Advies voor aankoop portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 20 feb 2020 08:21 Een cyclische fout... ja dat klinkt inderdaad voor de hand liggend bij gerolde spindels. Dat wordt moeilijk om in zo'n tabel te corrigeren vrees ik. Misschien toch maar gewoon goede spindels kopen 8)
Als dat binnen je portemonee past en je kunt gebruik maken van de nauwkeurigheid dan moet je dat zeker doen. Vergeet dan echter ook niet om bijkomende zaken zoals het vastlager van dezelfde kwaliteit te kopen. De prijs schiet dan hard de lucht in.
Misschien eens kijken of dit C5 spul je past?

Verder: vraag je af of je die nauwkeurigheden daadwerkelijk nodig hebt. Voor 99.9% van de mensen die hier op het forum zitten voldoet C7 prima. Voor mij ook, en ik heb er toch al bijvoorbeeld optische blokken mee gefreesd waar glasfibers in verwerkt worden. Met een kern van 62,5u moet je er dan niet 0,05 naast zitten want dan mist het licht de hele glasvezel. Lukt allemaal prima, alleen het vereist een keer of wat tussendoor meten en licht bijstellen of handmatig afwerken.

Datzelfde moet de topicstarter zich ook afvragen. Als ik zo een beeld vorm van wat er gefreesd moet worden dan is afwijkingen onder de 0,01mm een vraag zonder achterliggende basis.
Wel hoop ik met de genoemde correctie tabel een beetje dichterbij te komen.
Dat lukt wel, maar zie het niet als wondermiddel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Markus »

Misschien eens kijken of dit C5 spul je past?
C5 wordt ook hier verkocht

https://www.tuli-shop.com/linear-motion ... -ball-nuts

Greezt,

Markus
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Grafjan »

TR CNC schreef: 20 feb 2020 08:25 Goedemorgen,

Laat ik voorop stellen dat ik er vanuit ging dat dit forum meer gericht was op het hobby/semi-pro segment. Kennelijk heb ik mij vergist.

De reactie over Sorotec machines heb ik echter wél wat aan, net als het incidenteel staal frezen met uitleg. Dat zijn opbouwende reacties, in tegenstelling tot de andere ontmoedigende reacties. Snap ik wel, het is niet simpel om te frezen en er zijn vele haken en ogen maar om mij nou direct door te verwijzen naar Troostwijk is puur forum discriminatie.

Gisteren veel Sorotec machines bekeken en mijn oog is gevallen op de Sorotec AL-line 1110. Hierover gemaild met Sorotec voor advies over de keuze van stappenmotoren, spindle keus en randzaken, dit wacht ik nog ff af. Niet dat ik het zelf niet wil uitzoeken, maar ik heb er gewoon geen tijd voor.

Bedankt voor de positieve reacties, ik zal mijn ervaringen later delen als er een Sorotec machine staat.

Mvg.
Denk niet dat we dat zo bedoelen. Maar waarschuwen kan toch geen kwaad? Mijn oude baas denkt bv dat als je iets op een hondertse programmeerd,het automatisch zo van de machine afkomt. Maar ja hij kocht ook een machine ruimer van 10H7 boorde een gat van 7,ruimer erachteraan en vond het raar dat het gat niet op maat was.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ik reageerde alleen op de gestelde eisen , staal 0,01mm , dat in combinatie met het gegeven dat het hier om commercieel bedrijfswerk ging, was voor mij de reden om naar de pro machines te wijzen en niet naar een portaalfrees die niet zo geschikt zijn voor staalfrezen.
Wellicht dat ik of we beter hadden kunnen praten over die requirements en de haalbaarheid dan was het wat mij betreft een ander advies geworden.
Maar het is GIGO Garbage In Garbage Out en dat kun je moeilijk de ontvanger verwijten vind ik.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

@Dabit, @ Markus, bedankt voor jullie tips over de TBI leveranciers. Ik ga dat goed bekijken en heb dan vast nog meer vragen, maar TN CNC heeft gelijk, ik ben z'n topic aan het vervuilen. Ik zal voor verdere vragen t.z.t. een nieuw topic aanmaken.
TR CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2020 07:55

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door TR CNC »

Hey Ralph, waar woon je?
Ik woon in de buurt van Almelo.

Let er wel op dat je bij deze machine WEL kiest voor een dubbele kogelomloopspindel op de Y-as. bij mijn weten probeert hij een 1m brede portaal met 1 ko in het midden geplaatst te vervoeren. Resultaat is dat wanneer je op de uiterste punten je Y belast je portaal eenvoudig scheef gedrukt wordt. Een dubbele KO voorkomt dit. Je hebt dan wel 2 motoren en 2 ko's nodig, maar rek dan alsjeblieft je budget even 300e op om het wel voor elkaar te krijgen.
Deze optie had ik inderdaad al aangevinkt bij de selectie van de 1110 machine. 1 kogelomloopspindel leek me al wat karig voor zo'n bereik.

Ik zie dat je solidworks gebruikt; maar in dezelfde adem noem je 'We zijn best bereid om wat te betalen voor software, maar het moet wel leuk blijven. ' ik weet niet of je SW officieel hebt?
Met betalen voor software bedoelde ik meer de software die uiteindelijk de freesmachine gaat aansturen, zoals Mach3 of 4. Maar ik zag dat er al software bijgeleverd werd door Sorotec als ik me niet vergis. Solidworks heb ik onofficieel met een demo van Visualcam/Freemill, en ik moet zeggen dat ik daar goed mee uit de voeten kom. Solidworks bevalt me heel goed. Enig nadeel is dat je de CAM delen niet kunt opslaan met die demo, dus die licentie zou ik moeten kopen dan.


Voor cad/cam adviseer ik je, op persoonlijke ervaring, Fusion360. Ik heb Solidworks/Mastercam gebruikt, nu volledig over op Fusion360. Heb je minder dan 100k usd omzet per jaar kan je je als startup kwalificeren, en anders hebben ze wel eens interessante aanbiedingen. (momenteel 1120e/ 3 jaar)
Omzet van 100 k halen we in 3 dagen denk ik. Het zit zo, dat hele cnc gebeuren is eigenlijk bijzaak. We hebben wel eens wat te frezen zoals bijvoorbeeld een uitgesleten onderdeel die ik dan inlas en nawerk.
Dat nawerken gebeurt nu met schuurpapier en wetsteen, maar op zulke momenten is het handig dat je ff snel de frees erover kunt halen. Dat maakt het allemaal wat netter.

Vandaar dat ik gevraagd heb of ik kon gaan kijken naar een freesbankje voor een paar duizend euro en dat was geen probleem.
Maar we hebben gewoon geen werk genoeg om een professionele bank neer te zetten. Laat staan om dure software aan te schaffen, dat kan er gewoon niet uit. Als ik dus met mijn solidworks en een betaalde licentie voor visualcam á 500 euro een beetje freeswerk kan doen, dan is die 500 euro "nog leuk". Solidworks licentie van 10k is hetzelfde verhaal, dat betaalt zich niet snel genoeg terug.

We wachten nog even de Sorotec reactie af, want ik heb helaas nog niks ontvangen maar geduld is een schone zaak. Iets wat bij cnc frezen niet onbelangrijk is:)
Maar het is GIGO Garbage In Garbage Out en dat kun je moeilijk de ontvanger verwijten vind ik.
Ben ik helemaal met je eens, op halve informatie kun je slechts een half advies geven. Professionele machines haalde ik echter in mijn post al aan en deze optie had ik al uitgesloten. Dan had de optie tot staal frezen onderuit gehaald kunnen worden en het verdere advies weer gericht kunnen worden op bijvoorbeeld een Sorotec machine. Afijn, ik ben meer positief en optimistisch ingesteld wat dat betreft.

Groeten,
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

TR CNC schreef: 21 feb 2020 08:29 Omzet van 100 k halen we in 3 dagen denk ik....
.... Solidworks licentie van 10k is hetzelfde verhaal, dat betaalt zich niet snel genoeg terug.
Lijkt mij dan dat je die licentie er ruim voor de middag uit hebt?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TR CNC schreef: 21 feb 2020 08:29 We hebben wel eens wat te frezen zoals bijvoorbeeld een uitgesleten onderdeel die ik dan inlas en nawerk.
Dat nawerken gebeurt nu met schuurpapier en wetsteen, maar op zulke momenten is het handig dat je ff snel de frees erover kunt halen. Dat maakt het allemaal wat netter.
Benieuwd hoe je dat voor je ziet,
of het is recht toe recht aan, of het is een vormdeel.
Bij een vormdeel moet je dan eerst ingewikkeld het deel om gaan zetten in CAD data want blijkbaar heb je die niet.
En het lijkt me 2D werk, want een reparatie stukje in 3D om zetten is wel erg ver gezocht.
Dat 2D zou ik persoonlijk in een simpel ACAD-ligth achtigs iets doen (of Draftsight á €99.- per jaar), CAMBAM voor de freesdata (kost ook zoiets) en frezen.
Vervolgens moet je dat deel op de juiste manier uit zien te lijnen om je freesprogramma overeen te laten komen met de rest van je onderdeel.
Al met al denk ik dat er veel tijd in gaat zitten voor iets wat blijkbaar ook geaccepteerd wordt als het geslepen is. In wat handig slijpgereedschap investeren lijkt me zinvoller. ( mijn idee hè, wij overzien jouw werk, ervaring en aanpak niet)
Elke machine waar jij naar kijkt is geen metaalbewerkings machine in de zin zoals gebruikt wordt in die wereld.
Als het echt recht toe recht aan is kom je volgens mij met een conventionele freesbank ook een heel eind.

Maar goed, je hebt dan wel een leuk machientje voor de hobby staan, je baas zal er niet aan failliet gaan, maar je levert wel krediet in voor een volgend budget.

Ik zou proberen advies te krijgen van mensen met ervaring uit jouw buurt die eens even mee kunnen kijken wat je precies wilt bereiken. Misschien zelfs proberen die methode eens uit te proberen bij iemand met een machine die vergelijkbaar is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Danny »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 feb 2020 09:40
TR CNC schreef: 21 feb 2020 08:29 We hebben wel eens wat te frezen zoals bijvoorbeeld een uitgesleten onderdeel die ik dan inlas en nawerk.
Dat nawerken gebeurt nu met schuurpapier en wetsteen, maar op zulke momenten is het handig dat je ff snel de frees erover kunt halen. Dat maakt het allemaal wat netter.
Benieuwd hoe je dat voor je ziet,
Ik vraag mij ook af hoe de topicstarter "Er ff snel de frees over halen" ziet.
Ik vrees dat de cnc machine er vlug werkloos zal bijstaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door serum »

Heb je enige ervaring met verspanen? Hoewel kunststof goed te verspanen is, is het wat lastig om het goed op de plek te houden. Vacuumtafel is al gauw een noodzaak/praktisch. Heb je afwijkende maten producten heb je een speciaal geprepareerd vacuumtafeltje nodig Ergo; met alleen een machine ben je er doorgaans niet. Reken naast een machine met de wensen die je hebt nog ongeveer een 3k aan opspanspul, freesjes, vacuumpomp, compressor (als die er al niet is) koeling voor aluminium etc etc etc. Ieder facet van het frezen brengt weer wat uitzoekwerk met zich mee. Zie het niet als demotivatie, maar het moet wel een beetje je hobby zijn om dat zelf uit te willen zoeken.

En als besturing zou Edingcnc misschien wat voor je zijn. Edingcnc is erg netjes opgebouwd, sorotec levert dit ook en heeft een leuke macro voor het inmeten van de tools (wisselen op een bepaalde plek, meten op een bepaalde plek en het meetpotje gebruiken voor de G54 Z0 instelling. Er zit een simpele CAD/CAM in waarmee je een DXF kan bewerken. vrij rudimentair, maar misschien iets wat je kan gebruiken als opzet.

Ik weet niet hoeveel uur je van de baas hebt gekregen om de machine te assembleren, maar ik denk dat dit laten doen al gauw voordeliger is voor je werkgever.

Waar ik naartoe wilde met de omzet voor de licentie van Fusion is dat ze een vriendelijke structuur hebben en voordeliger op jaarbasis zijn dan solidworks.

Mocht je eens freeswerk hebben in kunststof, ik heb o.a. een machine met een werkbereik van 3100x1750 in Raalte staan.
TR CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2020 07:55

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door TR CNC »

Haha, ik wist dat er een reactie zou komen op het "ff snel" de frees erover halen.

En inderdaad, als ik een deel wat recht toe recht aan inklem, ga nullen met een taster en handmatig met jog de frees erover haal, dan is dat ff snel.
Andere delen moet ik inderdaad intekenen maar dat betekent niet gelijk dat je het hele deel in hoeft te tekenen. Als ik bijvoorbeeld een ronde bus oplas en weer op maat rond wil frezen, hoef ik niet het hele onderdeel te tekenen, maar alleen de ronding. En daarbij, als je redelijk handig bent in Solidworks is een onderdeeltje nog wel een keer getekend. Ik hou wel van een uitdaging.

Het is ook een stukje leer traject, we hoeven er de kost niet mee te verdienen. En als leuke bijkomstigheid kan ik bijvoorbeeld in de ochtend een stuk hout erop leggen voor een decoratie item bijvoorbeeld, en dan laten frezen. Geen stress, ik ben er de hele dag en als ie er een uur langer over doet is geen probleem.

Voor wat betreft de licentiekosten, die zou je moeten terugverdienen met tekenen. Dus hoe ik dat "voor de middag" moet terug verdienen is mij een raadsel.

Afijn, het gevoel bekruipt me op dit forum dat ik mijn keus voor een cnc freesmachientje moet verdedigen in plaats van dat er positief meegedacht word en dat bevalt me niks. Er zijn tot nu toe maar vrij weinig reacties over een freesmachine, maar des te meer over commerciële en financiële aspecten die in dit geval niet aan de orde zijn.

Ik vroeg om advies bij de keus in een portaalfrees machine en tot zover is de enige echte tip die van serum geweest met een Sorotec machine. Waarvoor dank.

Ik denk dat ik het hierbij maar zal laten op dit forum want de manier van omgang geeft me de kriebels. Niet dat ik van suiker ben, maar van een forum genaamd CNC zone zou je verwachten dat het toegejuicht word dat iemand een freesmachientje wil kopen.

Ik wens jullie allen een goed weekend.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

TR CNC schreef: 21 feb 2020 15:12 Ik wens jullie allen een goed weekend.
Jij ook een goed weekend.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

TR CNC schreef: 21 feb 2020 15:12 Ik denk dat ik het hierbij maar zal laten op dit forum want de manier van omgang geeft me de kriebels.
Dat zou wel jammer zijn... We juichen het zeker toe als iemand een CNC machine wil kopen, maar het is natuurlijk zo dat iedereen z'n eigen mening heeft over diverse zaken en daar moet je een beetje doorheen lezen. We horen graag hoe de Sorotec machine (of wat het ook wordt) het doet. En als er vragen zijn zal iedereen je weer graag adviezen geven. Waarschijnlijk wel weer inclusief eigenwijze opmerkingen en Brabantse ongein ;-) (ik ken Andrecf101 persoonlijk en kan je verzekeren dat het een toffe kerel is die iedereen graag helpt).
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 22 feb 2020 16:21 (ik ken Andrecf101 persoonlijk en kan je verzekeren dat het een toffe kerel is die iedereen graag helpt).
Leuk geschreven, maar TS vond in het algemeen dat hij weinig antwoorden kreeg die hem aanstonden..... dus graag in een wat breder perspectief graag...
Sommige mensen willen nu eenmaal een bevestiging van hun eigen inbreng en hebben niet veel op met de mening van anderen.
Vind zijn reactie erg ongepast en zeker ongenuanceerd!
Maar verder.... rest my case.

En.... jij ook een prettig weekend hoor Kars ;-)
Plaats reactie