High-Z CNC freesmachines in Nederland

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Xeno
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2007 18:36
Contacteer:

Re: High-Z CNC freesmachines in Nederland

Bericht door Xeno »

mijn oude computer die nu fataal gecrasht is was een 166Mhz pc met geintregeerde parallelle poort, en kon alleen nog Win98 draaien.

ik heb bij de instellingen in het begin zelfs al de snelheid terug geschroefd omdat het te snel ging.

ik heb nu een 2Ghz pc aangeschaft waar morgen WinPc-Nc op komt te draaien, met een beetje mazzel kan ik dan dat probleem weg werken
er zit een aparte parallelle poort kaart in omdat die niet op het moederbord zit, zou dit voor problemen kunnen zorgen ?
Gebruik een PCI LPT kaart, LPT poorten op het moederbord hebben vaak shared IRQ's en soms is er helemaal geen TTL spanning meer op een moederbord en gebruiken ze 3,8V ipv 5V voor de LPT poort.
maar dan spreek je over een laptop ?, ik weet dat die niet de gewenste spanning leveren en niet goed draaien.(al geprobeerd) :D
Gebruikersavatar
Xeno
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2007 18:36
Contacteer:

Re: High-Z CNC freesmachines in Nederland

Bericht door Xeno »

vandaag na een avond van installeren en test draaien, mijn eerste frees klus gedraaid met WinPc-nc economy.
alles draaide goed, maar kreeg halverwege een "Machine not ready" waarschuwing, waardoor ik geheel overnieuw moest beginnen, en zag gelijk weer dat de frees weer niet op de zelfde plek begint, er zit een dikke mm verschil in !!!
(deze tekening was al meerdere keren gefreesd onder PCNC)

ik heb bij de installatie van WinPC-Nc de machine instellingen vervangen met de instellingen op cnc-step.de website.
dus lijkt me dat de snelheden goed moeten zijn !

ook krijg ik de instellingen om het formaat van de freesmachine niet verandert ! en moet ik frezen zonder dat er gelet wordt of de tekening buiten het werk vlak valt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: High-Z CNC freesmachines in Nederland

Bericht door asterduc »

Ben het volledig eens met TEBI.

Heb deze problemen ook ondervonden.
Sturingen vanuit het moederboard geven altijd problemen.
Of het nu voor CNC sturingen, voor meetapplicaties of dergelijke zijn. Dedicated kaarten zijn steeds beter.

Een andere mogelijk zou kunnen zijn dat je tegen de max snelheid aanzit.
Heb je de versie met gelagerde spindel? zoniet dan krijg je resonantiesproblemen op de draadstangen waardoor er een klein verschil ontstaat tussen de twee X-as afstanden. Ik had dit probleem aanvankelijk ook van zodra ik boven de 10mm/sec ging.
Toen heb ik een omruil gedaan naar een toestel met gelagerde aandrijving. Die loopt nu met soms over de 100 mm.sec, zonder problemen. Je kunt deze ombouw eventueel zelf doorvoeren denk ik. Misschien kan TEBI daar iets meer over vertellen of daar een kit voor beschikbaar is.

Laptop en PCNC: ik heb 3 laptops, het is me met geen van alle gelukt. Gewoon een stabiele PC met separate printerkaart en een stofvrije kast die je uitsluitend voor de frees gebruikt. Heb je jarenlang plezier van en nooit ergernis.

Groeten,
Ed.
TEBI Technics
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:39
Locatie: Nieuwkoop

Re: High-Z CNC freesmachines in Nederland

Bericht door TEBI Technics »

Alle machines vanaf sept. 2006 hebben 6mm/omwenteling trapezium spindels en zouden zonder meer 20mm/s moeten halen.

Onze standaard S-400 met trapezium spindels komt pas in resonantie bij meer dan 80mm/s! Bij een S-1000 worden ze hier getest op minimaal 50mm/s. Als je dan op 40% van het maximum freest (dus 20mm/s) dan heb je een aardige veiligheids buffer dacht ik.

Helaas kun je een trapezium spindel machine niet meer ombouwen naar een kogelomloop omdat ook de blokken aan de zijkant anders zijn vanwege de kogelomloop "moer". Ook zijn de lagers anders waardoor de eindblokken ook vervangen zouden moeten worden.

Ik nodig je nogmaals uit om langs te komen met je PC dan kan ik je laten zien dat het daar in zit.
Gebruikersavatar
Xeno
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2007 18:36
Contacteer:

Re: High-Z CNC freesmachines in Nederland

Bericht door Xeno »

ik kan me goed voorstellen dat de snelheid gedegen invloed heeft op het stappen verlies, maar ik frees niet sneller dan max 10mm/sec, standaard 8mm/sec.

maar wat ik zo vreemd vindt is dat nu alles aardig loopt, en tussentijds kan wisselen van freesje in de parkeer stand, en er geen duidelijk stappen verlies is, maar zodra ik, of een foutmelding krijg, en/of een referentie loop doe, om de xyz nulpunten weer te vinden, is het raak, dan zal de frees afwijken van het pad, zelfs als het op het scherm exact dezelfde coördinaten aan geeft :)

im krijg meer het idee dat de magnetische limit switches gewoon niet nauwkeurig zijn !

ik heb helaas niet de tijd om met mijn PC langs te komen, maar ik heb wel het vertrouwen dat de nieuwe PC goed loopt, en het toch ergens aan de machine zelf ligt.

.
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: High-Z CNC freesmachines in Nederland

Bericht door ed kaandorp »

Hallo ,
kunt u me vertellen wat het max. gewicht mag zijn van de freesmotor/spindel van een high-z 1000.
bvd gr ed
Plaats reactie