Opzet-frees?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door Laro »

De letters (segou print) heb ik vanuit Inkscape naar Fusion360 gebracht. Het valt me eigenlijk nu pas op dat er rechte lijnen in zitten. Het resultaat vind ik prima trouwens, mijn bedrijfsnaam kun je prima lezen. Voor een revisie zal ik eens kijken of ik het glooiend kan krijgen. Hebben deze rechte lijnen verder nog nadelen eigenlijk? Op het gebied van snelheid bijvoorbeeld.

Bedoel je met een pantograaf zoiets als dit? https://www.gereedschappro.nl/artikel/3 ... frees.html
Ik ben wel een beetje bang dat dat veel tijd kost. Ik heb op 4 panelen per product mijn bedrijfsnaam (2x gebogen met kleine letters, 2x recht met grotere letters (van de foto). Toch is het wel een interessante invalshoek.

Mocht iemand nog interessante hersenkronkels hebben, ik hoor ze graag!
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door assink »

Zou voor alleen graveerwerk zo'n v-slot geval kopen en de onderkant open laten, en de portaal zo laag mogelijk.
In de hoeken een goede schoor of iets anders plaatsen dat de boel mooi haaks blijft.
En dan eventueel voorzien van glaszetter zuignappen of iets in die richting? En 'm daarmee vast op de plaat zetten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opzet-frees?

Bericht door DaBit »

Die koop-frees kan vast wel zo laag, maar als je er nou veel moet doen dan is die shapertool een hoop minder gedoe en minder tijdrovend lijkt me. Dan heeft-ie de meerprijs tov een of ander goedkoop Chinees freesmachientje waar je nog best wat werk aan hebt om 'm geschikt te maken zo terugverdiend. De kabelbende naar de besturing is ook niet handig voor jouw toepassing. En als je 'm hebt dan vind je er wel meer toepassingen voor ook.

Hoef je er niet veel te doen dan is die platen even langsbrengen bij iemand die wel ingericht is op platen frezen het handigste.
Kjelt schreef: 13 feb 2020 13:50 Wat ik mooi vind is dat ze kennelijk de huidige positie op wat is het 0,1 - 0,2 mm ? kunnen bepalen aan de hand van camerabeelden.
Als er genoeg detail in het camerabeeld zit kan ik verschuiving bepalen tot heel ver onder de 1 pixel. Je computermuis doet niet veel anders overigens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opzet-frees?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 14 feb 2020 11:12 Als er genoeg detail in het camerabeeld zit kan ik verschuiving bepalen tot heel ver onder de 1 pixel. Je computermuis doet niet veel anders overigens.
Klopt maar die "kijkt" met 1000 of meer ppi loodrecht in focus naar 0,5cm2 en deze "kijkt" schuin naar enkele dm2, dan wil je toch een knap cameraatje en autofocus hebben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 14 feb 2020 11:15
DaBit schreef: 14 feb 2020 11:12 Als er genoeg detail in het camerabeeld zit kan ik verschuiving bepalen tot heel ver onder de 1 pixel. Je computermuis doet niet veel anders overigens.
Klopt maar die "kijkt" met 1000 of meer ppi loodrecht in focus naar 0,5cm2 en deze "kijkt" schuin naar enkele dm2, dan wil je toch een knap cameraatje en autofocus hebben.
Dat autofocus lijkt me niet nodig, de hoek en afstand is altijd hetzelfde, kun je tamelijk specifiek je optiek voor bouwen, zelfs de vertekening door de projectie net als vroeger die technische camera's in de studio.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opzet-frees?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 14 feb 2020 11:15 Klopt maar die "kijkt" met 1000 of meer ppi loodrecht in focus naar 0,5cm2 en deze "kijkt" schuin naar enkele dm2, dan wil je toch een knap cameraatje en autofocus hebben.
Nee hoor. 640x480 is meer dan goed genoeg. Als dat naar een oppervlak van 20x15cm kijkt dan is elke pixel een oppervlak van 0,3 x 0,3mm. Met markers zo duidelijk en goed gedefinieerd als die markertape (waarom hebben ze er geen QR codes op geplakt? Nog idealer..) zou ik zonder al teveel moeite 1/10 pixel precisie met gemak halen, en kan ik verschuivingen berekenen met een resolutie van 30u.

Nu kijkt die camera schuin enzo, maar dat verandert aan het basisprincipe niet zo gek veel. De lens hoeft ook niet heel goed te zijn, als-ie maar constant is.

Het grote nadeel van de huidige implementatie in die Shaper Origin is dat het sloom is. Op basis van een stukje youtube-video schat ik dat ze de positie-updates een keer of 3 per seconde kunnen doen. Voor mooi freeswerk moet je dan alsnog best een vaste hand hebben en vloeiend bewegen.

Een ideale toepassing voor zo'n leuke NVidia Tegra K1.... Het is dat ik er geen werk voor heb, anders zou ik me best kunnen amuseren met het bouwen van een DaBitShaper.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opzet-frees?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 14 feb 2020 11:53 Het is dat ik er geen werk voor heb, anders zou ik me best kunnen amuseren met het bouwen van een DaBitShaper.
Dat heeft Audiomanics ook niet tegengehouden om zijn vonker te bouwen.
Als het eenmaal op de plank staat komt het werk van zelf.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opzet-frees?

Bericht door DaBit »

Jawel, maar er zijn een hoop dingen die ik nog liever heb :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door Ballegooijen »

De letters (segou print) heb ik vanuit Inkscape naar Fusion360 gebracht.
En waarom de letters niet direct in Fusion gebruikt dan? Dat is toch veel simpeler?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door Laro »

DaBit schreef: 14 feb 2020 11:12 Die koop-frees kan vast wel zo laag, maar als je er nou veel moet doen dan is die shapertool een hoop minder gedoe en minder tijdrovend lijkt me. Dan heeft-ie de meerprijs tov een of ander goedkoop Chinees freesmachientje waar je nog best wat werk aan hebt om 'm geschikt te maken zo terugverdiend. De kabelbende naar de besturing is ook niet handig voor jouw toepassing. En als je 'm hebt dan vind je er wel meer toepassingen voor ook.

Hoef je er niet veel te doen dan is die platen even langsbrengen bij iemand die wel ingericht is op platen frezen het handigste.
Wat me het nadeel lijkt is dat je eerst die orïenterende tape moet aanbrengen. Ik hoop natuurlijk dat ik honderden frezingen per jaar moet doen, maar de foto die ik plaatste is van het prototype 8) . Mocht het ooit zo goed lopen dat een "eigen" frees interessant wordt, dan komt er veel meer bij kijken. Helaas heb ik nu geen fysieke ruimte, en om als startende ondernemer zonder omzet al een pand+machine te zoeken zou me benauwen.
Ballegooijen schreef: 14 feb 2020 14:26
De letters (segou print) heb ik vanuit Inkscape naar Fusion360 gebracht.
En waarom de letters niet direct in Fusion gebruikt dan? Dat is toch veel simpeler?
Toen ik bezig was met het tekenen, begreep ik dat ik niet direct vanaf een font naar een freeslijn kon. Vooral de "gebogen" text zou moeilijk worden, zo begreep ik. Vandaar dat ik via Youtube via Inkscape aan het resultaat kwam. Als ik nog eens aan het tekenen sla, dan zal ik er nog eens naar kijken.

Als ik kijk welke bewerkingen ik niet door de waterjet kan laten uitvoeren, dan zou een frees van 1250x450 voldoende zijn, waarbij ik dan over de breedte zou moeten kunnen doorschuiven. In het begin besteed ik het freeswerk voorlopig nog maar uit. Misschien dat die waterjet ook mooi kan graveren, maar de ervaring heb met die machines uit het verleden is dat je best wel aan het zoeken bent naar de juiste instellingen om een mooie gravure te krijgen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Laro schreef: 15 feb 2020 13:01 Toen ik bezig was met het tekenen, begreep ik dat ik niet direct vanaf een font naar een freeslijn kon. Vooral de "gebogen" text zou moeilijk worden, zo begreep ik. Vandaar dat ik via Youtube via Inkscape aan het resultaat kwam. Als ik nog eens aan het tekenen sla, dan zal ik er nog eens naar kijken.
Als ik met fonts werk in SolidWorks, exporteer ik dat resultaat direct als dxf, geeft een prachtig graveer resultaat.

En als het losse platen zijn, zijn er genoeg freesmachines te vinden waar het op kan, hier op CNC zone zitten vast een paar mensen die het voor een redelijke vergoeding er voor je in willen frezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Opzet-frees?

Bericht door Laro »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2020 13:08
Laro schreef: 15 feb 2020 13:01 Toen ik bezig was met het tekenen, begreep ik dat ik niet direct vanaf een font naar een freeslijn kon. Vooral de "gebogen" text zou moeilijk worden, zo begreep ik. Vandaar dat ik via Youtube via Inkscape aan het resultaat kwam. Als ik nog eens aan het tekenen sla, dan zal ik er nog eens naar kijken.
Als ik met fonts werk in SolidWorks, exporteer ik dat resultaat direct als dxf, geeft een prachtig graveer resultaat.

En als het losse platen zijn, zijn er genoeg freesmachines te vinden waar het op kan, hier op CNC zone zitten vast een paar mensen die het voor een redelijke vergoeding er voor je in willen frezen.
Dat klopt, enige tijd geleden heb ik hier op het forum al een balletje opgegooid, waarop 2 namen werden genoemd. De prototypes heb ik uiteindelijk laten frezen bij een houtbewerker in de regio, omdat ik tijdens de proto-fase waarde hechtte aan een contact op 15 minuten afstand. De machineprijs per uur ontloopt elkaar niet zo veel, maar de tijd die men kwijt was met een contour deed de teller aardig oplopen. Wellicht dat frezers met meer HPL-ervaring efficiënter kunnen worden.
Kijkend naar de toekomst heb ik nu een paar opties die ik overweeg, vandaar deze post;
A. Alles laten frezen door een CNC-frees, en eventueel een ander bedrijf/persoon vinden om het werk uit te voeren.
B. Zo veel mogelijk laten watersnijden, en de bewerkingen die ze daar niet mee kunnen uitvoeren anders uitvoeren (cnc-frees intern/extern, Shaper, bovenfrees, pantograaf etc).
C. Een mix van beide: delen die 100% kunnen worden bewerkt op een waterjet daar op laten, en de andere laten frezen.

Een waterjet kost per uur 1,6-2x zo veel dan een CNC (€ 120 t.o.v. €60-75) , maar ik heb een hoger rendement op mijn plaatmateriaal vanwege de geringe snede, en ik denk dat de voortloopsnelheid fors hoger ligt. Nadeel kán zijn dat de afwerking iets minder glad is. Binnenkort ga ik eens om tafel om wat testsnedes te laten uitvoeren. Misschien kunnen de platen zelfs gestapeld worden, wat bij frezen weer moeilijker is.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Opzet-frees?

Bericht door XL500SZ »

ik heb mijn portaal frees destijds zo ontworpen dat ik het de 'brug' op verschillende hoogtes in de zijplaten kon hangen.
Dan zou je als je de tafel eraf pakt door het frame heen kunnen frezen op het oppervlak waarop de frees staat.
Leek me leuk voor een gravering in bijvoorbeeld een bestaand meubel.

....(nog) nooit gebruikt.

zie foto:
20080
Plaats reactie