Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

als je er zo een nodig hebt kun je het niet vinden.
maar benkr maakt ze zelf.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mei 2020 13:04
benkr schreef: 25 mei 2020 17:17 Maar wat voor geen meter werkt verder is Mach3, ik krijg allerlei rare dingen, dan wel homen, dan weer niet, dan wel de DRO's op nul kunnen zetten, dan weer niet, als ik een beweging ingeeft in de MDI (Manual Data Input of zoiets) dan krijg ik een heel erg schokkende en hakkelende beweging, als ik Y100 ingeef dan loopt het tot Y116 op de DRO, en als ik dan daarna Y-100 ingeef dan loopt het terug tot -124, heel erg raar en onverklaarbaar allemaal.

Ik ga morgen eerst maar eens het Pokeys kaartje updaten en een hele nieuwe Mach3 downloaden.
Ben, ik moet toch concluderen dat ik op dit forum nog nooit zoveel ellende gelezen heb als met het werkend krijgen van mach3 met pokeys. Misschien tijd voor een heroverweging?
Bij mij heb je het toch prima aan de praat gekregen Ben! Erg blij mee nog steeds.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Het draait nu allemaal lekker, ik ben weer volop aan het frezen om de machine af te kunnen maken, nog een paar dingetjes en dan kan de X-as en de Z-as er op.

Ik moest daar wel eerst mijn BF25 een beetje opknappen, één van de motorkoppelingen had wat al te veel speling, 0,1 mm backlash en een hoorbaar probleem, de koppeling vervangen en het probleem is de wereld uit, freest weer als de beste.
Toen ik begon met frezen merkte ik dat het voorraadvat voor de minimaal smering leeg was, dus dat eerst maar weer gevuld. na anderhalf werkstuk kreeg ik een volgelopen frees, juist toen ik aan het kijken was of de smering weg goed ingesteld stond, ik vond het wat droogjes.
En ja hoor, voorraadvat smeerolie leeg, in een half uurtje anderhalve liter smeerolie verdwenen, dat bleek dus weer een flink lekkende snelkoppeling in de aanvoerleiding te zijn, het was daar in de buurt best wel een vette smeerboel hoewel ik denk dat er tussen de dubbele wand daar ook nog wel flink wat terecht is gekomen, ik kon echt geen anderhalve liter bij elkaar dweilen.
Dat was een duur werkstukje, 1,5 liter smeerolie is toch iets van 25 Euro, 5 liter kostte tegen de 90 Euro. De eerste liter heb ik ruim een jaar mee gedaan, nu zeg 2 liter in een paar dagen.
Maar goed, ook dat probleem is weer opgelost.

Wat me meteen opviel is dat die 80 mm rond voor de HF spindelmotor klem ook heel precies 80 mm is, het past echt lekker strak klemmend om de motor heen.
Ook zie ik nu dat bepaalde repeterende oneffenheden volledig te wijten waren aan die 0,1 mm backlash, dat is totaal verdwenen nu.

Wat ik ook zag, en dat is achteraf wel verklaarbaar, is een slecht freesbeeld op 4 plekjes waar ik door 15mm materiaal heen ben gegaan zonder extra ruimte te maken voor de spaanafvoer, je ziet daar nu dus dat die spanen tussen werkstuk en frees zijn gekomen en daar hun sporen hebben achtergelaten, dat was een foute inschatting van mij maar kan verder geen kwaad, ziet er alleen wat minder strak uit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 08 jun 2020 20:10 En ja hoor, voorraadvat smeerolie leeg, in een half uurtje anderhalve liter smeerolie verdwenen, dat bleek dus weer een flink lekkende snelkoppeling in de aanvoerleiding te zijn
Zonde Ben!
Ik hoor het vaker ook bij fenella dat die snelkoppelingen op den duur gaan lekken.
Ik weet dat Festo voor verschillende chemicalieen verschillende plastick soorten slang heeft.
Wat ik me nu afvraag zijn er geen smeerolie bestendige snelkoppelingen?
Iemand die dit weet?

Alternatief zou zijn na iedere freesjob de leidingen schoonspuiten maar dat is vrij veel werk en vergeet je gemakkelijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Die lekkages komen omdat ik voordat ik deze smeerolie ben gaan gebruiken Bio-Ethanol gebruikte, dat vreet echt elke pakking en zo aan, de ene na de andere afdichting en koppeling gaat lekken, deze was nu toevallig er eentje die me heel wat smeermiddel heeft gekost, meestal lekt er alleen perslucht weg of ik zie het eerder omdat er een flinke natte plek ergens zit, deze had ik dus helemaal niet gezien omdat de lekkage op een plek zat waar het al eerder had gelekt, daar was de spaanplaat wand dus al voorzien van een olievlek.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ja toch hoorde ik van meerdere kanten dat Fenella na langdurig gebruik ook lekkages op de snelkoppelingen veroorzaakt.
Wellicht alle snelkoppelingen preventief vervangen dan, zo duur zijn ze gelukkig ook weer niet, denk dat de olie meer kost.

Maar zijn het snelkoppelingen of push-in verbinders/ fittingen? Want deceerste zijn een stuk robuuster maar wel prijzig

https://www.fhtperslucht.nl/pagina/fest ... ngen-index

https://www.fhtperslucht.nl/pagina/fest ... ngen-index
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ik zie nu dat er speciale types zijn die chemicalie , hydrolysis en cleaning agent resistent zijn.

21133
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

wat zijn dat voor koppelingetjes Ben ?
Ik kan me vaag herinneren ergens een bak op zolder gezien te hebben met allemaal kleine koppelingen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door serum »

Portje schreef: 09 jun 2020 00:06 wat zijn dat voor koppelingetjes Ben ?
Ik kan me vaag herinneren ergens een bak op zolder gezien te hebben met allemaal kleine koppelingen.
Ik noem geen namen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik begin heel langzaam te begrijpen waarom het zo goed gaat met Kelders, alles wat ze daar hebben verhuisd steeds naar Portjes zolder.
het staat inmiddels zo vol dat hij zelf het overzicht kwijt is, binnenkort is hij te zien in een nieuw TV programma over verzamelaars en de bijbehorende grote opruim actie.
Zal wel een kijkcijfer kanon worden denk ik.
Misschien is het een idee om rond die tijd ook een CNC Zone dag bij hem thuis te organiseren, wel met camera's er bij natuurlijk.
Laatst gewijzigd door benkr op 09 jun 2020 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Helaas herkenbaar dat probleem maar wel fijn om voorraad te hebben
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Vandaag bezig geweest om de spindelmotor aan het draaien te krijgen, gelukkig had ik voor de zekerheid mijn testbox tussen de motor en de VFD aangesloten en dat bleek nodig te zijn.
Ik had verwacht dat ik die lampen in de default setting van de VFD absoluut niet aan het branden zou krijgen, maar niets was minder waar, een complete feestverlichting.

21619

Nu dus met het manual van de VFD in de hand een aantal parameters goed gaan instellen en dan hopen dat de feestverlichting wat meer gedimd wordt.

Verder ben ik ook bezig geweest om de PWM naar 0 - 10V aansturing voor de VFD snelheidsregeling aan de gang te krijgen, maar ook dat wilde niet lukken, ik krijg het idee dat het een bug is in de Pokeys57cnc driver, ik ga er nu de allerlaatste (beta) versie in zetten.

Dit is weer typisch mijn persoontje aan de gang met software, dat is een 100% gegarandeerd recept voor problemen, meestal helemaal mijn eigen schuld maar soms ook wel door weer een stomme bug of zo iets. Gelukkig weet ik dan niet van ophouden, net zo lang totdat het werkt.

A;s ook dat werkt dan zijn er nog 2 dingen te doen, als eerste de hele machine uitlijnen, nameten en justeren totdat de afwijkingen zijn teruggebracht naar een aanvaardbaar minimum. dan moet ik nog een soort van pedant gaan maken, Portje houdt van dingen dubben en driedubbel te hebben, Mach3 heeft een software pedant, verder heeft hij een draadloze pedant en hij wil ook nog een bedrade pedant hebben die min of meer vast op de machine zit.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

benkr schreef: 14 sep 2020 20:17 Portje houdt van dingen dubben en driedubbel te hebben, Mach3 heeft een software pedant, verder heeft hij een draadloze pedant en hij wil ook nog een bedrade pedant hebben die min of meer vast op de machine zit.
Als je van Mach3 afstapt heb je geen softwarematige pendant meer.
Die draadloze is mooi, daar zal best vaak mee gewerkt worden.
En die bedrade pendant heb ik van mijn liefje gekregen, die moet er op.
Al is het maar voor het oog, ze test hem wel uit natuurlijk, zo is ze wel, grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie