Hurco vmx 24t

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

Een goedemorgen, ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen,ik ben patrick zit nu 13 jaar in de verspaning als cnc draaier.

Het onderwerp verklapt het al, hier op het werk hebben wij een Hurco vmx24t staan met een storing die regelmatig na het omdraaien van de hoofdschakelaar de zekering in de meterkast en 1 fase er uit laat klappen.

Ik ben nu de hele week aan het testen met een ampere tang om te kijken wat er precies gebeurd, als de bank normaal aan gaat en er niks uit klapt zijn de waardes tussen de 1,5 en 0.8 A . Dus niks spannends. Ik heb alleen nog niet weer gehad dat de storing er in kwam.

Heeft iemand nog ideeën waar ik dit zoeken moet ,of dat dit vaker voor komt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door Kjelt »

Als het echt de zekering is die er meteen uitklapt dan is het een hele harde kortsluiting.
Welke waarde heeft die zekering? Als het bv 16A is en hij vliegt er meteen uit dan heb je dus een stroom van minstens vier keer die waarde, dus echt harde kortsluiting.
Het is een driefase machine en die hoofdschakelaar schakelt die drie fases?
Ik zou eerst eens naar die hoofdschakelaar kijken of die niet aan zijn einde is.
Ga ook bij de aanstuurkast eens kijken of je zichtbare verkleuringen hebt.
Mooiste is meteen na de kortsluiting inspecteren met een thermische camera dan zie je waar de warmte zit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door Kjelt »

Wacht even je zit in een industriele omgeving zit er een aardlek op die groep? Zo niet dan zou het dus ook een harde kortsluiting naar aarde kunnen zijn.
Als het weer optreedt spanning van de machine af en met een multimeter de weerstand van de individuele fases op de machine naar aarde meten.
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

Hoofd fasen zijn 80A afgezekerd, machine heeft een zekeringen van 40A, met een aardlek ervoor, die blijft er in. T enige waar ik op uit kwam wat een fase sluiting kan maken is de ontstoring. Dat is de enige plek waar alles bij elkaar komt
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door Kjelt »

40A die er uit vliegt :shock:
Inderdaad dan geen kortsluiting naar aarde maar tussen de fases.
Ontstoring moet ik een schema zien want ik zou verwachten dat dit na een keer wel einde oefening zou zijn. Je ziet daar niet iets van brandplekken o.i.d?
Zit er misschien een slowstart schakeling in die defect is, dit omdat het alleen tijdens koude start optreedt ? Dikke transformatoren aanwezig? Als hele dikke trafos een tijdje uit hebben gestaan dan trekken ze even een hele grote piekstroom, daarna is alles weer ok.
Heb je schemas van de machine?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 10 okt 2019 17:10 40A die er uit vliegt :shock:
Inderdaad dan geen kortsluiting naar aarde maar tussen de fases.
Als hele dikke trafos een tijdje uit hebben gestaan dan trekken ze even een hele grote piekstroom, daarna is alles weer ok.
Heb je schemas van de machine?
Dat doen ze altijd, maar het ligt wel aan het moment van inschakelen, de waarde van de sinus is belangrijk.
Bedenk wel dat spanning en stroom 90 graden van elkaar verschillen bij een inductieve last, en dat is die trafo zeker tijdens inschakelen.

Ik zou het daar dus niet gaan zoeken, wat wel zou kunnen is de steeds stijgende netspanning, een wat oudere machine en trafo is ontworpen voor 220/380V, momenteel zitten we in de buurt van de 235V en het houdt pas op als het 240V is geworden. Er is een kans dat de trafo in verzadiging schiet door die hogere spanning, of er in ieder geval heel dicht bij zit, een piekje en het is echt zo ver.
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

Nou het gebeurd dus niet elke dag dat de zekeringen er uit klappen, eigelijk zit er geen logica in, de machine werkt verder perfect, geen storingen, geen rare dingen, en de stroom tijdens het inschakelen als de zekeringen er in blijven is niet noemens waardig, ook tijdens het gebruiken van de machine heb ik geen stroom hoger dan 7A per fase gemeten, dus het is een raadsel voor mij hoe het inschakelen zo'n piek kan leveren dat er 1 hoofdfase uit klapt van 80A. Ontstoring ga ik binnenkort er uit draaien en alles controleren, trafo is al na gekeken door een monteur, en juist omdat deze storing er niet altijd in zit , is een monteur laten komen en lopen zoeken eigelijk geen optie, het mooiste was een rookpluim uit het defecte onderdeel, alleen dat geluk hebben we helaas niet, wordt vervolgd
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door WillyH »

Het is dus de 80A zekering in de hoofdschakelkast, en de 40A van de machine blijft intact. Dan zou ik al eens kijken naar andere boosdoeners in het bedrijf. Staan er nog veel machines te draaien? misschien kom je gewoon aan de maximale stroom en is het inschakelen van de bewuste machine de druppel teveel?
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

Ze vliegen er beide uit, de zekering van de machine, een 40A schakelautomaat , en de hoofdzekering. En een enkele keer klapt er ook een groep van de 230V uit als de machine er uit klapt. dus dat is knap vervelend, wat we tegenwoordig doen is deze machine als eerste aan zetten zodat als deze er uit klapt de andere machines geen opdonder krijgen
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door HD13 »

Wat mij een beetje bevreemd is dat er nominaal 7 Ampere loopt en de machine met 40 A gezekerd is ?
Schema van alleen al de hoofdstroom zou handig zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt noemde de hoofdschakelaar al. Als daarbinnen iets niet lekker zit waardoor er tijdens de inschakel beweging volle kortsluiting ontstaat.
Misschien een keer de bedrading achter de hoofdschakelaar los halen en vervolgens een flink aantal keer de schakelaar bewegen.
En verder zou het me niet verbazen als je ergens loszittende draadklemmen tegenkomt, daar kun je ook flinke stoorpulsen door krijgen.

Als die machine in z'n eentje op die 40A zit (automaat?) zou je die ook uit kunnen zetten ipv de hoofdschakelaar, misschien dat je zo kunt testen of de hoofdschakelaar het kan zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

Bedankt voor de reacties, allereerst schakelaar is al vervangen, het volgende wat ik doen wil is een isolatietest van de transformator, kijken of daar iets niet helemaal goed is, dat is eigelijk t laatste wat een sluiting kan geven met zoveel ampères. Ontstoring is gecontroleerd, ziet er goed uit niks kapot. Dus blijft de trafo over...
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

Vanmorgen was het weer raak, hoofd en eigen groep klapten er uit, dit zijn de metingen, U 8.7A, V 5.4A , W niet gemeten. Wat er nu gebeurde was anders dan normaal, ik deed de hoofdzekering er weer in en tegelijk klapt er een 230V licht groep uit die op dit moment niet ingeschakeld is. Het opvallendste vind ik dat er een groot verschil is in Ampères per fase.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door Kjelt »

Sorry maar je zult echt nog wat duidelijker willen zijn in je bewoordingen.
Een groep die niet is ingeschakeld , dus de automaat is afgeschakeld?
Hoezo kan die dan "er uit klappen" ?
Plaats reactie