Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

benkr schreef: 22 aug 2019 22:39 Jongens, is mijn vraag nu zo moeilijk?
Ik zie hier zo af en toe de meest diepgaande discussies losbarsten, waarom is het nu zo stil?
heb je vraag nog eens een keer gelezen:

"Als ik uitga van die KO spindels met 20 mm spoed dan vraagt dat t.o.v. de gebruikelijke 3 Nm motor 4 x zo veel koppel.
Laat ik nu een hele set 12 Nm Nema 34 motoren hebben liggen, dus dat zou goed uitkomen.
En nu komt het, als ik nu die 12 Nm motoren aan de 20 mm spoed en 16mm dikke KO spindels knoop dan krijgen die spindels bij elke stap een stevige trap op hun donder. Ik verwacht dat dat spindeltje zich dan ook aardig als een veer gaat gedragen en het de stabiliteit en nauwkeurigheid erg negatief zal beïnvloeden."

Een hard stalen as van rond 16 mm tordeer je niet zo maar, daar is flink wat kracht voor nodig.
En volgens mij is de kans op torderen bij een stap van die flinke motor alleen maar aanwezig als het koppel nodig om de verplaatsing te realiseren groter is dan het koppel nodig om die as te torderen. Die versnellingen die optreden bij zo'n stap vallen volgens mij best mee, de wrijving is gering (KO wagentjes) en de te verplaatsen massa is neem ik aan niet zo groot. Althans niet, pak hem beet, > 50 Kg.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Iedereen heeft het op dit moment over het koppel dat nodig is bij die 20mm spoed spindles. Denk persoonlijk eigenlijk niet dat dat je grootste issue is.
Een issue dat mij eerder parten lijk te gaan spelen is je resolutie bij een direct drive setup. Ik zou ze op zijn minst 1/2 vertragen om nog een beetje resolutie over te houden. 1/4 zou misschien nog wel beter zijn.
Die vertraging draagt vervolgens ook direct bij aan het benodigde koppel om de boel in beweging te krijgen.

Direct drive op een 20mm spoed spindle zou ik iig zeker niet doen. Ik gebruik zelf 10mm spoed 20mm diameter spindles direct drive en meen dat mijn minimale step bij een betrouwbare microstep/koppel/speed setting 0.0125mm per step is. zou je ditzelfde doen bij een 20mm spoed spindle ga je waarschijnlijk naar 0.0250 of misschien zelfs wel 0.05mm per step.

Dit laatste omdat je ivm het benodigde koppel je microsteps nog een stapje terug moet schalen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Sven »

Het koppel van een stepper daalt naarmate het toerental hoger wordt.
Hoe groter de motor(diameter) des te sterker die daling.

In mijn berekeningen bleek ik bij de door mij gewenste toerentallen altijd min of meer 1,5 Nm over te houden, ongeacht het vermelde koppel van de motor.
(Dabit heeft op zijn servomonstertje zelden meer dan 1 Nm koppel in gebruik gezien bij het frezen)

Dat koppel wordt bij onze bescheiden machines vooral gebruikt om de spillen te versnellen of te vertragen, zeker bij de hier genoemde dikkerds van 20 mm.

Als je de overbrenging halveert dan verdubbel je de resolutie maar halveer je de topsnelheid omdat je er niet meer naar toe kan accelereren.

Noot:
Dit is een poging van iemand die de klepel een keer heeft vastgehouden en het eenvoudig op wil schrijven...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Als je de overbrenging halveert dan verdubbel je de resolutie maar halveer je de topsnelheid omdat je er niet meer naar toe kan accelereren.
Dat is zeker waar maar met een spoed van 20mm is dat niet zon grote ramp. daar is 100 touren al gelijk aan 2m/min. de gemiddelde stepper loopt toch wel door tot een 1000 touren waar dat ie ook nog wel redelijk wat koppel overhoud. Dat zou een topspeed van 20m/min inhouden. Als je dit nu halveert dmv een overbrenging hou je nog steeds een top van 10m/min over en verdubbel je je resolutie.

Mijn ervaring is dat het ook nog wel een beetje rapper kan mijn machine loopt met china steppers ongeveer 12m/min max. Bij het frezen gebruik ik dat eigenlijk nooit en voor rapids is het toch echt rap genoeg om die maximaal 1,4meter te overbruggen in korte tijd.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Een Nema34 motor draait zo ongeveer 400 rpm max., daarna is het ver gebeurd met het koppel.
Maar.... 400 rpm en 8 microsteps (levert wat koppel in, ongeveer 0,7) geeft 3200 microsteps per omwenteling.
1 omwenteling is 20mm, dat geeft 3200 / 20 = 1 / 160 mm resolutie, dat is dus ruim minder dan 0,01 mm.

De spindels zijn 16 mm dik, maar daar zit nog die kogelbaan ingeslepen, dus effectief kom ik uit op 12 tot 14 mm dikte.
En daar zit mijn vrees, volgens mij zit ik dan aardig opgescheept met een "veer", maar ik heb geen idee hoe veel last ik daar van heb.
Dat is mijn vraag dus.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Portje vroeg mij om de gegevens van de OSPF, welke spindels, welke steppers, welke voeding etc. Ik kan het niet vinden en hij kan nog steeds niets zien in dat onderwerp. Wie wil hem een PB sturen met de door hem gewenste gegevens?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Staat toch allemaal in de vele OSPF topics?
Daar staat ook een configurator waar je het gewenste bereik in tikt en dan rollen er zo de lengtes van de profielen, rails en spindels uit.. (wel de nieuwste configurator gebruiken)
19004

Fusion modelletje… nog niet helemaal klaar maar al wel moooooi..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

heeel mooi!!! ik kan zoiets nog niet in Fusion, 't valt tegen om het te leren :oops:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Ik ben er ook niet goed in.. er zijn nog ontzettend veel dingen die ik niet voor elkaar krijg… Maar bij gebrek aan beter…
Meeste teken ik toch gewoon in mijn vertrouwde ArtCam, exporteer de vectoren in DXF en dan mag Fusion zijn truukje doen…

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Portje »

ik ben nu ingelogd zonder dat de vpn aanstaat.
het bovenstaande image van audiomanics is voor mij niet zichtbaar.
ook met de standaard browser van windows edge hetzelfde.

in de topic over de ospf heb ik dat ook.
maar ook de .zip files kan ik niet dll.
dus ook de calculator niet, helaas.

verder zeg ik er niks meer over, de discursie is daar al over geweest.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Dan heb je echt een probleem met jouw account of computer.. want verder kan iedereen met een account hier het zien of downloaden..
Kan je wel een PB versturen? dan kan ik je de nodige bestanden via je gewone mail sturen als je in die PB even je mailadres zet…

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door audiomanics »

PB ontvangen (dat werkt dus wel! :P ) en beantwoord..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Portje »

ja, bedankt voor je hulp. :P
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

benkr schreef: 23 aug 2019 21:19 Een Nema34 motor draait zo ongeveer 400 rpm max., daarna is het ver gebeurd met het koppel.
Maar.... 400 rpm en 8 microsteps (levert wat koppel in, ongeveer 0,7) geeft 3200 microsteps per omwenteling.
1 omwenteling is 20mm, dat geeft 3200 / 20 = 1 / 160 mm resolutie, dat is dus ruim minder dan 0,01 mm.

De spindels zijn 16 mm dik, maar daar zit nog die kogelbaan ingeslepen, dus effectief kom ik uit op 12 tot 14 mm dikte.
En daar zit mijn vrees, volgens mij zit ik dan aardig opgescheept met een "veer", maar ik heb geen idee hoe veel last ik daar van heb.
Dat is mijn vraag dus.
Nog steeds niemand????????
Plaats reactie