vfd dan dat er iets onderbroken is?
En wat doet hij dan??
Gaat hij dan wel verder met het programma bij weer aanschakelen???
En krijg je misschien een stoorpuls bij het weer aanschakelen ????
zo zie je maar, als leek heb je véél vragen....

ik begreep trouwens dat de spindel stil/pause stond bij het begin van deze vraag door kjelt om een freesje te vervangen.
die wilde alleen een éxtra onderbreking als beveiliging voor het geval dát.

En dat doet me aan dat filmpje denken met die cirkelzaag met dat worstje.
Laatst zag ik een video waar het zaagblad als een speer ingetrokken word als er iets vreemds is.

Zouden fabrikanten van spindels daar ook naar moeten kijken ?
Gaat er iets wat niet in de haak is, roetjs weg freesje
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door xander janssen »

https://www.youtube.com/watch?v=OTrD8kRiIf0

Het werkt het omdat het zaagblad "weg loopt" over het stuk aluminium wat er door een klein explosief tegenaan geschoten wordt. Hierdoor verschuift de hele ophanging van de motor naar benenden en trekt het zaagblad onder de tafel. Dit werkt inderdaad heel mooi, met een beperkt aantal onderdelen die vervangen moeten worden volgens de leverancier. Kan me echter niet voorstellen dat zo'n klap echt bevorderlijk is voor overige machine onderdelen, zoals motor, lagers, geleidingen etc.

In het geval van een frees zie ik niet waar die naar toe moet, naar links, rechts, voor of achter. Bij een zaag is het duidelijk, als hij contact maakt is dat boven het blad, dus moet de zaag naar beneden.

Beste werkt nog om niet met je ledematen in de buurt van gevaarlijke onderdelen te komen. Omdat dit bij een tafelzaag per definitie lastig is, ontwikkelen ze daar oplossingen voor. Voor een CNC machine zie ik niet (hopelijk gaat het me zelf nooit gebeuren) dat je met je vingers in de buurt moet komen. Beste werkt dan ook een omkasting te maken en als de deuren open zijn, dat dan de machine niet kan gaan lopen middels een veiligheids systeem dat niet overruled kan worden door CNC-aansturing.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 15 sep 2020 14:10En als dat dan een draadloze pendant is, wil je dan echt een draadloze pendant!
Ja, als je er eenmaal aan gewend bent , het is echt superhandig als je bv wilt nullen op het werkstuk met een papiertje en je staat er gewoon bovenop.
Kabel zit teveel in de weg. Maar inderdaad vraagt wel een extra beveiliging.
Portje schreef: 15 sep 2020 15:02 Nu is het wel zo dat ik me afvraag als je er een simpel schakelaartje tussen zou zetten of dat geen invloed zou hebben op de vfd.
Ziet die vfd dan dat er iets onderbroken is?
Eens op zoek naar een enable/disable ingang op de vfd zou netter zijn.
Gaat er iets wat niet in de haak is, roetjs weg freesje
In tegenstelling tot een zaagtafel waar het veilig is zodra het zaagblad zich onder de zaagtafeloppervlak bevind, is er bij een frees geen veilige plek.
Daarom en om andere redenen heeft een pro frees machine een afgesloten cabine.
Bij portaalfrezen is dat lastig maar zou je dus eigenlijk wel een soort van extra beveiliging dienen te bouwen en extra waakzaam blijven.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 14 sep 2020 20:17 ik krijg het idee dat het een bug is in de Pokeys57cnc driver, ik ga er nu de allerlaatste (beta) versie in zetten.
Ik kan aardig wat hebben kwa weerbarstige elektronica, maar die Pokeys had bij mij al lang diep weggestopt in de la gelegen. Zou je toch niet eens een keer wat zoeken dat wel betrouwbaar werkt in plaats van probleem na probleem?
Dit is weer typisch mijn persoontje aan de gang met software, dat is een 100% gegarandeerd recept voor problemen
In geval van Pokeys heb ik daar zo mijn twijfels bij.
verder heeft hij een draadloze pedant en hij wil ook nog een bedrade pedant hebben die min of meer vast op de machine zit.
Kan Mach overweg met meerdere van die XHC-HB04 of afgeleiden dingen tegelijk?
Kjelt schreef: 15 sep 2020 09:10 Zo'n draadloze is mooi maar hou er wel rekening mee dat ze niet 100% betrouwbaar hoeven te zijn, in die zin dat het bij bedrijfsmachines niet is toegestaan.
Dan moet je de USB bedrade ook links laten liggen.
Verder zijn die XHC dingen alleen 'onbetrouwbaar' in de zin dat je het ding vraagt om wat te doen en dat gebeurt vervolgens niet. Dus je draait aan je jogwieltje en dat doet het niet. Andersom gebeurt niet, dus dat je niet aan het jogwieltje draait maar de besturing wel begint te bewegen.
Relais tussen 0-10V, schakelaartjes, 7 veiligheidsrelais, explosieven onder je VFD om 'm definitief uit te schakelen, whatever
Hou het nou gewoon minimalistisch. Al die rommel die je erbij bouwt zorgt voor een kwadratisch oplopende 'datdoetieandersnooit'-kans. Simpel = goed. Extra schakelaartjes en relaisjes en prutsels = niet goed. Lijkt veiliger, maar in de praktijk is er dan gewoon meer dat mis kan en zal gaan. 'Jaaa, maar dan doet die spindel het gewoon niet'. Nee, klopt, maar je wil wel wat frezen dus je werkt er wel rondomheen door dan maar even de VFD in handmatige mode te zetten of een draadje te verleggen ofzo. Om vervolgens in ijlgang door je vingers heen te jakkeren.

Trap niet in die valkuil.

Bij mijn freesmachine met spindel die krachtig genoeg is om in 0,5 seconde alle vingers van een hand te verwijderen vertrouw ik op mijn software, met minimale hulp van de hardware. Communicatie met de spindel moet geldig zijn en met de regelmaat van de klok herhaald worden en er moet nog een heartbeat/chargepump lopen voordat het ding uberhaupt prik krijgt. Als aan beiden voorwaarden voldaan word dan is de kans dat de software gezond genoeg is om de spindel te besturen zo'n 99.99999999%. En dan mag die van mij ook best regelen dat de spindel uitgaat als ik een gereedschapje wil wisselen, want de kans dat dat goed gaat is dan eveneens zo'n 99.99999999%. Tsja, het is geen 100%, maar goed genoeg is goed genoeg.

Verder is zaken die de spindel in beweging kunnen brengen of meer beweging in de assen dan een ' hopje' op een pendant zetten niet slim. Dus spindel-opwarm-cycli, start-programma, bla hoort er niet op. Vroeg of laat laat je dat ding een keer vallen of je leunt er overheen, drukt er per ongeluk een knopje in en gebeuren er ongewenste dingen. Daar kan die pendant en besturing niks aan doen; die deed gewoon braaf wat 'm gevraagd werd. Met een 'hopje' zijn de hartkleppen weer afgestoft maar realistisch gezien is de kans dat je in een geel busje met zwaailampjes en heel comfortabel bed mag gaan liggen niet zo groot.

En verder gebruik je je gezond verstand en steek je uiteraard de sleutel op de spindel als je gaat gereedschapwisselen; die ERxx moer moet tenslotte ook los en weer vast. Knappe HF-spindel die dan nog gaat draaien als-ie door steeksleutel 27 tegengehouden word.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Yep waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Altijd bij de les blijven en blijf met je handen bij een draaiende spindel weg.
Ik moet er niet aan denken dat ik eerst een hoop schakelaars knopjes etc moet inschakelen voor ik mijn machine in kan schakelen .
Zoals bij alle gereedschappen ,, blijf er met je koppie bij.
Plaats reactie