Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Vandaag na een hele dag, en gisteren ook al, tuinmannen sturen zodat alles wat gedaan moet worden ook gedaan wordt toch nog even een PC kunnen testen, en inderdaad, jumper op zijn plek en de PC werkt.
Ik kreeg nog wel een fout bij het downloaden van nieuwe drivers maar dat is denk ik voor morgen.
Geen idee wat morgen allemaal brengt, in ieder geval komt mijn huisbaas morgen weer thuis na 3 weken ziekenhuis.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

De afgelopen weken bezig geweest met het bedraden van de besturingskast, die is nu nagenoeg af, daarom deze nu maar in de buurt van de machine in wording opgehangen, makkelijk bij het testen van de bewegende delen.
20503

20502
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ziet er goed uit Ben 8)
Welke motoren gebruikt Portje? Dacht dat hij die JMC servos ging gebruiken maar dit lijken Leadshines?
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Dit zijn Novotech motoren en drivers die van Ruudderooy komen, die heb ik voor Portje van Ruud overgenomen voor een heel schappelijke prijs.
Het zijn voor de X- en Y-as Nema34 8Nm motoren en voor de Z-as een Nema 23 4 Nm motor.
Bovenin de kast hangt een voeding van 48V bij 57A speciaal voor deze motoren, ze kunnen tot 10A per driver trekken volgens de specificaties.
Tegen de linker zijkant hangt de PC waar ik problemen mee had, nu werkt het perfect.
De controller is een Pokeys57CNC kaartje.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Knap werkje hoor, petje af!

Je bent er maar druk mee maar het resultaat mag er zeker wezen. Ben benieuwd hoe
de machine uiteindelijk gaat functioneren.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Begint al aardig op te schieten als ik zo de plaatjes bekijk. Goed bezig Ben!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Hij heb allemaal gaten geboord in mijn mooie kast :shock:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Portje schreef: 19 apr 2020 12:11 Hij heb allemaal gaten geboord in mijn mooie kast :shock:
Tja, dan had je het zelf moeten doen ;-) :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Dat wordt toch een mooi machientje voor deze kluns?
Ik dacht dat de kast wel veel te groot zou zijn, maar als Ben zo door gaat komt ie nog plek te kort, grin

Als het niet zo ver was had ik hem een vers gemaakte, straks te bakken pizza gebracht.
Het groene ei staat nu op te warmen. :mrgreen:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 19 apr 2020 12:11 Hij heb allemaal gaten geboord in mijn mooie kast :shock:
Ik zie helemaal geen gaten, volgens mij zit alles met high-tac geplakt. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 19 apr 2020 14:26 Tja, dan had je het zelf moeten doen ;-) :roll:
1:0
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Mooi gedaan benkr .
Ziet er perfect uit en dan te bedenken voor dat butged.
Knap werk👍
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik heb mezelf de laatste week helemaal gek gezocht naar het waarom ik 2 van de 4 assen niet draaiend kom krijgen, ik werd er helemaal gek van.
Uiteindelijk bleken er 3 fouten tegelijk een rol te spelen.
1. de set had gedraaid bij Ruudderooy, daarom ben ik daar als eerste de fout in gegaan, van een aantal connectoren op de drivers waren adereindhulsjes afgebroken, bij eentje niet, die heb ik dus als voorbeeld genomen om de rest weer opnieuw aan te sluiten. Fout dus, juist die ene zat dus verkeerd.
2. voor het aansluiten op het Pokeys kaatje heb ik bestaande bandkabeltjes gebruikt, daar waren er 2 te kort van, die heb ik dus opnieuw voorzien van langere stukken draad, daar bleek achteraf dat er op één plek een contactje een beetje scheef zat waardoor het step signaal niet door kwam, kortsluiting met de naastliggende. (en dat was natuurlijk GND) Als je dan die omruilt met een andere die precies hetzelfde probleem heeft dan schiet het niet echt op.
3. ook in de encoderkabels zat zo'n zelfde soort geintje, doordat ik in eerste instantie de encoder connector op de driver verkeerd had aangesloten (bleek achteraf) Na de volledige keten te hebben doorgemeten en gedocumenteerd te hebben kwam ik er achter dat ook hier wat verkeerd zat, na ook dat te hebben rechtgetrokken draait het nu eindelijk.
4. het bleek ook nog dat nadat bij de Y-as die 2 motoren heeft, en één van de motoren de fout in ging, de tandem functie van deze assen automatisch uitgeschakeld werd, dat maakte het foutzoeken extra complex, soms was ik fouten aan het zoeken die er dus helemaal niet waren.
5. ik ging er van uit dat Pokeys zou werken als X, Y1, Y2 (slave van Y1), Z, maar dat bleek toch niet zo te zijn, het is altijd X, Y, Z, A (die slave is van Y)

Ik kan nu eindelijk weer verder met de opbouw van de mechanica, als het nodig is kan ik de assen laten bewegen, wat wel zo makkelijk is.

Voor ik de assen echt vast aan de motoren ga maken wil ik nog wel zeker stellen dat het homen gebeurd als tandemhomen. Volgens de techneut bij Pokeys is dat de default instelling, maar dat verifieer ik toch maar liever voordat ik beide assen tegelijk ga aansturen en laten homen. Als dat fout gaat dan zorgen die beesten van motoren er wel voor dat het portaal flink gaat vervormen denk ik.

Wat ik als heel handig ervaar is het feit dat ik de voeding met een klein schakelaartje kan enable'n/disable'n, als er een motor in de fout gaat dan hoef ik niet de hele voeding te resetten, even disable/enable en het werkt allemaal weer Ook even snel een connector op een driver lostrekken kan snel nadat de voeding is ge-disabled.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Zee&Zee »

Gedeelde frustratie is halve frustratie :mrgreen: (heel herkenbaar je relaas )

Ik neem mijn petje af wat je allemaal doet voor de medemens/cnc'er.
CNC you later
Plaats reactie