Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

Fijn dat het is opgelost Ben goed bezig!
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Mooi werk Ben, nog even een backup maken van alle files en die zeker stellen voor de toekomst
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

De X-as maakte een best wel raar geluid, daarom had ik daar maar een nieuwe KO moer voor besteld.
Die lag dus gisterenavond in de brievenbus.
Dus vandaag de X-as een beetje gesloopt en met de nieuwe moer aan de slag.
En natuurlijk, voor die er goed op zat kwamen er wat kogeltjes naar buiten.
Meteen maar de hele moer uit elkaar en met wat vet weer in elkaar gezet.
Het eerste kwartier was wat aanklungelen, het was toch allemaal wat te lang gelden, maar na een half uurtje zaten alle kogeltjes er weer in.
Toen maar een nieuwe poging om de moer op de spindel te krijgen, toen kwam ik er achter waarom dat in eerste instantie niet ging, de schraapringetje zaten niet goed op hun plek, daardoor kwam de spoed niet vloeiend overeen. Dus de schrapertjes maar even losgemaakt, toen was het zo gepiept, daarna de schrapertjes weer op hen plek en de X-as weer opgebouwd.
Toen het grote moment, draaien. En ja hoor, nu loopt ook de X-as echt lekker.

Nu maar weer wachten op wat onderdeeltjes voor het handwiel kastje en dan kan de machine afgemaakt worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

ruudderooy schreef: 10 sep 2019 15:54 Ik ben ook nog steeds bezig met een reken sheetje met wat standaard motoren en spindels.
hierin kan je dan zien wat max snelheid van je spindel mag zijn en belasting van de KO spindel en of de motor geschikt is voor de aplicatie.

mischien kan je hier een in kijken Ben

Als er fouten in staan of er meer dingen toegevoegd moeten worden graag laten weten! (geld voor iedereen die er even naar wil kijken)
alleen de groene waarde moeten ingevuld worden boven aan excel tabel en dan komen er resultaten uit.
Naar de tourqe kijk ik nu alleen maar de spec van de motor niet de curve van servo of stappen motor.((dat moet nog een keer worden uit gebreid maar is opzich wel handig denk ik)

rekensheet
Ruud, bij mij werkt de spreadsheet niet (meer), zou je die naar mij willen mailen?
Ook mis ik denk ik de 1204 spindel denk ik, zou dat in jouw ervaring voor zo ongeveer 1200 mm kunnen werken?
Ik overweeg die voor de TRON machine maar ik heb geen idee wat de max snelheid dan zou worden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door serum »

benkr schreef: 31 okt 2020 18:24 De X-as maakte een best wel raar geluid, daarom had ik daar maar een nieuwe KO moer voor besteld.
Die lag dus gisterenavond in de brievenbus.
Dus vandaag de X-as een beetje gesloopt en met de nieuwe moer aan de slag.
En natuurlijk, voor die er goed op zat kwamen er wat kogeltjes naar buiten.
Meteen maar de hele moer uit elkaar en met wat vet weer in elkaar gezet.
Het eerste kwartier was wat aanklungelen, het was toch allemaal wat te lang gelden, maar na een half uurtje zaten alle kogeltjes er weer in.
Toen maar een nieuwe poging om de moer op de spindel te krijgen, toen kwam ik er achter waarom dat in eerste instantie niet ging, de schraapringetje zaten niet goed op hun plek, daardoor kwam de spoed niet vloeiend overeen. Dus de schrapertjes maar even losgemaakt, toen was het zo gepiept, daarna de schrapertjes weer op hen plek en de X-as weer opgebouwd.
Toen het grote moment, draaien. En ja hoor, nu loopt ook de X-as echt lekker.

Nu maar weer wachten op wat onderdeeltjes voor het handwiel kastje en dan kan de machine afgemaakt worden.
Klopt, die schrapers kan je goed afstellen om het vuil buiten te houden. Draai je de schroefjes te strak druk je ze muurvast op de ko.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

benkr schreef: 08 nov 2020 12:41
Ruud, bij mij werkt de spreadsheet niet (meer), zou je die naar mij willen mailen?
Ook mis ik denk ik de 1204 spindel denk ik, zou dat in jouw ervaring voor zo ongeveer 1200 mm kunnen werken?
Ik overweeg die voor de TRON machine maar ik heb geen idee wat de max snelheid dan zou worden.
Hoi Ben,

De 1204 spindel staat er nu ook bij zetten, maar verwacht dan geen 5m/min op die lengte.
en let ook op de buckeling load dat is de massa die versneld moet worden door de moer.
rekensheet motor spindel combi 1204.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een mooie rekensheet Ruud!

Ik heb net de bouw van mijn "portaalfrees in staal" weer opgepakt en hoewel ik geen problemen verwacht omdat ik met gematigde snelheden en acceleraties plan is het toch goed om het op deze manier nog eens te verifiëren.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

Kars-cnc schreef: 09 nov 2020 08:01 Dat is een mooie rekensheet Ruud!

Ik heb net de bouw van mijn "portaalfrees in staal" weer opgepakt en hoewel ik geen problemen verwacht omdat ik met gematigde snelheden en acceleraties plan is het toch goed om het op deze manier nog eens te verifiëren.
Bedankt!

Die buckeling load is pas echt kritisch als je acceleratie boven de 1m/s2 want daar onder is het alleen maar je wrijving en de frees krachten.
Behalve voor de Z-as omdat je daar altijd al de zwaartekracht hebt!

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 964
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Iedereen de beste wensen en dat die ook uit mogen komen.

Een beetje spelen met een camera vind ik ook wel leuk, dus vind ik dat er bij horen:
Als straks de machine er is, (wegens dat hele corona gedoe nog steeds niet hier, grr) zou ik een aantal kleine 1920x1080 camera'tjes willen hangen om mijn capriolen en gehannes vast te leggen voor het nageslacht, al zijn die niet van mij, grin
Die camera'tjes wil ik wel bewegend hebben.
Dus ik moet een soort "robot armen" voor 3 motortjes maken en een besturing erbij, je zou bijna zeggen cnc.
Het handigst is een zo klein mogelijke besturing zonder pc.
Ik ben op Alie wezen zoeken naar een stand alone controller.
Mja, daar ben je voor de goedkoopste ook alweer een dikke €130 euro voor kwijt.Ik denk aan 3 of 4 camera's, dus dat wordt dan €400-€500. Gaat het dus niet worden.
-----
Ik ben maar eens gaan kijken naar iets anders, Arduino.
Ik heb een setje Mega 2560 R3 + Ramps 1.4 Controller met 12864 schermpje + 5Pcs A4988 gevraagd voor de kerst en die ook van de kerstvrouw gekregen, hij zat in een ouwe sok.
Als het goed is kan deze controller 5 Nema 17 motortjes aansturen, de drivers ervoor zaten ook bij dat setje.Dat is dus aanzienlijk goedkoper en ook zonder PC te besturen, ( waarom Nema 17?, simpel, ik heb er daar 8 van liggen).
-----
Het begon al meteen goed, die Chinese Mega kaart wordt niet door de pc gezien.
1 rode led staat constant aan en een 2e staat te knipperen.
Ook op andere pc's hetzelfde.
Ik @#$%^&
Gauw op inet gezocht naar een originele Mega kaart en besteld, gelukkig was die er een dag erop al.
Die deed het wel, aan de usb, de driver geïnstalleerd en hup een com poort.

Aangezien ik ook hier de ballen verstand van heb, dagen tot s'nachts 03:00 zitten zoeken naar het hoe of wat, vierkante ogen van het YT kijken en sites lezen.
Uiteindelijk aan de pruttel gekregen, die Chinese controllerkaart en beeldschermpje doen het dus wel,pffftt.

https://ibb.co/YWrg7ss
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Het is sinds 2 januari verdacht stil in dit topic. Is Portje al aan het frezen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 23 jan 2021 20:27 Het is sinds 2 januari verdacht stil in dit topic. Is Portje al aan het frezen?
Denk dat Ben het te druk heeft sinds zijn pensionering....
.... of is hij nog steeds met zijn Windows bezig 😁
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ja, is is wel een ontwikkeling, waarschijnlijk komende woensdag gaat de machine richting Portje.
Vanaf dan zal Portje jullie minimaal 2 x per week updaten over zijn vorderingen met de machine, nu is het zijn beurt om te laten zien dat het allemaal niet voor niets is geweest.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste update volgt.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Oh, mijn volgende project is ook al bekend, een CNC draaibankje updaten met een nieuwe besturing, een Masso controller.
Ik weet nog niet wat voor draaibank het is en wat de staat van de machine is, maar Zodra er plek is (als Portje zijn machine weg is dus) komt die machine mijn kant op en kan ik er mee aan de slag.
Ik denk dat ik er maar een nieuw topic over open.
Ondertussen ben ik redelijk druk met frezen van de metaaldelen voor het SwissTec draaibankje, schiet al aardig op.
Ik zal er binnenkort wat meer over schrijven.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Pas je op dat je niet overwerkt raakt Ben :P Je bent met pensioen hoor! :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie