Sieg x2 ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Sieg x2 ombouw

Bericht door Bytheax »

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje, voor een kennis.

Wat zal het ongeveer kosten als hij een x2 freesmachine netjes zal ombouwen? (deze machine heeft hij nagenoeg gekocht voor noppes (100 euro))


Alle machines om onderdelen te maken zijn beschikbaar

Daan
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door benkr »

Ligt er helemaal aan wat je wilt, wat je zelf hebt en wat je zelf kunt, en ook waar je de dingen die je niet hebt gaat halen.

Als je de bestaande spindel behoudt, en daar alleen een stappenmotor aan vast knoopt kan dat erg goedkoop uitvallen, zeker als het allemaal niet op topsnelheid moet gaan. Een 0,8 Nm Nema 17 stappenmotor (kost iets van 25 Euro) en daar een goede driver op, b.v. een Leadshine DM 442 (kost bij Aliexpress zo rond de 30 Euro) per aan te drijven as, eventueel gecombineerd met een tandwiel vertraging. (en koppel vermenigvuldiging)
Maar een driver met de TB6600 kan ook, die kosten minder dan 10 Euro per stuk. Bedenk wel dat die goedkope dingen ook flink wat nadelen hebben, het belangrijkste is toch wel de maximale snelheid en het beperktere koppel van de assen.

Ga je dan ook nog voor KogelOmloop spindels op alle assen (kost wel een aantal mechanische aanpassingen) dan verminder je de diverse spelingen aanzienlijk.

Als je dan ook nog de freesspindel aandrijving aan wilt pakken dan moet je daar denken aan een BLDC motor of servomotor in plaats van de huidige DC motor dan moet je denken aan 200 a 300 Euro extra kosten, maar dan heb je een freesspindel die perfect regelbaar is tussen 0 en b.v. 5000 rpm (kan met een tandriem overbrenging ook langzamer of sneller) bij een koppel van b.v. 2 a 3 Nm.

Als besturing kan b.v. Mach3 met dit stuurkaartje:
https://www.ebay.nl/itm/5-Axis-Mach3-Cn ... 3d974713a3
Dit kaartje vind je ook bij Aliexpress voor rond de 20 a 25 Euro.

Bij dit alles komt dan nog een geschikte voeding, reken daar zeker op 50 Euro, dan heb je denk ik wel alles aangeraakt.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door Bytheax »

Goedenavond,

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

In principe kunnen we bijna alles zelf en zo niet kunnen we dingen uitbesteden bij andere kennissen.

Het klinkt allemaal erg intressant, en als de kosten zeker zo meevallen is het wellicht het proberen waard. Ik ga het een en ander aan hem voorleggen en wellicht wordt dit wel wat. We kunnen natuurlijk ook eerst ombouw doen naar cnc en mochten we meer willen dan kunnen we altijd nog de spindels vervangen door Ko.

Voor de kop moeten we dan wel nog een extra spindel maken.

Met vriendelijke groet,
Daan
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door hfjbuis »

Bytheax schreef: 23 apr 2020 19:57 We kunnen natuurlijk ook eerst ombouw doen naar cnc en mochten we meer willen dan kunnen we altijd nog de spindels vervangen door Ko.
Dat lijkt mij een mooie manier om te beginnen. Zie het als een leerproces. Daarna weet je wat meer en kun je eventueel nog verbeteringen aanbrengen.

Als die kennis nog niet kan frezen, lijkt het mij goed dat hij dat eerst oefent op een conventionele (handbediende) machine.

Bij die kleine stappenmotoren kun je de handwielen ook laten zitten. Het is wel zo makkelijk als je snel iets conventioneel kunt frezen.

Houd ons op de hoogte van de vooruitgang
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door buckfast_beekeeper »

Handwiel kan ook bij een wat grotere stappenmotor gebruikt worden. Een stappenmotor met aan beide zijden de as, motor zonder spanning of op enable en die draait probleemloos met de hand.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door Bytheax »

Goedenmiddag,

Wat betreft de kennis van de metaalbewerking moet goedkomen, jaren ervaring in de fijnmechanica.. Hij had inderdaad wel het puntje dat de machine nog wel handmatig gebruikt moet kunnen worden voor even snel een gaatje boren oid.

Ik ben meer van de combinatie van de elektrotechniek en mechanica, hiervoor heb ik mechatronica gestudeerd en nu bezig met de studie werktuigbouwkunde.. Maakt dit ook voor mij een bijzonder leuk project.

Voor de overbrengingen gaan bij mij de voorkeur uit naar tandriemen, aangezien je hier de draairichting uiteraard aanhoud.

De uitdaging zit hier denk ik in de y as, om deze ook nog handmatig te kunnen bedienen. Zijn hier ideeën voor?

Wat betreft de nauwkeurigheid, als ik de standaard spindel gebruik, en deze uit zal voeren met een dro. Dan meet ik de verplaatsing van de slede op deze as. Maar als ik speling zal hebben zal ik dit niet terug zien op de dro, omdat deze simpelweg niet beweegt. Is het daarom mogelijk om wellicht te software matig te compenseren voor deze speling? Speling is vaak hetzelfde als ik naar de Draaibank kijk.. De nauwkeurigheid waar we aan willen voldoen voor de eind onderdelen die we willen maken is 1 honderdste beetje alla de oude heidehein uitlezing.

Ik denk dat dit project wel doorgang gaat krijgen mits het mogelijk is om deze handmatige puntjes nogsteeds te tackelen. Denk dat het dus meer een machine moet worden die alla teach cnc met volledige cnc capaciteit


De machine is overigens :

https://www.model-engineer.co.uk/forums ... ?th=112321

(dit ben ik niet of die kennis, maar iemand anders)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door hfjbuis »

Je kunt de tandriemen op de plaats van de handels zetten en daarachter weer de handels. Misschien dat je de spindels aan de kant van de handels moet verlengen. Dat kan door te solderen met S39 en sanitair 3% tin/zilver soldeer. Sterk genoeg en je hoeft de zaak niet warmer dan 240° te stoken. Op die manier kun je alle assen aanpassen met behoud van handbediening.

Op veel software kun je speling (backlash) compensatie instellen. Dan wordt de zaak weliswaar correct gepositioneerd, maar je zult toch "conventioneel" moeten frezen omdat de slede maar in één richting op zijn plaats gehouden wordt door de spindel.

Op 0.01 mm nauwkeurig werken gaat niet moeiteloos, ook niet bij CNC sturing. Daar zul je net als bij het handmatig frezen heel vaak heel goed moeten meten en corrigeren. Ik denk dan 0.03 mm realistischer is.

Ik heb een digitale uitlezing op X, Y en Z met een resolutie (= niet nauwkeurigheid) van 0.01 mm. Dat is een hele mooie indicatie die vaak voldoende is, maar zonder vaak te meten gaat het echt niet als het nauwkeurig moet. En dan nog is mijn meting niet dezelfde als die van de klant. Meet maar eens met een (goede) schuifmaat en micrometer aan een eindmaat, dan geven ze vaak hetzelfde aan. Meet je aan een gedraaide as of gefreesde blok staal, dan verschillen de resultaten vaak. E.e.a. heeft te maken met de ruwheid, groeven van frezen en draaien, grootte van de meetvlakken en de aandrukkracht.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door Bytheax »

hfjbuis schreef: 26 apr 2020 14:17 Je kunt de tandriemen op de plaats van de handels zetten en daarachter weer de handels. Misschien dat je de spindels aan de kant van de handels moet verlengen. Dat kan door te solderen met S39 en sanitair 3% tin/zilver soldeer. Sterk genoeg en je hoeft de zaak niet warmer dan 240° te stoken. Op die manier kun je alle assen aanpassen met behoud van handbediening.

Op veel software kun je speling (backlash) compensatie instellen. Dan wordt de zaak weliswaar correct gepositioneerd, maar je zult toch "conventioneel" moeten frezen omdat de slede maar in één richting op zijn plaats gehouden wordt door de spindel.

Op 0.01 mm nauwkeurig werken gaat niet moeiteloos, ook niet bij CNC sturing. Daar zul je net als bij het handmatig frezen heel vaak heel goed moeten meten en corrigeren. Ik denk dan 0.03 mm realistischer is.

Ik heb een digitale uitlezing op X, Y en Z met een resolutie (= niet nauwkeurigheid) van 0.01 mm. Dat is een hele mooie indicatie die vaak voldoende is, maar zonder vaak te meten gaat het echt niet als het nauwkeurig moet. En dan nog is mijn meting niet dezelfde als die van de klant. Meet maar eens met een (goede) schuifmaat en micrometer aan een eindmaat, dan geven ze vaak hetzelfde aan. Meet je aan een gedraaide as of gefreesde blok staal, dan verschillen de resultaten vaak. E.e.a. heeft te maken met de ruwheid, groeven van frezen en draaien, grootte van de meetvlakken en de aandrukkracht.

Intressant! Ik ga even kijken hoe het zit met de nodige koppels en wat realistisch (wellicht hebben jullie ideeën) . Ik kan natuurlijk ook bijvoorbeeld nema 23 motoren nemen met wellicht een kleine overkill aan koppel en deze dan kopen met een as die aan beide zijden zit. Zit het geheel gelijk concetrisch.. Wat betreft de frees richting, dit is geen probleem aangezien de machine het werk doet en je zelf niet dat hele stuk hoeft te draaien haha.

0,03mm lijkt mij acceptabel, helemaal als je kijkt om wat voor werk het voornamelijk zal gaan. De fijn nauwkeurige boringen etc worden toch gekotterd.. En de gaten voor montage zijn toch vaak overmaats dit moet dus zeker geen probleem zijn.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door Bytheax »

Zojuist de machine deels uit elkaar gehaald. En de constructiewijze is anders dan tegenwoordig wordt gedaan.

dit lijkt erop dat er meer ruimte is voor eventuele KO zonder al te veel ingrijpende maatregelen te doen op de gietdelen..


20556

hier de machine te zien


20567

tafel gedemonteerd


20560
Tafel


20562

20564

20565

20558


deze machine komt dan ook uit 1998 aldus het typeplaatje

Al met al denk ik dit dit een mooie machine is voor een ombouw, al blijft de uitdaging zitten in hoe ik de kop nogsteeds handmatig kan blijven bedienen

ik ben wel een beetje bang voor de geringe afstand onder de tafel..
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door Bytheax »

Vandaag het een en ander uitgezocht, en we zijn toch niet helemaal zeker van de zaak aangezien de tafel alluminium is in combinatie met een aluminium 'spie'. En dit uiteraard niet 'slijtvast' is...

Wat denken jullie hiervan?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door ruudpg »

Hé, dat is leuk, dat is precies dezelfde freeskolom(metje) dat ik ook nog heb staan.
Ben zelf ooit ook nog eens bezig geweest om hem om te bouwen, maar vooral het plaatsen van de kogelomloopspillen en bijbehorende lagers is erg lastig door de beperkte ruimte, daarom uiteindelijk gekozen om een complete machine te bouwen voor mijn eerste ervaringen met cnc.
Ben benieuwd hoe het verder gaat hiermee, Succes!

Ik zie op de laatste foto dat het draadeind van het borgingshandeltje bij jullie ook al verbogen is, die van mij is inmiddels afgebroken.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Sieg x2 ombouw

Bericht door Bytheax »

ruudpg schreef: 28 apr 2020 16:07 Hé, dat is leuk, dat is precies dezelfde freeskolom(metje) dat ik ook nog heb staan.
Ben zelf ooit ook nog eens bezig geweest om hem om te bouwen, maar vooral het plaatsen van de kogelomloopspillen en bijbehorende lagers is erg lastig door de beperkte ruimte, daarom uiteindelijk gekozen om een complete machine te bouwen voor mijn eerste ervaringen met cnc.
Ben benieuwd hoe het verder gaat hiermee, Succes!

Ik zie op de laatste foto dat het draadeind van het borgingshandeltje bij jullie ook al verbogen is, die van mij is inmiddels afgebroken.
Haha, dat hoor je niet vaak! Het is een mooie machine voor klein werk.

en de inbouwruimte is inderdaad erg beperkt, we zijn aan het brainstormen hoe we het een en ander kunnen doen. Ook hebben we wat moeren gedprint voor een fitup om zo te maatvoering ongeveer te kunnen bepalen. Maar dit valt allemaal erg tegen (is erg compact gebouwt). Er werdt zelfs geopperd om er gewoon automatische voeding op te maken met een dro.
Plaats reactie