Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Geldof »

benkr schreef: 30 mar 2020 23:17 Laat ik nu toch begonnen zijn om er Windows 7 op te zetten. Geen idee of dat wat gaat brengen maar niet geprobeerd is niet weten.
Probleem is wel dat Windows 7 niet meer te vinden is op de Microsoft site, dat begint bij Windows 8.1.
Maar goed, er zijn ook nog Usenet download sites. Voordeel is dat de Windows 7 licentie op de kast is geplakt, nu alleen hopen dat ik de goede versie heb.

https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... d/windows7
Click buy play
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

en voor evt updates eens hier kijken:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Wellicht ten overvloede maar ik kan dit niet genoeg benadrukken: Windows 7 wordt niet meer ondersteund door Microsoft.
Dit betekent dat er geen security updates meer komen dus dat de machine mits hij met het internet is verbonden ieder jaar steeds kwetsbaarder wordt voor hackers en daar kan een anti virus programma ook niets meer tegen doen.
Dus zo min mogelijk na installatie aan het netwerk hangen, liefst helemaal niet meer dus airgapped houden en met usb sticks werken voor data transport.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik ben niet van plan de machine op Windows 7 te houden, maar wil dit alleen gebruiken om hem aan de gang te krijgen.
Ik heb er nu Windows 7 64 op staan en ben al een klein beetje verder.
Ik ben momenteel de BIOS aan het updaten, benieuwd wat dat op gaat leveren.
Als alles werkt dan probeer ik toch weer om over te gaan naar Windows 10.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

De windows 10 home versies hebben, wat ik er van gemerkt heb, wel vaker de (juiste)drivers er niet in zitten.
Bij de pro versies kom je dat veel minder tegen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Nu vind ik een cnc machine aan internet hangen wel heel erg hobbyistisch en weinig voordeel hebben. Zullen de meningen ook wel weer over verdeeld zijn....
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door elvis3 »

Zullen de meningen ook wel weer over verdeeld zijn....
Dat komt hier gelukkig bijna nooit voor toch?.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Het komt helemaal niet aan internet te hangen.
misschien aan het interne netwerk om naar een nas te kunnen, maar waarschijnlijk hang ik er een eigen nas aan.
makkelijk hdd's wisselen.
ik heb nog een reserve linux thesus n5810 in de kast staan.
kunnen 5 8T hdd's in.
als dat niet genoeg is ...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Portje schreef: 31 mar 2020 16:01 Het komt helemaal niet aan internet te hangen.
Dat bedoel ik precies, ik heb mijn Eding jaren gedraaid op W7, en me nooit bekommerd om updates! Als het goed en zonder problemen draait (inclusief thuisnetwerk op wifi en Eding op ethernet), waarom zou je dat dan willen veranderen? Goed is toch goed? Of kan het dan toch nog beter? Ik heb die updatedrang (behoudens eventuele veiligheidsrisico’s, maar die heb je denk ik niet wanneer je niet op het WAN zit) nooit begrepen...
Maar uiteraard kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie, maar ik heb echt jarenlang gefreesd zonder enig softwareprobeem, dus waarom zou ik dan updaten?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 31 mar 2020 16:01 Het komt helemaal niet aan internet te hangen.
misschien aan het interne netwerk om naar een nas te kunnen ...
Je huisnetwerk hangt toch ook aan het internet, anders zou je met geen enkele pc op dat netwerk kunnen surfen ;-)

Maar dat is inderdaad het lastige van een airgapped pc, hoe krijg je je cnc data er naar toe.
Ik doe alles met USB sticks, soms moet ik twee keer lopen want dan liggen ze alle drie bij die pc en heb ik er geen meer over :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 31 mar 2020 16:15
Portje schreef: 31 mar 2020 16:01 Het komt helemaal niet aan internet te hangen.
misschien aan het interne netwerk om naar een nas te kunnen ...
Je huisnetwerk hangt toch ook aan het internet, anders zou je met geen enkele pc op dat netwerk kunnen surfen ;-)

Maar dat is inderdaad het lastige van een airgapped pc, hoe krijg je je cnc data er naar toe.
Ik doe alles met USB sticks, soms moet ik twee keer lopen want dan liggen ze alle drie bij die pc en heb ik er geen meer over :lol:
Dit antwoord was uiteraard te verwachten. Maar daar ging de essentie van het verhaal niet over. Maar goed, ik gebruik zo’n raar WiFi wachtwoord, verwacht niet dat ze dat hacken. En anders inderdaad met usb stickies lopen. De meeste van ons hobbyisten hebben waarschijnlijk geen grote hoeveelheden gcodebestanden te frezen iedere dag....
Natuurlijk is iedere oplossing wel af te branden denk ik....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het begon net spannend te worden.
Ik vraag me dat wel eens af: kun je een home-netwerk, waarvan 1 computer wel aan internet hangt wel principieel veilig krijgen op een manier die nog een beetje te doen is?
En dan natuurlijk ook oudere Windows versies.

Misschien een ander topic over beginnen?

Dat lopen met usb sticks die altijd bij elkaar gaan chillen op een plek die je even niet weet, is ook niet echt handig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

tja, hoe veilig is dan dat stikkie die in een computer heeft gezeten die aan internet hangt ?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Voordat het uit de handloopt qua beveiliging van netwerken met computers die op verouderde software draaien zou ik dan ook graag de wifi willen toevoegen :mrgreen:

In principe staat je netwerk achter de modem van je providers. Daar aan gekoppeld een router waarmee je je netwerk kan scheiden of die router mogelijkheid zit er al in
als je een modem+router van je provider hebt. Middels die router kan je restricties opleggen aan pc's en je kan er zelfs nog een router achter zetten met een sub netwerk.

Er zijn ook NAS systemen die hebben twee LAN poorten waarmee je fysiek twee gescheiden netwerken aan je data kan koppelen.

Oh ja en houd je wifi gescheiden met een wifi gast netwerk indien die mogelijkheid zit in de modem+/router anders is het zo wie zo aan te raden om twee separate wifi
routers te gebruiken.

Maar wat ook kan is gebruik maken van bijvoorbeeld een devolo power line adapter waarmee je makkelijk een verbinding maakt tussen twee pc's over het stroom netwerk.
Werkt trouwens niet als je een drie fase aansluiting hebt in je huis want het werk alleen op een fase.

Wat je zeker niet snel vergeet is gewoon de usb kabel samen met je mobiel. Gebruik je gewoon je mobiel als usb opslag.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie