Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door JanSr »

Een 230v koelventilator er op en je probleem is over. Ca 2 tientjes.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Ik heb nog een 2,2 kW BLDC motor liggen met regelaar er bij, toerental vrij instelbaar tussen 600 en 6000 rpm.
Ja, dan kun je niet echt laag, maar met een 2 : 1 overbrenging ga je dan van 300 tot 3000 rpm, voor heel veel dingen goed genoeg, alleen tappen lukt dan niet.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Servomotor gekocht van Ben, bezig met de montage, mooi apparaat Ben dank je wel ervoor !!!
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Motor gemonteerd, loopt prima sterk zat, das mooi geregeld , en ben er blij mee.

Nu heb ik nog iets wat de machine ook al deed met de vorige motor, en nu dus nog steeds en dat is een irritante piep.

En ik kan er maar niet achter komen wat het is, aan de frequentie van de piep zou je denken komt van de snaren ( die zijn nieuw ) maar als ik het probeer te lokaliseren dan lijkt het ergens anders van te komen, lagers lijkt me onwaarschijnlijk want de machine was volgens mij niet zo veel gebruikt in zijn leven voor die bij mij was maar kan het ook niet uitsluiten. maar wil er graag van af want je word er gek van. Soms is het ook even weg en dan is het weer terug. Ik probeer het geluidsfragmentje hier te plaatsen


https://www.dropbox.com/s/8gkns58wu0nlbye/piep.m4a?dl=0
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Het zou mij niet verbazen als dat het geluid is van de tandjes van de tandriem die in elkaar klikken.
Ik heb iets soortgelijks op mijn Emcootje, als ik daar de snaar strak leg heb ik ook zo'n irritant geluid, als ik heb wat losser leg is het weg.
Het is een T5 riem die van een of ander heel soepel materiaal is gemaakt, voelt redelijk zacht aan, is wel met iets versterkt, dat zie je zo zitten.

Bij mijn grote RF30 ligt er een 50mm brede riem op, die heb ik al een keer vervangen omdat die gerekt leek te zijn waardoor de tanden niet meer leken te passen, maakte ook een rotherrie. Na het vervangen van de riem was het weg. Zo'n riem kost 75 Euro en er was echt niets aan te zien.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Mogguh Ben het zijn gewoon v-snaren met gietijzeren pulley's zitten geen tandjes aan hoor, wel eens gedacht er een stukje kaars langs te halen , maar ja dan gaan ze misschien weer slippen, echt vervelend klinkt het grommmmmmm
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je al geprobeerd er even een kaars tegen te houden tijdens draaien?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Hoi Hugo nee nog niet, ga ik maar eens proberen dan, was bang het misschien te glad zou worden maar ik ga het testen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik had ook zo'n snerpende poly-v snaar..... :lol: en nu niet meer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Nou kaarsje erlangs gehaald en warempel , duurde ff maar langzaam verdween het gepiep, kwam nog een keertje terug en toen weer weg.
Nu ligt de moter er weer even af om de bracket even te verven die ik ervoor gemaakt had, morgen weer monteren kabels wegwerken en dan weer kijken og het gepiep nog steeds pleite is, word vervolgd
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Nou dikke vette pech, geen piep meer motor loopt als een zonnetje, bracket netjes geverfd, sluit alles aan. Beetje spelen hard zacht , dan reverse opspinnen en KLIK de aansturing slaat uit en niet meer aan de praat gekregen. Zat een zekering in maar die is nog goed . Nada noppes meer. Display blijft donker
Ik mag hem van Ben terug brengen dus dat is erg aardig, maar baal als een stekker was er juist zo blij mee was precies wat ik wilde.
Nou ja misschien ontdekt Ben nog iets vrijdag.

:-(
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Weer gemaakt bleek een zekering die wat te licht was, niet die ene die ik zag . zat wat verstopt . Bedankt Ben voor al je moeite :-)
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Ik heb die motor een hele tijd gebruikt op mijn Emcootje, nooit een probleem mee gehad.
Er zat een zekering van 6,3A in, als je dat goed bekijkt is dat te weinig voor een 2,2kW motor, maar het heeft al die tijd gewerkt.
Nu zit er een 12AT zekering in, die lijkt me wel op zijn plaats.

Kennelijk had de motor ook last van de kou, het voorste lager klaagde steen en been bij bepaalde toerentallen, even de voorplaat van de motor er af, een klein beetje WD40 er in en weg probleem. Als het terug komt dan moet het lager maar vervangen worden, maar ik denk dat het wel goed is zo.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

ja hoor draait als een tierelier.

Zou nog wel een toerenteller willen, daar er verschil zit tussen het aantal gekozen toeren en de daadwerkelijke toeren

Afbeelding
Plaats reactie