Nieuw speelgoed: DMU 35M

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Nieuw speelgoed: DMU 35M

Bericht door Jensorie »

Recent heb ik een nieuwere freesbank gekocht. Zo af en toe komt er wat op je pad wat je niet kunt laten lopen, daar was dit er ééntje van :mrgreen:
Afbeelding
Het is een DMU 35M freesbank uit 2001 met Sinumerik 810D besturing en Shopmill.
Met Heidenhain 355 in de vingers was ik er een beetje bang voor, maar nu ik wat productjes erop gemaakt hebt vind ik het niet verkeerd werken.

Ik vind het een bijzonder concept machine, 5 assig waarvan 3 assen NC gestuurd. De twee rotatieassen zijn wel dmv een encoder naukeurig uit te lezen in de besturing. Ben er erg blij mee.
Afbeelding

Nu nog de communicatie via de pc aan de praat zien te krijgen, heeft er iemand ervaring in dit soort besturingen via ethernet aan je pc te koppelen? Ik heb een pc staan zonder internet of iets dergelijks, maar zou hier wel een netwerkje voor in willen richten.


Jens
M1chaelx
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2016 19:08
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuw speelgoed: DMU 35M

Bericht door M1chaelx »

via TNCremo kan je verbinding maken het is een gratis software

ik weet niet of je een utp kan aansluiten of via een parallen port maar als het utp is kan je via de mod functie je ip aan passen en deze invoeren in tnc remo en zo kan je programmas in en uit laden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw speelgoed: DMU 35M

Bericht door hugo stoutjesdijk »

M1chaelx schreef: 09 feb 2020 22:25 via TNCremo kan je verbinding maken het is een gratis software

ik weet niet of je een utp kan aansluiten of via een parallen port maar als het utp is kan je via de mod functie je ip aan passen en deze invoeren in tnc remo en zo kan je programmas in en uit laden.
Werkt dat met een Siemens besturing ?

Als je even een login aanmaakt, kun je zo een beschrijving downloaden.
https://support.industry.siemens.com/tf ... ageSize=10
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Nieuw speelgoed: DMU 35M

Bericht door VDFman »

Dit is wel een hele mooie machine, ben ik stiekem best een beetje jaloers op....

Ik heb ooit bij een klant wel eens een communicatie voor de oudere Siemens 840C ingesteld ( met hulp van derden) kan me zo snel de details niet meer herinneren . maar dat was ook een RS232. Als deze een ethernetaansluiting heeft moet je eerst uitvinden welk IP adres de machine heeft en die moet je handmatig instellen in de PC waarmee de machine communiceert. Een oude XP werkt nog het beste voor zoiets.
M1chaelx
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2016 19:08
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuw speelgoed: DMU 35M

Bericht door M1chaelx »

volgens mij wel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Nieuw speelgoed: DMU 35M

Bericht door Jensorie »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 feb 2020 08:04
M1chaelx schreef: 09 feb 2020 22:25 via TNCremo kan je verbinding maken het is een gratis software

ik weet niet of je een utp kan aansluiten of via een parallen port maar als het utp is kan je via de mod functie je ip aan passen en deze invoeren in tnc remo en zo kan je programmas in en uit laden.
Werkt dat met een Siemens besturing ?

Als je even een login aanmaakt, kun je zo een beschrijving downloaden.
https://support.industry.siemens.com/tf ... ageSize=10

Bedankt, hier kan ik wat mee.
Het lijkt mij ook sterk dat TNC remo hiervoor gebruikt kan worden, maar wie weet, het is eigenlijk niet veel meer dan een file manager.


Jens
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Nieuw speelgoed: DMU 35M

Bericht door cncjohn »

Met tncserver is het niet
mogelijk om met Siemens te communiceren zover ik weet
Nclink van onecnccadcam schijnt ook goed met Siemens te werken
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Nieuw speelgoed: DMU 35M

Bericht door motormuis »

tncserver en tncremo zijn twee verschillende programmas
de server werk voor de oudere Heidenhain en de remo voor de wat jongere
ik heb ze alle twee op mij pc
en een filmpie
als je ze wil hebben kan dit moeten alleen kijken hoe versturen vanwege de grote
Hans
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw speelgoed: DMU 35M

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor zover ik me kan herinneren draait Siemens op windows, dus waarschijnlijk is alleen het delen van een map op een andere computer al bijna voldoende om bestanden over het net te verplaatsen. (maar dan moet dat niet afgeschermd zijn, hoe zouden ze zo'n systeem beschermen tegen virussen? Dat zal gelijk wel de reden zijn dat het een iets grotere drempel heeft.)
Ik heb niet heel veel verstand van netwerken, weet wel dat de eerste machine met ethernet waar ik mee gewerkt heb een FTP server aan de andere kant wilde zien. (dat hebben we toen voor een demo even met een hele kale windows NT4 server opgelost)
En misschien doet die TNC server dat ook wel. Maar kan dat ook met een NAS drive of ander netwerk functie. Het is alleen wel handig als er even iemand met logisch verstand van IP adressen e.d. mee kijkt.
Ik merk wel dat als het netwerk te modern is de oudere systemen niet meer toegang kunnen krijgen (iets met automatisch inloggen en wachtwoorden of zo???) om die reden heeft de systeembeheerder bij een klant van ons laatst een extra NAS drive neergezet die daar geen moeite mee heeft. (dat is dan weliswaar een besturing met DrDos op de achtergrond, ja die bestaan echt :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Nieuw speelgoed: DMU 35M

Bericht door Jensorie »

Ik overweeg ook om een kleine standalone pc/laptopje aan de machine te knopen.
Misschien een beetje omslachtig, maar dan heb ik niet het gedoe dat mijn moderne pc al die ouderwetsche programmatjes niet meer snapt... :mrgreen:

belangrijkste is mij dat ik eenvoudig wat programmatjes over en weer kan sturen, en een backup kan maken van de huidige besturing/parameters.
Plaats reactie