aankoop cnc freesbank / bewerkingscentrum waar begin ik ??

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DvH
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2020 22:32

aankoop cnc freesbank / bewerkingscentrum waar begin ik ??

Bericht door DvH »

hallo , mijn naam is Daniël

en nieuwe hier op dit forum en ik hoop dat ik wat nuttige adviezen vind hier

ik loop al een paar jaar rond met het idee om een cnc freesbank / bewerkingscentrum te kopen
om zelf aluminium onderdelen voor mijn circuit auto te maken , denk aan een kleppendeksel , inlaat spruitstuk , wiel fusee

ervaring met computer gestuurde machines heb ik jammer genoeg niet
het enige teken programma wat ik heb is nog van school ( 20 jaar geleden ) autocad
dat gebruik ik nog geregeld om onderdeeltjes te tekenen om te laten laser snijden

nu zie ik betaalbare machines van 20 / 25 jaar oud voorbij komen op veilingsites ( bridgeport vmc , hurco )
en vraag me dan altijd af als ik zo iets koop hoe moeilijk is het dan om iets van de machine gedaan te krijgen
en wat kost het om daar mee te werken , cad/cam software ?

ik ben absoluut geen elektronica techneut dus problemen zal ik op dat gebied aan iemand anders moeten over laten
mechanisch zie ik er niet tegen op om herstel werkzaamheden of verbeteringen uit te voeren

wat staat er nu in mijn werkplaats :
Cazeneuve draaibak hb500 , vorig jaar na aanschaf voorzien van nieuwe klauwplaat , digitale uitlezing , en een laagje verf
tos fnk 25A freesbank , twee jaar geleden gekocht , nieuwe laagje verf zit nog in de pot digitale uitlezing recent binnen gekregen moet nog gemonteerd worden


alvast bedankt voor de nuttige reacties

mvg.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: aankoop cnc freesbank / bewerkingscentrum waar begin ik ??

Bericht door benkr »

Het ligt natuurlijk helemaal aan de hoeveelheid munten die je er voor neer moet gaan tellen, maar een machine van zeg 25 jaar oud zal mogelijk best nog wel doen wat jij er mee zou willen gaan doen, maar bedenk dan dat een besturing van 25 jaar oud aan het einde van zijn economische levensduur zit. Dat is voor een professioneel bedrijf een goede reden om een nieuwe machine te kopen, zij kunnen het zich niet permitteren dat die machine een storing krijgt die niet snel op te lossen is.
Zo'n machine hoeft niet meteen kapot te gaan, maar wanneer dat wel gebeurd heb je dan wel een kans om meteen de hoofdprijs te pakken als het een beetje verkeerd wil, repareren is niet mogelijk of ontzettend duur.
Een wat jongere machine is dan wellicht een betere keuze, maar de zak munten moet wel groter zijn natuurlijk.
Een andere mogelijkheid is een machine op een veiling kopen, maar dan weet je dus absoluut niets van de staat en geschiedenis van zo'n machine, je weet eigenlijk nog niet eens of hij wel werkt.

Verder geef jij aan betrekkelijk kleine aluminium delen te willen gaan frezen, dat zou ook heel goed kunnen op een portaalfreesmachine, en die zijn meestal in verhouding goedkoper. Er zijn diverse bedrijven die zelf dit soort machines importeren uit China, en dat zou je eventueel ook nog zelf kunnen doen, je bent de eerst niet, er zijn best wel een paar medeforumleden die hier ervaring mee hebben.

Ook zou je kunnen besluiten om zelf een machine te gaan bouwen, ook dat wordt door best wel een behoorlijk aantal forumleden gedaan met toch wel heel goede resultaten. Maar dat zelf bouwen moet wel je hobby zijn, er zijn ook mensen die alleen maar met een machine willen werken, niet aan een machine.

Wat ook nog kan is zo'n bejaarde machine waar ik mee begon en waarvan de besturing inmiddels de geest heeft gegeven te gaan voorzien van een compleet nieuwe besturing. Maar ook dat moet je hobby zijn, het kan zeer zeker, maar het is wel een uitdaging, en als je niet van dat soort uitdagingen houdt dan moet je er niet aan beginnen.
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: aankoop cnc freesbank / bewerkingscentrum waar begin ik ??

Bericht door assink »

Je zou een oude bridgeport interact kunnen kopen en deze voorzien van een nieuwe besturing.
Deze machines zit niet al te veel op, en voor niet commercieel gebruik best interessant.

Je moet je af vragen wat voor een werkbereik je nodig bent, dat bepaald mede wat voor een machine je nodig bent.
Plaats reactie