tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

petertjeee
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019 12:21

tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door petertjeee »

Ik ben een stagair bij een bedrijf die de heidenhain tnc 155 heeft staan. als proof of concept heb ik een tijd geleden een programma laten lopen (in de lucht) vanuit fusion 360. Nu een tijd later wil ik dit weer doen om verder te expirimenteren. maar nu blijft hij ineens bij regel 4 hangen (L Z+0 R0 F9998 M91). bij andere programma bij precies die zelfde regel. Ik weet nu niet meer wat ik hier nou mee moet. Ik heb ooit parameters aangepast in de machine maar de site waar ik dat vandaan had kan ik ook niet meer vinden dus ik kan niet controleren of de parameters misschien zijn gereset.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door rien1959 »

Wordt het programma via TNCServer verstuurt naar de TNC155 ? Dan even de zoekfunctie gebruiken. Het is al diverse keren voorbij gekomen.
petertjeee
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019 12:21

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door petertjeee »

Ja het word daar mee verzonden. maar al die berichten gaan over het niet hebben van connectie. ik heb wel een connectie en zie de goede code gewoon verschijnen op de bank. hij wil alleen niet meer verder dan een bepaalde regel (hij heeft het eerder wel gedaan dus)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat staat er in de volgende regel?
En verder geen enkele melding ?
Als je nulpunt nu op een andere plek ligt dan de vorige keer zou er nu een conflict kunnen zijn met de maximale slag o.i.d.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door rien1959 »

Heeft het programma de juiste nummering ? Dus programma 1244 moet in de eerste en laatste regel ook 1244 gebruiken.
Toch denk ik dat je een instelling verkeerd hebt staan. Dat kan ook in TNCServer zijn.
petertjeee
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019 12:21

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door petertjeee »

6 L Z+0 R0 F9998 M03
7 TOOL CALL 2 Z S5000

Voor wat voor reden dan ook is ie 2 regels verder gekomen en nu blijft die hangen op 6. Ik heb ook gespeeld met 0 punten en dat leek niet te helpen. wat wel gek is valt me ineens op dat er tussen de 2 en de Z een "/" komt te staan die nergens anders te bekennen is (gekke vertalings fout ofzo?)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In regel 6 staat M03, staat er in een eerdere regel wel een S met waarde. Anders weet die niet hoe snel die moet draaien.
Ik zou de M03 na regel 7 zetten.
En waarom ga je eerst naar Z0 en dan een ToolCall ?

(oude besturingen en CAM gaat vaak heel slecht samen, te veel regels, en heel veel andere slordigheden)

Zou het kunnen dat het geheugen te vol zit ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door Grafjan »

Dat van die m3 is zo gek nog niet.als de eerste keer toen het programma wel draaide je van tevoren een ander programma hebt gedraaid neemt hij bij mij idd bij een m3 het toerental van het vorig programma over. Maar als er voor het vast lopende programma nog niks gedraaid heeft dan doet hij het niet.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
petertjeee
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019 12:21

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door petertjeee »

nou ik heb even met jullie adviezen gespeeld maar dat lijkt ook niet wat uit te halen. is het misschien een idee dat ik een klein test programma van jullie kan krijgen waarvan jullie zeker weten dat die loopt. dan kan ik daar al mee uitsluiten of het aan de code ligt of aan de instellingen. Wel top dat er überhaupt reacties zijn haha
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door rien1959 »

Hier een bestand wat ik deze week nog gedraaid heb : 8309.h
Niets bijzonders. Slechts twee gereedschappen : Tool 11 (boor 1.5 mm) en Tool 7 (frees 6 mm)
Dit werkt op een TNC 155 P

https://pixeldrain.com/u/BlvC5kO7

De instellingen voor TNCServer : protocol FE, baud rate 2400 (nooit hoger !), serial port status , Shortcircuit hardware handshake uit, 7 databits, even,, 1 stop bit.
petertjeee
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019 12:21

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door petertjeee »

ah top, ik kan alleen de link niet openen.
Laatst gewijzigd door petertjeee op 17 sep 2019 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door rien1959 »

en verzonden !
petertjeee
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019 12:21

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door petertjeee »

nou ik heb hem er in gezet en ik krijg de code goed over, maar de "tool def fehlt" dus wil net verder.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: tnc 155 wil niet verder dan een bepaalde regel

Bericht door rien1959 »

"tool def fehlt" wil zeggen dat jij geen gereedschapstabel hebt. Parameter 225 staat dan op nul. Als je hier 99 van maakt dan maakt de besturing een gereedschapstabel aan (programmanummer 0) Hier kun je dan alle gereedschappen (99 stuks) invullen in radius en lengte. Hoef je niet met tooldef te werken. Wil je dit niet, dan de handleiding van de besturing lezen. Bewerken van de tabel doe je in de programmeermodus.
Plaats reactie