CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En, speling is de moeder van het mechaniek. Speciaal bij uurwerken speelt dat heel erg. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
thibthibault
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2020 17:06

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door thibthibault »

Zou het eventueel een optie zijn, om vorig getoonde freesmachine (https://www.ebay.de/itm/CNC-Milling-mac ... SwcK5diGYR) te kopen en daar wat aanpassingen op uit te voeren?
Ik denk alvast aan een nieuwe hoogwaardigere spindle.
Aan wat moet ik dan nog denken om te vervangen om deze nog preciezer te laten werken?

Ben even deze weg aan het opgaan aangezien ik bij het aankopen van deze machine toch al een mooie basis heb. Lijkt mij een stevig gebouwde machine met redelijk wat gewicht.
Deze zit nog goed binnen het budget en er is nog budget over voor eventuele upgrades.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat er een heel mooie spindel op zit. Maar bellen, kopen en testen hoe goed die is, daarna eventueel bepalen op welke punten je kunt verbeteren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb er eens naar gekeken, maar ze specificeren alleen een spindle runout van 12.7 µm. Dat alleen is al 0.0127 mm en dat is maar één van de velen factoren (collet, nut, frees, geleiding, vastzetten, etc) die de nauwkeurigheid beïnvloeden. Over de rest geen informatie en dat voor een machine van $6000.

p.s. dat doet mijn Chinese BF16 spindle al beter.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor horlogeonderdelen

Bericht door veteq »

Je kan ook 3 mooie Hiwin KK60 units kopen van de hoge precisie versie met een slag van 60mm en deze aan elkaar fabrieken, paar closed loop steppers erop en een Nsk spindeltje erop
Plaats reactie