Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door serum »

Ja, ook bij zwaluwstaart kan je voorspanning toepassen, maar of het zo verstandig is. (bij langzame bewegingen kan het misschien, maar bij een vlot lopende machine introduceer je in een mum van tijd overdadige slijtage). Eigenlijk ben je altijd afhankelijk van de veerkracht van de componenten als het om voorspanning gaat. Kort door de bocht gaat een bewegende constructie met voorspanning op de geleiding altijd gepaard met grotere warmteontwikkeling.


Ik geloof dat het verschil in preload tussen de kleinste en grootste prepload iets van 0,003mm aan kogeldiamater varieert. 'even kogels vervangen' in een KO of 'bijbestellen' geloof ik niet al te hard in. Kogels moeten m.i. ook redelijk gematched zijn, anders heb je weer een andere uitdaging.. Staat er eentje zich de ballen uit de broek te drukken terwijl de anderen losjes hangend toekijken hoe die iets te eigenwijze bal zichzelf aan diggelen drukt..
Laatst gewijzigd door serum op 30 aug 2019 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, gelijke kogels is wel een dingetje, nu schijnt dat bij het productie proces van kogeltjes niet eens zo'n grote uitdaging te zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door serum »

Dat heb ik inderdaad ook eens opgevangen! de slijtage gaat zo geleidelijk dat het een goed controleerbaar proces is.

https://www.youtube.com/watch?v=19duYMdiXi0
Plaats reactie