bf25 rechter frezen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

bf25 rechter frezen

Bericht door diepchess »

hbm BF25 hier kan je freeskop makkelijk met 2 bouten laten roteren over de Y-as en zo rechtzetten t.o.v. freesbed.
Dat doe ik regelmatig.

Maar ik heb nooit uitgevogeld hoe ik 'm roterend over de X-as kan rechtzetten, terwijl de afwijking daar toch wel voor problemen zorgt. Op de 50+mm die de frees naar beneden kan meet ik t.o.v. grond dus 0.1mm afwijking daar. (edit: hij volgt dus niet het gat wat je geboord hebt bijvoorbeeld - de bovenkant van de boor knalt er bij 50mm naar beneden dan dus nog 0.1mm af in theorie waardoor je geen prachtig rond gat hebt - en bij bushing passing LM20uu wel lullig nu).

Wat is handigste en/of beste manier om dat te fixen?
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: bf25 rechter frezen

Bericht door WillyH »

Onderaan de voet van de kolom (Z-as) losschroeven en opvullen met voelerband na de juiste dikte. Vastzetten en de haaksheid meten, daarna waarschijnlijk opnieuw de dikte aanpassen want je kan niet 1 op 1 de noodzakelijke dikte bepalen.

https://www.youtube.com/watch?v=qNAY4N2KFOQ
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: bf25 rechter frezen

Bericht door hfjbuis »

Het kan inderdaad alleen maar door de montage aan de achterzijde aan te passen. De montage aan de achterkant is ca. 10 cm hoog. Om een afwijking van 0.1 mm te corrigeren over 50 mm, zou er 0.02 mm moeten worden opgevuld of afgeschuurd. Ik zou niet opvullen, maar met een brede diamant steen eens heel licht, één haal op de juiste plaats, er overheen halen om de toppen te vlakken. Dan vastzetten en de uitlijning controleren in alleen deze richting. Indien nodig, los maken en nog een keer proberen. Pas als hij dan goed staat, de andere richting aanpassen / goed zetten. Zet voor je begint wel de rotatie van de kop zuiver, dat scheelt een hoop werk om later de 2e richting goed te zetten. Reken maar gerust op een hele dag werk.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: bf25 rechter frezen

Bericht door serum »

Je kan een ronde as in je spindel plaatsen. Deze draai je rustig rond en je noteert het gemiddelde van de uitslag op deze as. Ik doe dit met 2 meetklokken, haaks op elkaar. 1 in y en 1 in x richting. Als je de z nu laat zakken of omhoog doet, zie je wat de afwijking is over hoeveel mm. Bij dat trammen uit het filmpje zorg je ervoor dat de spindel haaks staat tav het bed, maar 10:1 dat je bed niet even hoog is als je de x van links naar rechts beweegt. Op mijn bf20 zat daar ook 0,2mm in. Op de y zat 0,05mm. Als je dan de methode hanteert om je haaks te stellen op je bed, zegt dat niets of de beweging van de z haaks is tav het bed. Als je weet dat alles ok is aan je machine en je hebt je kop tijdelijk scheef gezet is het een prima methode.

Het is niet eenvoudig om een machine perfect haaks en vlak te krijgen. Ik ben morgen voor de derde dag op rij voltijd zoet om mijn grote machine af te stellen. Het is tijdrovend werk als je iets meer 4,5m2 werkbereik zuiver wilt krijgen. En ik ben er al eerder 2 dagen mee bezig geweest.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: bf25 rechter frezen

Bericht door assink »

Hier uitvoerig behandeld door stefan gotteswinter:
https://www.youtube.com/watch?v=U7Qs-J2swIc
Plaats reactie