MAHO 500C

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

2 week geleden weer met de hydroliek bezig geweest. De basis hangt nu in de machine.
Afbeelding
nog een paar kleine dingen en dan kan ik los.

ik kwam op ebay een veiling tegen met 8 er32 toolhouders. De prijs was goed dus maar gekocht. Nu nog er32 collets en de juiste pullstuds.
Afbeelding

daarnaast had ik een tijd geleden een cga to vga converter in china gekocht. Bedoelt voor een game arcade maar aangezien de schermen het zelfde zijn wou ik het een poging geven. Later las ik dat de horizontale en verticale frequentie van de MAHO anders is. Je hebt een converter nodig die de horizontale en verticale frequentie apart kan schalen. Maar omdat hij binnen was gekomen toch even geprobeerd.
Afbeelding

Afbeelding

het werkte uiteraard niet. mocht iemand nog een arcade game hebben en hem willen ombouwen naar LCD.
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

Gister even een klem opgehaald, binnenkort maar echt eens testen wat hij kan😁

Afbeelding
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door Markus »

Had je deze gezien Frank ?

https://www.serdashop.com/MCE2VGA

https://www.arcadewinkel.nl/cgaegayuv-t ... r-gbs-8200

2de link lijkt verdacht veel op het bordje wat jij hebt

Greetz,

Markus
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

Markus schreef: 25 jul 2020 15:47 Had je deze gezien Frank ?

https://www.serdashop.com/MCE2VGA

https://www.arcadewinkel.nl/cgaegayuv-t ... r-gbs-8200

2de link lijkt verdacht veel op het bordje wat jij hebt

Greetz,

Markus
Nee, zal eens kijken. Wat ik wel gevonden heb is dat zowel de horizontale als vertiticale frequentie apart geschaald moeten worden. Die gene die ik heb(en die 2e link, is exact het zelfde) schaald ze tegelijk

Verder vandaag bezig geweest met het data versturen/ontvangen van de besturing naar een computer. Het versturen naar de computer gaat goed enkel alleen het verzenden naar de cnc besturing nog niet. Hij ontvangt inconsequent de ene keer wel de codes en de volgende keer niks..

Iemand een idee hierover?
Roy093
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:00
Locatie: Stadskanaal

Re: MAHO 500C

Bericht door Roy093 »

Hoe is het met deze machine? Ik las graag mee, maar heb al een tijd geen update gezien!
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

Met de machine gaat het goed. Helaas niet heel veel mee gedaan. Ik heb afgelopen weekend heb ik voor het eerst even een programma geschreven en de eerste spanen verspaand.

nu moet ik eerst de hydroliek problemen oplossen. Mijn nieuwe bosch ventielen lekken..
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

eindelijk weer eens een updateje.

tussen kerst en nieuwjaar had ik eindelijk weer even een weekje tijd om met de machine bezig te gaan.
inmiddels kan ik programmeren op de computer en versturen naar de machine.

het eerste onderdeeltje is dan ook een feit.

Afbeelding
Afbeelding

daarnaast ook een oude BEWO zaagmachine gekocht
Afbeelding

nu vroeg ik mij of of iemand ook ervaring heeft met deze units:
Afbeelding

leek mij ideaal. ik ben niet van plan om de machine elke dag te verplaatsen maar aangezien zoon machine toch de nodig vierkante meters inneemt.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: MAHO 500C

Bericht door benkr »

Ballegooijen heeft ze onder zijn machine zitten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door Ballegooijen »

Ja, ik heb deze onder mijn machine zitten. Zijn sterke wielen. Ik heb ze er onder gezet toen ik de machine ging bouwen. Hierdoor kon ik hem makkelijk op verschillende plekken zetten om aan te sleutelen. Toen de machine klaar was heb ik hem op zijn definitieve plaats gereden en met de wielen weer uitgelijnd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

bedankt voor jullie reactie! ik heb maar een setje aangeschaft (food master GD-150). per wiel mogen ze 1500kg hebben en totaal over 4 stuks 3000kg. Aangezien de machine toch en 1700kg weegt leek mij dit de (enige) beste keus. Daarnaast kon ik ze voor een redelijke prijs krijgen.
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

afgelopen tijd weer veel stappen gezet, De hydrauliek bleek een "probleem". Zover dat ik op het punt kwam om nieuwe ventielen tekopen. Intern lekte deze namelijk. Minimaal, maar met een hydrauliek systeem bestaande uit 30cm 1/4inch leiding, hoeft er maar een drup uit om voor een grote drukval tezorgen.

Op het moment dat ik op het punt stond om 2 nieuwe ventielen te kopen vertelde de beste man dat het heel normaal was dat een schuifventiel iets lekt. Dit verklaarde dus mijn observaties. Dus geen nieuwe ventielen gekocht maar een accumulator, iets groter dan origineel (.5l ipv .35l) en het probleem was verhopen, de machine blijft nu een grote tijd(5dagen+) gewoon op druk. Het hydroliek systeem moest wel wat aangepast worden maar het past netjes:
Afbeelding

Daarnaast de machine op de wielen gezet:
Afbeelding

Nu nog waterpas stellen. Hiervoor heb ik direct maar een 0.02mm/1000mm waterpas gekocht

Ook heb ik weer een aantal nieuwe tools op de kop getikt:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frankp op 26 feb 2021 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: MAHO 500C

Bericht door bartL »

Dat is een dikke machine! En je hebt er ook lekker de ruimte voor zie ik.
Kleine opmerking, die "stikstofbol" is een accumulator, geen actuator 8)
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: MAHO 500C

Bericht door tuonov4 »

kan het zijn dat er tussen die tools BT40 houders liggen ? De BT houders hebben een andere conuslengte t.o.v. een SK 40 houder en worden dan ook niet goed geklemd.
Groet: Fred
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

bartL schreef: 26 feb 2021 08:26 Dat is een dikke machine! En je hebt er ook lekker de ruimte voor zie ik.
Kleine opmerking, die "stikstofbol" is een accumulator, geen actuator 8)
Oeps typefoutje
tuonov4 schreef: 26 feb 2021 08:51 kan het zijn dat er tussen die tools BT40 houders liggen ? De BT houders hebben een andere conuslengte t.o.v. een SK 40 houder en worden dan ook niet goed geklemd.
Groet: Fred
Zover ik heb kunnen zien/ testen niet. Vanwaar de vraag?

Als ik mij goed herinner is een bt 1.8mm langer dus niet echt zichtbaar op een foto?
Plaats reactie