Advies voor aankoop portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door DaBit »

TR CNC schreef: 21 feb 2020 15:12 Ik denk dat ik het hierbij maar zal laten op dit forum want de manier van omgang geeft me de kriebels.
- Je komt met een eisenlijstje en budget aan dat niet bij elkaar past en waar niet al teveel ervaring met CNC-frezen uit blijkt.
- Pogingen om aan je wensenlijstje te voldoen serveer je af, en je bestelt een Sorotec machine die niet aan je eisenlijstje voldoet.
- Je 'effe snel een frees erover halen' laat ook niet zien dat je een goed idee hebt van waar je over spreekt.
- Je Solidworks heb je schijnbaar illegaal en wil je niet kopen want hij moet terugverdiend worden en dat kun je niet. Voor privegebruik om wat te spelen is dat al 'meh', bedrijfsmatig vind ik dat niet kunnen. Als iemand straks het slot van het bedrijf kraakt en het gereedschap zonder vergoeding gebruikt vind je dat niet OK. Waarom zou dat met digitaal gereedschap anders werken?
- Diezelfde 'terugverdien' redenering laat je dan heel handig weer niet op de machine los.
- Het liefste hoor je alleen maar 'goedzo Pieterke, goed bezig Pieterke'


En dan denk je dat jij degene bent die de kriebels krijgt?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door benkr »

Ai ai ai ai
Maar wel 100% mee eens.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 22 feb 2020 18:48 Ai ai ai ai
Maar wel 100% mee eens.
Helaas Ben, maar soms gaat dat zo....
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Goed punt 👍
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Grafjan »

Wel opletten voor”forum discriminatie”
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Als betrekkelijke nieuwkomer, ruim één jaar lid en bezig met cnc, ben ik het absoluut niet eens met de TS. Ik ben als leek in november 2018 met deze hobby begonnen. Zonder hulp op dit forum had ik nu geen draaiende zelfbouwmachine!
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Grafjan »

hobbycnc23 schreef: 22 feb 2020 20:37 Als betrekkelijke nieuwkomer, ruim één jaar lid en bezig met cnc, ben ik het absoluut niet eens met de TS. Ik ben als leek in november 2018 met deze hobby begonnen. Zonder hulp op dit forum had ik nu geen draaiende zelfbouwmachine!
Hier idem
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Ach.... zolang de positive reacties boven de negatieve staan... ontevreden klanten hou je altijd :P
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Ook ik heb heel veel hulp van het forum gekregen, anders had ik deze hobby nooit kunnen starten.
En ja zeker ouwehoeren we hier wel eens wat, zijn we niet altijd serieus🤪.
Maar uiteindelijk krijgen we allemaal een werkende machine door dit forum te gebruiken.
En hulp is er echt aan overvloed hier.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat ik het hierbij maar zal laten op dit forum want de manier van omgang geeft me de kriebels. Niet dat ik van suiker ben, maar van een forum genaamd CNC zone zou je verwachten dat het toegejuicht word dat iemand een freesmachientje wil kopen.
Je krijgt adviezen op je vraagstelling. Dat die adviezen niet in jouw straatje passen moet je de forumgebruikers niet aanrekenen!! Ik begrijp dat je graag een freesmachine wilt hebben en dat je baas die moet betalen. Dat is natuurlijk heel handig, als je je baas kan overtuigen. Maar als je het eerlijk bekijkt moet je je wel afvragen of het verantwoordt is om een frees aan te schaffen! Ik vermoed n.l. dat je dit topic NIET aan je baas laat lezen :evil:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je weet maar nooit wie het allemaal leest. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Sven »

Ook voor mij, zonder dit forum had ik niet de machine gehad die ik nu heb, en ook niet kunnen produceren wat ik nu doe.

Misschien dacht je een hele goede voorzet te geven die alleen maar ingekopt hoefde te worden.
Blijk je misschien in plaats daarvan een ballenschopper te zijn die ineens van eredivisiespelers cariereadvies krijgt?

Bedenk ook dat het schrijven van goed advies voor de meesten hier gewoon over de schutting gegooid moet worden omdat het anders veel en veel te veel tijd kost om te schrijven.
Dat maakt het soms kortaf maar zeker niet minder goed bedoeld.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
TR CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2020 07:55

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door TR CNC »

Zucht, het begint een eigen leven te leiden zo.

* Software is niet illegaal, ik had onofficieel getypt waar ik onvolledig bedoelde. Illegale software is uit den boze.
* De eisen die ik aan een semi-pro machine had gesteld waren kennelijk te hoog, prima. Dan stel ik die wat bij. Een tolerantie van 0,1 mm bij het staal frezen is nog acceptabel. Maar hoe kan Sorotec in een video dan 2 kamers in staal frezen met een onderlinge tolerantie van 0,01? Zitten hier al betere spindles op? Video erg versneld en heel langzaam gefreesd? Wij van W.C. eend adviseren? De mogelijkheid tot frezen in staal word op alle mogelijke manieren onderuit gehaald maar ik zie maar weinig echt goede onderbouwing.
* Hoewel ik meerdere keren aanhaal dat er geen commerciële aspecten zijn word kennelijk maar vergeten. Terugverdienmodel van machine/software heb ik al uitgelegd. De machine hoeft geen serieproductie te draaien om zichzelf terug te verdienen. Als ik in een jaar tijd een aantal onderdelen heb kunnen maken waar we normaal dagen of soms zelfs weken op moeten wachten, dan verdient de machine zich zo terug. Dit is geen zekerheid, maar we moeten de mogelijkheid kunnen hebben. Stilstaan is geen optie. Ook al zou ik een onderdeel namaken met een grotere tolerantie en daardoor tóch een paar dagen productie winnen. Dan is het al goed genoeg.
* Ik laat dit topic gerust aan mijn "baas" lezen, ik zeg liever werkgever maar dat terzijde. Hij weet waarvoor ik hem gebruiken wil, hij weet ook dat een pro machine beter is dan een semi-pro.
* Al de reacties van mensen die met hulp van dit forum "een werkende zelfbouwmachine" hebben gekregen: Dit hele topic gaat niet over zelfbouw! Het is heel leuk dat jullie met hulp van dit forum een werkende zelfbouw machine hebben gemaakt. Dat heb ik zelf ook gedaan met hulp van dit forum! Ik weet de gebruikersnaam niet meer en het is al een hele tijd geleden maar een zelfbouw machine heb ik gehad. Wegens toenmalige omstandigheden hebben we helaas het ding moeten demonteren en de motoren en drivers verkocht.

Afijn, Sorotec laat niks van zich horen en omdat ik de mail met mijn zakelijke account verzonden heb vind ik dat wel slecht. Ik kan ook geen Nederlandse dealer vinden of iets dergelijks dus ik denk dat ik Sorotec ook maar moet schrappen van de lijst.
In dat geval heb ik dus geen andere optie meer dan toch naar een pro machine te gaan kijken. Alle andere merken zijn kennelijk minder goed dan Sorotec en zelfbouw ga ik niet weer aan beginnen.

Bedankt allen, voor zowel uw positieve als negatieve reacties. Op z'n minst heb ik geleerd dat dit forum kennelijk meer zelfbouw georiënteerd is en zodra het over koopmachines gaat geen enkele fabrikant kan tippen aan de zelfbouwers. Dan is het ook wel logisch dat ik door word verwezen naar professionele machines:)

Dabit, ook bedankt voor uw psychiatrische evaluatie. Misschien handig als je het hele topic nog eens goed doorleest. Je argument over het terugverdienmodel bijvoorbeeld. Ik had allang aangegeven hoe de machine zichzelf terug zou verdienen. Niet door serieproductie in cnc werk maar door het maken van specials die lange levertijd hebben of zelfs niet meer gemaakt worden waardoor onze machines stilstaan. Ik hoef daarbij niet tot op het bot uit te leggen hoe dat in zijn werk gaat, vandaar het door mij aangehaalde "verdedigen van mijn keuze", maar dat was om het enigszins te verklaren. Wat daarbij hoort, is dat ik dus incidenteel onderdelen ga maken waardoor een software pakket van tig duizend euro zichzelf gewoon niet terugverdiend in diezelfde periode. Ik snap niet goed waarom dit zo moeilijk te begrijpen valt.

U zegt dat ik enkel goedkeuring en bevestiging verwacht op mijn vragen, maar de enige echte vraag was welke semi-pro machine enigszins aan de gestelde eisen zou voldoen. Wat de beste keuze in dat segment zou zijn. Op die vraag, heb ik maar 1 echt antwoord gehad. Dat was die van serum, met zijn Sorotec optie.

Voor de rest alleen maar verwijzingen naar andere opties om dezelfde werkzaamheden te kunnen doen of zelfs "adviezen" die het aankopen van een cnc machine zelfs afraden. Op een cnc forum...

Maar goed, zoals gezegd laat mijn enige echte semi-pro optie erg lang op zich wachten en zal ik haast genoodzaakt zijn om naar de professionele machines te gaan kijken. Dat ga ik dan ook maar vast doen in afwachting van een reactie van Sorotec.
TR CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2020 07:55

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door TR CNC »

Blijk je misschien in plaats daarvan een ballenschopper te zijn die ineens van eredivisiespelers cariereadvies krijgt?
Hahaha, dus nu zit ik ineens wél in een professioneel forum? Je vergeet dat dit machientje slechts bijzaak is. Het ding komt in een hoek te staan en zal pas gebruikt worden wanneer nodig. De reden dat ik er zelf geen 1 bouw, is puur omdat ik er geen tijd voor heb. Ik heb al complete productie machines gebouwd die na jaren nog steeds non-stop 24/7 draaien. Dus houd je "eredivisie" argument maar even voor je. Niet dat voetbal me wat interesseert, maar volgens mij ging dit weekend de kampioen lelijk onderuit. Hoogmoed komt voor de val.
De cnc machine is enkel een uitbreiding op ons gereedschap om het wat makkelijker te maken om sommige onderdelen wat sneller te krijgen/maken. Met conventioneel gereedschap en onze TOS draaibank kunnen we veel, maar sommige delen kun je gewoon niet maken zonder freesmachine.

Ik ben er wel klaar mee op dit forum. Weet niet of er een moderator aanwezig is, van mij mag je het hele topic + account verwijderen.

Goedendag verder.
Plaats reactie