MAHO 500C

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: MAHO 500C

Bericht door tuonov4 »

BT 40 houders worden tijdens het frezen uit de spil getrokken(als dit een SK 40 is ) bij zwaar verspanen en dat is gevaarlijk vandaar mijn opmerking. Je kan op de foto zien dat de groef voor de gereedschap wisselaar 2 verschillende wand dikte's heeft en dat is meestal zo bij een BT 40 .

groet:Fred
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

Aah scherp. Heb heb het net even gecontroleerd en het wordt alleen maar onduidelijker haha

Ik had alle tools met elkaar vergeleken en op 1 staat duidelijk sk40. Maar nu komt het, ik heb ze ook met mijn bestaande toolhouders vergeleken en die zijn maar lieft 3mm langer(the conus)
"Nieuwe houders"
Afbeelding
Afbeelding
"Bestaande houders"
Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Frankp schreef: 27 feb 2021 15:14 Aah scherp. Heb heb het net even gecontroleerd en het wordt alleen maar onduidelijker haha

Ik had alle tools met elkaar vergeleken en op 1 staat duidelijk sk40. Maar nu komt het, ik heb ze ook met mijn bestaande toolhouders vergeleken en die zijn maar lieft 3mm langer(the conus)
Eigenlijk wordt het alleen maar duidelijker.
BT40 is GEEN SK40. Dat is al vaker aangehaald, maar veel doen er nogal luchtig over.

Die pasconus die je er op zet, lijkt een controle conus. Het werd inderdaad gedaan, bovenkant van de conus afdraaien zodat de maat gelijk wordt aan de SK40.
Past die wel netjes op de conus? anders zegt het helemaal niets.

Dus of de conus rammelt in de spil > beschadiging binnenconus
Of de aantrek klauwtjes hebben de paddenstoel niet goed vast, gereedschap komt er uit, en klauwtjes kapot.

En vervolgens moet je ook nog het juiste type paddenstoel / aantrekbout hebben, daar zijn ook verschillende versies van. (die weer corresponderen met het soort aantrek klauwtjes er in de spindel zit)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

Absolute mee eens bt is geen sk(heb ze ook als SK gekocht). Maar volgende de tekeningen moet de sk 1.8 mm langer zijn. Dit is 3mm.

Ze passen beide netjes in de conus, zowel van de pasconus als de spindel.

Beide houders geven sk40 aan en het lijkt er niet op dat 1 is afgedraaid maar wel 3mm verschil. Vandaar mijn vraagtekens.

Ik heb de juiste pull studs
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: MAHO 500C

Bericht door tuonov4 »

De BT houders hebben 2 verschillende dikte's bij de wisselaar groef en volgens mij is de BT houder korter
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

ik ben er mee eens dat dit dus BT40 houders zijn enkel vind ik zoals ik het al zei gek dat er op 1 van de tools wel gewoon sk40 opstaat. Deze lijkt ook zeker niet aangepast te zijn.

Nu geeft mijn Maho handleiding aan dat je elke toolhouder moet uitshimmen tot de juiste hoogte. nu vraag ik mij af of ik dit ook kan doen met deze houders, aangezien het toch wel om een behoorlijke hoogte gaat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je de juiste maatvoering weet kun je ze inderdaad precies pas maken, dat werd vroeger wel vaker gedaan. Uiteindelijk gaat het om de verdikking waar de klauwtjes achter moeten grijpen, die moeten goed zitten.
Heb je een controle tekening met die maatvoering?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

ik heb de controle tekening. Heb inmiddels wat shims besteld. Tzt maar even oppakken.

vandaag verder gegaan met de B-as. Begonnen met de adapterplaat voor de encoder - ROD 270 naar ROD 780

ik helaas nog geen 3/4 klauw dus even creatief zijn, opspanning gemaakt zodat ik hem kan klemmen in de machineklem.
Afbeelding

nu 1 zijde klaar. binnenkort even een opspan blokje maken en dan de andere kant verspanen.
Afbeelding

Toch verbaast het mij elke keer hoeveel volume spanen van een relatief klein onderdeel afkomen:
Afbeelding

Volgende project staat daarom ook al klaar, ik wil/ga er een gesloten kast omheen bouwen zodat ik ook vol vloeistofkoeling kan gaan toepassen.
Via werk heb ik voor een heel schappelijke prijs (zwart gecoat) aluminium profiel(30x60 100+m) kunnen scoren dus dat gaat funderen als de basis
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

De adapterplaat is inmiddels af dus ben ik doorgegaan met de koppeling. Omdat er een adapterplaat tussenkomt past een standaard koppeling niet, en waarom 1 kopen als je er ook 1 kan maken. Dit heb ik dus gedaan.

ik heb gekozen voor een oldham design met een POM center

Afbeelding

nu nog tijd vinden om alles te monteren en dan kan ik eindelijk de B-as testen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gebruik POM voor heel veel dingen, maar ben benieuwd naar de ervaring met POM in deze toepassing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MAHO 500C

Bericht door DaBit »

Volgens mij is POM nou net een van de meest geschikte plastics voor het middendeel van een Oldham koppeling. Vrij stijf, goed vormvast, lage wrijvingscoefficient tov metaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, als het echt alleen maar uitlijnen is en geen klappen (schokken, trillingen oid) hoeft te verwerken misschien. Het is natuurlijk niet dempend of zoiets.
Maar ik denk ook wel dat het de machine verder wel gaat overleven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

De koppeling komt tussen de tafel en de encoder. Het belangenrijkste is dat hij geen speling heeft. Het motorvermogen gaat hier niet doorheen
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

inmiddels veel gebeurd aan de machine. Zo heb ik toch maar een koppeling gekocht en gemonteerd en werkt de 4de as nu ook.
Daarnaast heb ik een tijd geleden een grote portaal frees gekocht (3x2m) en ga ik aanstaande maandag een ECMO turn 140 ophalen. Hierdoor heb ik helaas geen ruimte meer voor de Maho dus gaat deze in de verkoop. Mocht iemand interesse hebben hoor ik het graag.
Plaats reactie