Moduul frees M6 gezocht

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door assink »

Hier voormalig oostblok spul:
https://www.ebay.de/itm/1-Modulfraser-Z ... 8MYXO-fNeQ

Alleen nr 1 hebben ze niet meer. :|

Hier nog wel 1
https://www.ebay.de/itm/INVOLUTE-GETRIE ... SwHSxeRgC5
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door assink »

Of je slijpt het profiel uit een stukje rond toolbit, en maak je een "slagfrees"
Dit zou je dan aan de hand van het oude tandwiel moeten vormen.
Op deze manier zeg maar, maar dan in je freesbank en met een verdeelapparaat. Als je daarmee 13 tanden kunt indexeren tenminste?
https://www.youtube.com/watch?v=-2-uOi1uFJU
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door motormuis »

https://www.ebay.de/itm/INVOLUTE-GETRIE ... SwHSxeRgC5

dit is een modulfrees M6 voor 12-13 tanden
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 02 apr 2020 00:10 Je zou met de "button" methode een frees (1 tand zilverstaal) kunnen maken. Voor T13 Modul6 heb je een frees van 26.68 mm nodig. Kan ook met een 26 mm frees. Daarnaast heb je een verdeeltafel nodig. Je kunt de "button" ook draaien op de draaibank. Een plaatboor (geen stappen boor) kan ook.
Ik ben begonnen met draaien van de "button" op de draaibank. Daarna de cutter meteen op de freesmachine en nu maak ik de cutter direct op de (CNC) draaibank. Ik maak mijn tandwielen in Trespa, POM, PVC en Aluminium.

Het boek van Ivan Law, Gears and Gear Cutting, ISBN 978-085242-911-2 is voor mij de handleiding geweest.
Nu dacht ik aardig uit de voeten te kunnen met gereedschapjes, maar wat jij met een "button" methode bedoelt ontgaat me.
Een 1-tand frees kan ook nog een slagbeitel (een schijffrees met 1 tand dus eigenlijk) mee bedoelt worden, of een 1-snijder frees. Ook een wereld van verschil.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door hfjbuis »

Hier een foto van een één tand frees die ik gemaakt heb (fly cutter).
Van boven naar beneden:
De houder voor het frezen van het tandwiel
De houder voor het (off center) draaien van de cutter in de draaibank
De houder voor het (off center) frezen va de cutter met de freesmachine en de verdeeltafel
Een T38 M1.5 cutter voor het maken van een tandwiel van de draaibank.
20273
Een link naar mikes workshop met bruikbare uitleg en formules http://mikesworkshop.weebly.com/making- ... tters.html
Een link naar een video https://www.youtube.com/watch?v=gelYNOhEYpg

De button methode werkt en heb ik geprobeerd. Je kunt die "button" ook vervangen door een frees (of kotter kop) en dan op de freesmachine een tandwiel cutter frezen. Dat is (voor mij) een stuk eenvoudiger.

En als je een CNC draaibank hebt, dan kun je die vorm natuurlijk ook CNC draaien dat is voor mij nu de makkelijkste manier maar het gaat net zo nauwkeurig ook geheel conventioneel.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door hfjbuis »

JanSr schreef: 02 apr 2020 12:04 Benieuwd wat de standtijd van zilverstaal is op zo iets als C45. Ik vrees niet erg lang.
Ik krijg het zilverstaal niet hard genoeg om daar staal mee te frezen. Dat kan aan mijn techniek liggen (vrijwel zeker) of het zilverstaal (van Conrad).
JanSr schreef: 02 apr 2020 12:04 Alternatief zou kunnen zijn om het profiel met een diamantschijfje te slijpen aan een hardmetaalplaatje. En dat met zilversoldeer op een baar.
Gezien de toepassing zou dat kunnen. Ik zou dan eerst solderen, dan heb je wat hou vast om te slijpen.
Zo'n grote profiel frees wordt tijdens het frezen best wel stevig belast. Misschien is het in model slijpen van een oude HSS frees (schacht) een optie.
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door Leeuwinga »

Alternatief een laten waterstraal snijden bv bij cw snijtechniek in Roden
http://www.snijtechniek.com/
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door JanSr »

Erg leuk, dat meedenken.
Dank voor de links naar eBay. Helaas blijkt de verkoper niet naar Nederland te (willen of kunnen) sturen. Wat is de wereld toch groot.

@assink: Mijn Vertex Verdeelkop heeft de mogelijkheid om 13 tanden te indexeren.
Simpeler nog is de posities 360*/13 = ca 28° op een lijstje te zetten en per tand te kiezen.
Het vorige tandwiel maakte ik ca 15jr geleden, met de indexmethode, waarvan ik mij vaag herinner dat je een keer heen- en terug moest, tussen de twee wijzers, voor de volgende positie. Lastig, vond ik. Vandaar dat lijstje.
Het gaat hier om vrij hufterige tandwielen, ter vervanging van gietijzeren tandwielen waar tanden uitgebroken zijn. Een bekende reparatiemethode is: Ter plaatse van de oude tand een aantal bouten in het tandwiel tappen. Dan de boutkoppen aan elkaar lassen en met een haakse slijper ongeveer in de vorm slijpen. Je moest eens weten hoeveel zwaardliertjes zo door het leven gaan.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door JanSr »

Inmiddels gecapituleerd naar laten maken en daarvoor moet je DXF files aanleveren.
Wie kan mij helpen aan een DXF file voor enkele tandwielen, moduul 6?
Ik ben mij aan het oriënteren op laten maken en daarvoor moet je een DXF file aanleveren.
De lier heeft meer kapotte tanden en een uitbreiding met een extra trommel wordt gewenst.

12 tanden
13 tanden
24 tanden
40 tanden

Benieuwd
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door Rocnc »

He, ik ruik een kansje. Ik heb in Excel een programmaatje geschreven om tandwielcontouren uit te rekenen (en de freesbaan eromheen a.h.v. van de freesdiameter). Ik zie alleen geen mogelijkheid om mijn geknutsel te checken aan de hand van echte tandwielcontouren. Ik weet dus niet of mijn rekenwerk klopt.

Mij is het gelukt om wat tandwieltjes te frezen, maar alleen in hout (meer kan ik niet) en niet voor "echte" prestaties. Voor mij voldoende.

Ik heb nu een DXF gemaakt met daarin de gevraagde tandwielen (overigens met een aangrijphoek van 20°). Een tandflank is opgebouwd uit 20 rechte lijnstukjes. Dat aantal zou ik kunnen vergroten om een vloeiender kromme te krijgen.

Mag ik jouw DXF-en straks ook krijgen, zodat ik een check kan doen? Of andersom, ik deel mijn DXF graag met je, als jij een controle zou willen (kunnen) doen. Hoe zou ik het bestandje bij je kunnen krijgen? Het is 713kB groot.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door JanSr »

Hulde! 20°drukhoek is de standaard, prima.
Voor offertedoeleinden wellicht prima, ze willen de contourlengte voor het uitrekenen van de snijtijd.
Als je mij een persoonlijk bericht stuurt, kan je daar een bijlage aan toevoegen.
Benieuwd naar het resultaat.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door Rocnc »

Ik heb een PB gestuurd. Als het goed is met de DXF eraan gekoppeld. Ik ben benieuwd of je er wat aan hebt.

[edit: Hmmm. Het berichtje blijft in mijn postvak uit map staan. Laat even weten of het aangekomen is]
[edit, edit: ik was misschien te ongeduldig. Het berichtje staat nu in mijn verzonden items. Ik kan alleen niet zien of er ook een bijlage bij zit]
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door Floppy »

In CamBam kun je ook tandwielen uitrekenen. Dat heb ik dus even gedaan.
Alleen zegt Cambam dat een moduul 6 tandwiel met drukhoek 20 graden en 12 tanden niet kan.
Contourlengtes:
13 tand: 499mm
24 tand:920mm
40 tand:1501mm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Moduul frees M6 gezocht

Bericht door JanSr »

Top!
12 tanden kan wel, want ik heb er een. Die zal wel niet voldoen aan de regeltjes van ondersnijding of zo, maar daar hadden ze 100 jaar geleden geen boodschap aan.
Plaats reactie