MAHO 500C

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

MAHO 500C

Bericht door Frankp »

Goedemorgen/middag/avond,

naar 8 jaar meelezen, en vele ideeën/ontwerpen later was het13 januari zover. Na een korte onderhandeling ben ik eigenaar geworden van een MAHO 500C met 4e as.

Mijn naam is Frank Pot, wonend in Groningen en ben op het moment van schrijven 24 jaar oud. Bezig met het afronden van mijn HBO Werktuigbouwkunde. Afgelopen jaren ben ik bezig geweest met het opzetten en het ontwerpen/bouwen van een zonneauto in groningen.

Afbeelding

Genoeg daar over nu, de machine toen ik hem kocht:
Afbeelding
Afbeelding

Volgens de vorige eigenaar misten er een behoorlijk aantal onderdelen, na een paar avonden de elektrische schema's lezen bleef het volgende over:
-voeding van de 432 besturing
-controlepanel 432
-1 hoofdveiligheidsrelay
-2 hydraulische kleppen
-ROD van de B-as(encoder)

De machine (gok ik) rond 2007 zijn laatste spanen verspaand. Als ik het goed begreep van de oude eigenaar is hij van een bedrijf geweest die van oorsprong Philips is. Daarbij heeft hij in zijn leven eigenlijk alleen maar aluminium gezien.

Aangezien ik hem wou ombouwen naar LinuxCNC was het missen van de besturingscomponenten geen probleem. Het enige probleem hierbij is dat je niet weet wat er werkt en wat niet. Na een korte zoektocht kwam ik uit bij Anne hier van het forum die ook bezig is met een MAHO ombouw. Na een kort gesprek mocht ik zijn voeding lenen, nu konden we in ieder geval de besturing opstarten.
Powersupply 8)
Afbeelding

ondertussen had ik het relais gevonden in amerika. niet duur enkel de verzendkosten :shock: Maar toch nodig dus besteld.

Toen kwam de eerste opstart..
Afbeelding

Anders dan ik gehoopt had maar oke niet helemaal onverwacht. De machine is immers voor een reden uit gebruik gegaan.
Vervolgens heb ik alle onderdelen gedemonteerd. inclusief de linialen. Deze waren immers van philips en zoals de kenner weet komt hier een signaal uit waardoor ze te hergebruiken erg lastig wordt.

Vervolgens heb ik alles op marktplaats gezet. Aangezien de afzetmarkt beperkt is wist ik al dat het verkopen niet eenvoudig zou worden, ondanks de hoge prijzen die bedrijven voor de onderdelen vragen. Per toeval kwam ik in contact met een Kroaat. Hij had interesse in mijn besturing, kwam mooi uit. Goed getimed zodat ik de extra onderdelen kon aanschaffen. Gaandeweg het gesprek kwam het probleem van de besturing echter aan bot en hij had het zelfde gehad. Hij had destijds een probleem met de voeding. De uitgang van deze kun je vrij eenvoudig meten aangezien die bij mijn machine onder het toetsenbord zit, dus maar even gaan meten.
Afbeelding

Alles gemeten en de voeding blijkt goed tezijn. Aangezien we in de positieve sfeer waren de video, proces, en geheugen kaart erin gestoken, ondanks dat ik wist dat het niet werkte, althans de laatste keer. Maar deze keer kwam er ineens wel leven uit de machine.
Afbeelding

Vervolgens 1 voor 1 de kaarten gemonteerd en de machine bleef het doen. in de tussentijd had ik een control panel gekocht en heb ik de linialen weer gemonteerd. enkel een batterij had ik niet. Iets wat wel essential is voor het invullen van de constanten en werken van de machine. Dus snel een besteld en ondertussen 4 oplaadbare AA batterijen bijelkaar getoverd, niet optimaal maar het werkt wel.
De constanten ingevuld en toen kwam het moment dat de machine voor het echt aanmoest.

Afbeelding

Echter ging hij niet aan, De Rem van de Y-as werd onderbroken en de Y-as begon te zakken maar de Intramat nam het niet over. Intramat gaat dus niet aan. Vervolgens alle schemas bekeken en nog wat testen uitgevoerd. Er moeten 2 veiligheidsrelais schakelen voordat de intramat aangaat. 1 Ontrak bij aanschaf en die had ik gemonteerd. Dus alle kabels gecontroleerd en het klopte toch echt. echter bleek dat de andere niet schakelde. deze dus uitelkaar gehaald en de oorzaak gevonden.

Afbeelding

Gelukkig heb ik een adres voor de juiste schakelspoel dus deze vervangen en opnieuw getest. Indramat gaat aan, SUCCES! Maar blijft niet aan. Achteraf bleek dat ik het opstart?relais op de relaisboard over het hoofd gezien had. Nadat ik deze gechecked had en 2 connectoren van de B-as aangesloten had ging de machine aan en bleek hij het ook.

En de assen bewegen! Y en X as iniedergeval. Moment van schrijven ben ik bezig met de montage van de Z as.

Ik heb al mijn fotos voor nu geupload op myalbum. Voor de diegene die geïnteresseerd is:
https://myalbum.com/album/UHv5UttqB2ch

Ik ben verder heel benieuwd of mensen het leuk vinden als ik mijn voortgang hier blijf posten(in minder lange posts :lol: )
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: MAHO 500C

Bericht door Portje »

Natuurlijk moet je dat doen.
er zijn er genoeg die lekker meelezen.
sukses
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: MAHO 500C

Bericht door Kars-cnc »

Mooie degelijke machine als ik de foto's zo zie.
Je moet er wel een beetje ruimte voor hebben 8)

ik vind het zeker leuk om te horen hoe het verder gaat met de MAHO 500.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: MAHO 500C

Bericht door elvis3 »

Altijd leuk om te volgen, knap trouwens dat je hem al zover aan de gang hebt gekregen.
Veel succes .
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door andrefc101 »

Erg knap dat je dit zo voor elkaar krijgt.... en hulde voor je geduld! Succes verder met de machine!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MAHO 500C

Bericht door DaBit »

Gaaf! Meer!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door André »

Dapper om in die materie te duiken! Vaak is het een zoektocht in een verloren veldslag van een/of meerdere andere(n). Dat maakt het dat je een lange adem moet hebben.
Maar leuk dat jij het wil delen!
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: MAHO 500C

Bericht door mjeuring »

Mooie machine man!, helaas de ruimte niet voor (en ook niet de stroomaansluiting) anders stond er hier ook zoiets.
Maar ben je nog van plan om hem om te bouwen naar Linux, of ga je weer voor origineel?
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

Bedankt voor de positieve reacties! gelijk maar even ene update plaatsen.

@ andré Het voel mij reuze mee om hem weer aan de praat te krijgen. Er zijn enkel een aantal handelingen nodig die je moet weten, gelukkig had ik mijn vriend uit Kroatië. Zo moet je de constanten na het invullen de eerste keer unlocken .
@mjeuring Ik was van plan om hem naar linux om tebouwen maar op dit moment zie ik daar nog niet het voordeel van in en aat ik hem eerst zo. (hoewel ik vanmiddag naar een nieuwe type 432 besturing ga kijken)

Terug naar de machine. Door de lockdown hebben we allemaal wat meer tijd dus ik heb gister en Z as maar weer geassembleerd. Maar aangezien al gedemonteerd was toen ik hem kreeg was het even zoeken hoe dit in elkaar moest. Zonder montage handleiding of informatie op internet. Gelukkig had ik wel ergens gelezen dat er een koppel beveiliging opzat. Hoe dat precies werkte en hoe het in elkaar zat had ik helaas niet gevonden. Ik kon dit ook niet vinden dus ben maar gaan puzzelen met mijn onderdelen. Gelukkig bleek dat ik alle onderdelen had (hoewel de helft tussen de spanen in de machine lagen). Ik vond dit zelf wel een erg leuk systeem dus ik zal het proberen uit te leggen metfoto's.

hoe ik het kreeg: niet voor de gevoelige ogen
Afbeelding


Als basis, de moer draait en de spindel staat stil.De moer wordt aangedreven door een Tandriem (1:2)
Het geheel zit gelagerd in machine:
Afbeelding

De binnenste boutgaten zijn voor de kogelomloopmoer en de buitenste gaten voor de poelie. Dit zijn echter geen boutgaten maar gaten voor kogels. De poelie wordt namelijk op zijn plek gehouden door kogels die op veerspanning staan.

Afbeelding

de poelie kan niet weg omdat deze geklemd wordt door de moer. Ik ben hier helaas vergeten een foto van temaken dus dat zal ik tzt even doen.

Ik heb daarnaast de achterkant een beetje schoongemaakt en dan ziet het er zo uit:
Afbeelding

Maar nu alle assen werken kon ik het niet laten. Dus snel een "homing" gedaan. Ging allemaal goed gelukkig, uiteraard met noodstopje in de hand.

nu hij zijn positie wist moet er natuurlijk even een programmatie gedraaid worden.
Zie hier het eerste CNC programma:

3 assig simultaan frezen :) Vanmiddag ga ik kijken naar een nieuwere versie van de besturing zodat we 4 assig simultaan kunnen frezen.
TimFaber145
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door TimFaber145 »

Mooie machine frank, moet binnenkort maar eens langs komen om te kijken!
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

Moeten we doen!

Eergister een complete "nieuwe" besturing opgehaald samen met 3 servo drives(3trm2,1trm2 en trk6) en philips linialen. Deze komen tzt op ebay testaan.

Ik kon het echter niet laten en heb gister de besturing ingebouwd.
Afbeelding

De machine waar hij uitkomt in nagenoeg het zelfde en daarnaast zijn alle connectors op de in en output card na hetzelfde. Ik heb dus de juiste connectoren besteld en verwacht deze vandaag. Dus vanavond even adapters solderen.

Het enige waar ik momenteel nog niet uitkom is de encoder van de B as. Ik kan (zover ik kan vinden) geen constante vinden voor het aantal pulsen per rotatie.

Nu is de orginele encoder wel vindbaar maar rond de 1000--1500 euro. Namelijk Heidenhain rod 271 x5. Dit is een ttl encoder met een output van 18000 ppr die hij 5x interpoleerd. Hij stuurt dus 90000 pulsen naar de controller. Kan iemand mij vertellen of ik dit ook anders kan oplossen of moet ik echt de rod 271 kopen?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door rien1959 »

Als hij 5x interpoleert is het geen TTL maar de oude sin/cos uitvoering. Helaas is daar geen vervanger voor te vinden (volgens mij)
Zelf heb ik bij mijn 4e as gebruik gemaakt van een sin/cos encoder van Heidenhain (5000 sin/cos) met behulp van een tandriem overbrenging. Je krijgt dan alleen problemen met het referentiepunt. Ik heb het met kunst en vliegwerk opgelost.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Lude »

Gave machine!
Eventueel zou je die sin/cos encoders kunnen converteren met een haidenhain exe? Deze staan geregeld op ebay
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

hey bedankt voor de informatie. Dan moet hij het interpoleren en omzetten naar TTL?

Na veel zoekwerk heb ik een 'datasheet' gevonden. Hier staat het volgende in.

Afbeelding
Plaats reactie