Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Okee, geen CNCzone Brabantdag bij jou dus dan.
Wellicht kun je één of twee medeforumleden die bij je in de buurt wonen vragen om je te helpen. Dit is beslist geen moeilijk probleem en er woont altijd wel iemand in de buurt die dit voor je zou kunnen (en willen) doen.
Nu is het ook zo dat wanneer jij het helemaal voorbereid een betaalde kracht het ook in korte tijd voor elkaar maakt en dus niet echt duur hoeft te zijn.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door Caesar »

Zonder topic te willen kapen, maar ik zie de discussie voorbij komen;

Inhakend op CNCzone dag in Brabant, ik vind het geen probleem om mijn schuur/tuin beschikbaar te stellen (met bar eraan vast). zittend kan ik ongeveer 25 man comfortabel kwijt. Wordt wel ergens in maart dan gezien mijn eigen agenda.

Ik woon op 10min rijden van Oirschot (bij Eindhoven voor de onbekenden in NB).

Ik weet niet hoe dit normaal gesproken vorm wordt gegeven (plaats, tijd, wie neemt initiatief; apart topic?), maar als er serieuze interesse is in een 'venue' in Brabant, geen probleem om bij mij te doen en dit initiatief op te pakken.

Kan ik tenminste wat terug doen voor alle hulp die ik heb gekregen!

//Einde offtopic.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door keesfrees »

Ik lees over snelheid variëren met een snaar, zonder om te hoeven leggen, hmmm, interessant, daar moet iets op te verzinnen zijn. Kan nog wel eens handig zijn voor . . . . ?
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

benkr schreef: 31 dec 2019 16:42 Nee, het enige wat echt helpt is een servomotor met bijbehorende regelaar, dan heb je het volledige koppel van 0 tot max toerental, heb ik er bij mij ook opgezet, wil het echt nooit meer missen.
Ik heb vandaag toevallig een VFD binnengekregen van SEW die overweg kan met servomotoren (met resolver) om mijn draaibankje op de zelfde manier regelbaar te maken, de motor die ik er nu op heb zitten kan niet langzamer dan 400 rpm en dat is soms echt te veel.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Hoi Ben, onderwerp van een tijdje geleden, heb eerst eens geïnvesteerd in wat accessoires ,
Nu zit ik te overwegen wat ik zal doen, heb 2 weken geleden een vertex machineklem gekocht hydaulisch, erg fijn ding echter loop ik aan tegen het feit dat de uitlading (zo heet dat meen ik ) van mijn machine niet erg groot is. Die vertex heeft een dik kontje zullen we maar zeggen.Dus ik kan niet alles inspannen wat ik zou willen
Maar ik baal sowieso nog van dat snaren omleggen vaak doe ik iets met niet de juiste snelheid om maar niet om te hoeven leggen, niet de bedoeling natuurlijk. Wat zou het kosten een servomotor met voldoende toerenbereik icm met een regelaar/ vfd heb op MP zitten kijken maar kan niet veel ontdekken.
Andere overweging is een andere machine aanschaffen met meer uitlading. Echter heb ik geld nog plek voor die echt grote machines, en volgens mij hebben de meeste machines zoals de huvema die ik nu heb geen grotere uitlading.
heb totaal geen haast maar probeer altijd dingen te verbeteren of veranderen.

Ow 3 fase 220 is inmiddels aanwezig trouwens :-)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Ik heb nog een motor liggen van een dergelijke machine, ik heb er een servomotor op gebouwd en die wil ik nooit meer kwijt, is werkelijk een verademing om met een potmeter elke gewenste snelheid te kunnen instellen.
Mijn servomotor is er eentje van 5kW, 20Nm nominaal, en toch lukt het me wel eens om hem stil te zetten maar dan is dat wel verklaarbaar.
En het is wel fijn dat ook dat stilzetten geen kwaad kan, de servodrive zegt dan gewoon ik stop er even mee want ik vind het even te zwaar gaan.

Nu heb ik nog wel zo'n servodrive liggen, maar helaas geen motor die het meteen doet. En ik heb eigenlijk ook geen zin om nu even snel een setje werkend te maken, precies om die reden het ik voor mijn beide draaibankjes bij Lichuan een compleet nieuw setje gekocht.
Ik denk dat een 2,6kW setje zo rond de 300 Euro zal kosten.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Good morning Ben

300 vind ik op zich nog wel te doen, zit even na te denken wat slim is.
Ik vind van deze machine de kruistafel wel lekker groot en werkt prima, de kolom ( Z ) vind ik minder fijn, verander je de hoogte ben je de laatste positie kwijt. En stel ik koop zo een servomoter/setje dan zit je nog met de overbrenging die dubbel is omdat de kolom ( alweer die kolom ;-) ) in de weg zit
Verder is het wel een degelijke machine , met zo een 320 kg, inmiddels ben ik er wel achter dat gewicht altijd in je voordeel is kwa stabiliteit, behalve als je het op moet tillen.
Andere alternatief is deze verkopen en iets anders kopen, maar de huvema staat op een lista kast 70 x 70, dus daar wil ik het wel weer op hebben staan. gewicht is niet zo een issue , die lista kast is onverwoestbaar, durf ik gerust 500 kg op te zetten.

Maar wat zou het dan moeten worden, traploos regelwaar, zwaluw z - as , beetje kwaliteit, en een beetje gewicht. Geen hbm , optimum vind ik erg licht, als je een redelijk duur exemplaar koopt weegt het nog slechts 100 kg, nou ja goeie alternatieven welkom.rond de 1500 goeie 2 de hands, nieuw is niet haalbaar denk ik
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

De machine van mij, een RF30 geloof ik, heeft op beide assen slechte spindelmoeren, ik loop er dan ook aan te denken om ze ooit nog een keer te vervangen door KO spindels. Probleem wordt dan de ruimte voor de moeren, dan moet de machine, met name de kruistafel helemaal uit elkaar en moet er wat aan gefreesd worden. Dat zou niet zo'n probleem zijn als de hele kolom niet het grootste gewicht was en ik de ruimte zou hebben, maar boven de machine heb ik nog geen 10 cm ruimte meer, dus dat ding demonteren wordt een flinke uitdaging.
Een ding waar ik nog aan denk is om ook de zwaluwstaart geleidingen weg te laten vallen en er lineaire rails op te zetten. Dan komt de tafel wel wat omhoog, maar dat geeft waarschijnlijk meteen voldoende ruimte voor de KO moeren.
En als ik dan toch bezig ga, dan zet ik er ook maar meteen een paar steppers op, dat gaat in een moeite mee door.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Nou ff zitten overwegen, eens kijken op welk bedrag we komen Ben

Ff de as opgemeten van de huidige motor,
dia: 24 mm
lengte 50 mm
key 35 x 8 x 7 lang/breed /dik

Zou handig zijn als dat overeen komt, kan ik het zo origineel mogelijk houden, beetje op 75 % gaan zitten met de snaar verhouding, die servo draait volgens mij toch sneller dus de oorspronkelijke max V haal ik dan toch wel.

Als jij nou eens kijkt welke servo moter ik exact nodig heb en welke aansturing ( er is nogal wat keuze ) ben ik ff benieuwd naar de prijs, zo een knopje om de snelheid te regelen zal dan wel een aparte accessoire zijn denk ik.

Hoe gaat het evt afrekenen bij Lichuan Ben heb geen creditcards oid

Fijn weekend iedereen :-)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Ik heb geen idee over wat voor vermogen jij denkt, ik heb er een 5kW servomotor op zitten, maar b.v. 2,6 kW van Lichuan kost je:

https://www.aliexpress.com/item/3305086 ... 6f59yh2dMS

Ik zie wel dat ze niets hebben wat qua asmaten overeen komt, dat wordt dus altijd aanpassen.
Als je zo'n set zou willen kopen, dan moet je ze nog vragen om via een EU magazijn te leveren, dat kost wat extra, maar de set komt dan zonder verdere kosten naar je toe.

Los van dit set heb je dan nog een behuizing, een kleine 24V voeding en wat ander klein spul nodig, en iemand om het voor je samen te bouwen.
Reken dat er nog zeker 50 Euro aan materiaalkosten bij komt.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

hmm komen nog verzendkosten bij, nog iemand zoeken die het kan en wil instaleren, kleinmateriaal word me dan toch te prijzig.
denk dat ik maar ga voor een 380 motor 3 fasen, beetje stevige 3 kw en dan met een vfd, ena beste optie met kloppende asmaat een lengte, potmeter eraan, zal dan toch ook wel beetje sterk zijn lijkt me,
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Ja natuurlijk kan dat ook, maar bedenk dan dat een VFD een regelbereik heeft van ca. 20 tot 200% van het nominale toerental.
Als je dan b.v. wil gaan tappen moet je nog steeds riemen omleggen om dit met een beetje beleid te kunnen doen.
Maar ja, het is waarschijnlijk wel een stukje goedkoper.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Snap wat je zegt Ben, mbt tappen, maar ja moet keuzes maken wil ik eens iets bereiken.

Als ik naar een site ga waar ze elektromotoren verkopen , kom ik op een gegeven moment bij de keuze 2 - 4 - 6 - 8 polig terecht met bijbehorende RPM zijnde 3000 - 1500 - 1000 - 750

Ik denk te begrijpen naar aanleiding van wat jij zegt over een bereik van 20 tot 200 % dat ik dan het beste kan kiezen voor een 6 polige van 1000 RPM die kan ik dan max 2000 toeren laten draaien, als ik dan mijn aandrijf snaren dusdanig kies dat ik normaal met de originele motor van 1440 rpm op 75 % van de snelheid zit, is mijn toerenbereik maximaal, en word de motor minder warm als een hoogtoeriger exemplaar op dezelfde snelheid

Maar kan het ook mis hebben natuurlijk , als ik een 2,2 kw exemplaar koop is alles kloppend kwa as etc, zou dan onderstaand exemplaar zijn.
Dan nog een vfd kopen, ik kom op marktplaats Fremoton in Westervoort tegen , die stellen meteen alles af. Of misschien is er hier iemand met een leuk 2 de hands exemplaar

Afbeelding
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door HD13 »

Denk dat je voor 2de hands 2.2 kW regelaar ook ergens tussen de 150-200 € kwijt bent.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Nou heb even contact gehad met de meneer van de frequentieregelaars maar dat gaat hem niet worden daar je een motor ivm koeling niet veel verder als 30 % langzamer als zijn standaard snelheid kunt laten draaien, nou t kan wel maar word te heet.
Zal een advertentie zetten voor servo bij te koop gevraagd, nieuw is toch wel boven budget, tot die tijd maar lekker snaren wisselen :-(
Plaats reactie