Hoe t-slot plaat vast maken aan machineframe

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Hoe t-slot plaat vast maken aan machineframe

Bericht door fluppie »

Hoi,

Ik heb zo'n klein BZT freesmachientje en de 15mm t-slot plaat is nu met 3 stukken vierkantstaf (onbewerkt, dus niet perfect vlak/haaks) vastgemaakt aan't frame waarin de T-slot plaat dan vastgemaakt is.
Kan dat beter of is deze methode prima? Zelf zag ik liever het frame op de vlaktafel steunen zodat daar al zeker geen torsie/doorbuiging in zit.

20247
20248
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Hoe t-slot plaat vast maken aan machineframe

Bericht door fluppie »

Mag ik deze al een keer bumpen :)?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe t-slot plaat vast maken aan machineframe

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is het de bedoeling dat die machine op de vlakplaat blijft staan ? (vast gemonteerd)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Hoe t-slot plaat vast maken aan machineframe

Bericht door fluppie »

Dat is een hele goede vraag. Ik denk voorlopig wel, maar op termijn zal hij(zij?) een eigen frame moeten krijgen zodat ik de vlaktafel nog voor meetwerkzaamheden kan gebruiken. Al staat die nu op een perfect vlakke ondergrond (ong 0.02mm over zijn oppervlak).
Dus laat ons ervan uitgaan dat die ooit nog een keer moet verhuizen.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Hoe t-slot plaat vast maken aan machineframe

Bericht door ruudderooy »

maar de ondergrond van 0.02mm zegt niks als die 3 stukken vierkanstaf niet vlak of erg ruw zijn.

Je kan ze vervangen door stevig extrusi profiel en dan op je bed 5mm dik pvc plakken en dat afvlakken met je eigen spindel.
en dan daar weer stel pootjes op bevestigen of direct een frame of tafel vast maken.
dan wordt het bed waarschijnlijk nog iets stijver ook.

Gr Ruud
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Hoe t-slot plaat vast maken aan machineframe

Bericht door fluppie »

Klopt, die zijn ook niet erg vlak. Zie lichtspleten tussen de vlaktafel en de vierkantstaf. Misschien moet ik die al eens laten vlakfrezen/slijpen en kijken of het enige invloed heeft?
Moet ik wel rechte profielen zoeken, anders trek ik het frame straks krom. 4 stuks van 490mm zijn voldoende. Frame is nu uit 60x60 profielen gemaakt. De slots zijn 8mm breed.
Plaats reactie