Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Tja, daar zit ook weer wat in :mrgreen:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Er is vast wel iemand op het forum die het zadel kan vast lassen.
Die server kasten zijn niet echt handig voor aanstuurkasten, glazen deur is emc lek dus lekker de buurt lam leggen 8)
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Jasper »

Kjelt schreef: 22 nov 2019 23:06 Er is vast wel iemand op het forum die het zadel kan vast lassen.
Die server kasten zijn niet echt handig voor aanstuurkasten, glazen deur is emc lek dus lekker de buurt lam leggen 8)
Zover valt het hier mee, het Wi-Fi access point er een meter vanaf blijft ook bruikbaar tijdens frezen evenals mijn telefoon. Er hangen ook nog 2 solar omvormers binnen 2 meter van de kast dus storing genoeg dan denk ik.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 22 nov 2019 23:06 Er is vast wel iemand op het forum die het zadel kan vast lassen.
zou een houtje er onder niet werken?
Die server kasten zijn niet echt handig voor aanstuurkasten, glazen deur is emc lek dus lekker de buurt lam leggen 8)
Dat vind ik nu ook wel weer een beetje paranoia klinken, als je ziet wat er allemaal vanuit een schoenendoos draait zonder grote problemen. (niet dat ik dat promoot :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Is ook zo en de "vervuiler" heeft er zelf meestal geen last van anders deed ie er wel wat aan.
Meestal loopt het wel los, soms krijgt het een staartje.

Verhaal van een collega die woont in het limburgse buitengebied.
De ADSL internet verbinding die ze daar nog hebben en normaal goed is voor 15 tot 20Mb/s ging rijwel alleen nog maar tot 2Mb/s.
Om een lang verhaal kort te maken,het opsporingsteam van kpn is een dag bezig geweest, de veroorzaker was een chinese insteekvoeding geleverd bij een netwerkvideo dingetje van aliexpress vijf huizen verder. De voedingsdraad liep langs de binnenkomende adsl lijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 23 nov 2019 09:36de veroorzaker was een chinese insteekvoeding geleverd bij een netwerkvideo dingetje van aliexpress vijf huizen verder. De voedingsdraad liep langs de binnenkomende adsl lijn.
Veel led lampen schijnen zich ook niet helemaal volgens de regels te gedragen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 nov 2019 12:10
Kjelt schreef: 23 nov 2019 09:36de veroorzaker was een chinese insteekvoeding geleverd bij een netwerkvideo dingetje van aliexpress vijf huizen verder. De voedingsdraad liep langs de binnenkomende adsl lijn.
Veel led lampen schijnen zich ook niet helemaal volgens de regels te gedragen.
Even kort door de bocht: europese fabrikanten hebben zich aan allerlei eisen te houden zowel qua EMC als ook veiligheid. Chinese fabrikanten: verschilt per fabrikant maar durf gerust te stellen dat 80% die niet qua naamvoor EU bedrijven produceert zich nergens iets van aantrekt.
De producten van de laatste categorie zouden eigenlijk gekeurd moeten worden door de importeur en distributeur voor ze op de EU markt verkocht zouden mogen worden.
Dit is vrij kostbaar en gebeurt niet of zelden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 23 nov 2019 13:44
hugo stoutjesdijk schreef: 23 nov 2019 12:10
Kjelt schreef: 23 nov 2019 09:36de veroorzaker was een chinese insteekvoeding geleverd bij een netwerkvideo dingetje van aliexpress vijf huizen verder. De voedingsdraad liep langs de binnenkomende adsl lijn.
Veel led lampen schijnen zich ook niet helemaal volgens de regels te gedragen.
Even kort door de bocht: europese fabrikanten hebben zich aan allerlei eisen te houden zowel qua EMC als ook veiligheid. Chinese fabrikanten: verschilt per fabrikant maar durf gerust te stellen dat 80% die niet qua naamvoor EU bedrijven produceert zich nergens iets van aantrekt.
De producten van de laatste categorie zouden eigenlijk gekeurd moeten worden door de importeur en distributeur voor ze op de EU markt verkocht zouden mogen worden.
Dit is vrij kostbaar en gebeurt niet of zelden.
aan die wetenschap heeft de gemiddelde consument niets, m.e.w. zou al dat spul bij de IKEA's en Hornbachs voldoen aan die EU richtlijn ? En dan bedoel ik niet theoretisch, maar ook als je gaat testen in een 'thuis' situatie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Daar maak ik me minder zorgen over dan al dat spul dat via dubieuze internetwinkels verkocht wordt of door de consument via alixpress, ebay of banggood direct ingevoerd.
Als er echt iets fout gaat dan zouden die winkels hoge boetes krijgen dus die zorgen toch vaak wel dat ze redelijke spullen verkopen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Portje »

maar nog ff op die schakelkast terug te komen.

een kunststof of een metalen kast?
wat raden jullie aan en waarom
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik denk dat het niets uit maakt.
Een echte EMC gecertificeerde kast EMC dicht afwerken lukt de gemiddelde hobbyist toch niet, en die heeft er ook de extra munten om dat te doen niet voor over.
Denk aan een echt goed EMC filter op de net aansluiting, maar ook op elke andere draad die in- of uit de kast moet.
En ééntje niet doen is alles voor niets, zo werkt dat.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Afhankelijk van waar die komt te staan en toepassing.
Plastick is kwetsbaar voor stoten, kan slecht tegen warmte maar is wel makkelijker verwerkbaar.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Ik heb mijn kast gemaakt van mdf plaat en daar geen moment spijt van gehad.
Kast staat boven op een schap boven de machine.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Portje »

die schakelkast (douchecabine) is schijnbaar verkocht.
was zeker nog iemand die z'omers last van de hitte heeft.
grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie