Hembrug FR1

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Hembrug FR1

Bericht door JanSr »

Er zal nog een klein cohort liefhebbers over zijn van de Hembrug FR1. Ik heb zo'n ding al vanaf 1977 en ik doe er nog van alles op.
De ongekende stabiliteit ervaar ik altijd weer als een weldaad.
Ik heb het hele toebehoren behalve de steekkop, dus voor spiebaantjes in gaten moet ik de deur nog uit.
De motor zat mij steeds in de weg omdat ik er dikwijls te grote dingen op wil doen. Die heb ik jaren geleden dus dus "omgekeerd" op een plaat gemonteerd. Wel een grotere footprint, maar een obstakel minder.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit een Hembrug koelunit in van oudtestamentische degelijkheid. Maar met een akelige ontwerpfout. Niet zozeer de koelunit, maar de afvoer vanaf "boven". Om te beginnen is het gaatje in de bak maar 12 mm. Erger nog is, dat het ding waar de slang naar de koelunit op moet op een wartel zit, die van onderaf in de bak is geschroefd. Je kan daar met geen mogelijkheid bij. Mijn slang was aan vervanging toe, dus een bloedbad op de vloer. Een nieuwe slang krijg je daar met moeite op, een slangklem helemaal niet.
Er zit geen zeskant aan dat ding maar twee platte kanten, zodat je een ding moet maken dat op een doppenset past. Ik heb hem van bovenaf los weten te krijgen, met het nodige geweld.
Er voor in de plaats zit nu een duimse pijp, die ik op de originele afvoerplug heb gelast. Onderaan die pijp een M20 moer en daarop weer zo'n stukje pijp.

Afbeelding

In het deksel van de koelunit heb ik een groter gat gemaakt, waar een stukje slang recht in steekt. Het afvoergat is nu Ø 16 mm.

Afbeelding

Nu gorgelt alles moeiteloos weg. Heerlijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug FR1

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, mooi machine. Heeft deze ook rollengeleiding op X en Y?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Hembrug FR1

Bericht door JanSr »

Nee, ouderwetse zwaluwstaarten, maar wel behoorlijk overgedimensioneerd.
En forse noniussen, waar elke concurrent jaloers van zou worden. Zitten ook op de AI draaibanken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug FR1

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb er een staan, die heeft rollengeleiding.
Maar daar heeft de bovenste tafel geen schroefspil, maar een hefboom-arm om hem heen en weer te bewegen.
Dat ding schreeuwt om een ombouw naar CNC. :mrgreen:
Maar de bovenste tafel heeft dus nul ruimte voor een KO spil, alleen aan de voorkant misschien waar die aanslagen zitten.
Ik heb geen idee wat de toestand is waarin die geleidingen zich bevinden. Misschien zo slecht dat ik daar niets meer aan heb.
Voorlopig toch geen tijd voor, maar het is een leuk projectje om naar uit te kijken. (en er is geen noodzaak)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Hembrug FR1

Bericht door JanSr »

Is die rollengeleiding later ingebouwd? Of was dat een recentere uitvoering dan de mijne?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug FR1

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, dat weet ik niet, maar Hembrug kennende maakten ze van elke machine wel een andere uitvoering.
Ik heb AI's (DR1) gezien met gelijkstroom motor en traploze toeren regeling (met V-constant) maar ook hydro statisch/dynamisch? gelagerde, en luchtgelagerde slijpmachine.
Ik zie bij jouw machine ook dat oor aan de slede waar de hefboom aan kan om de slede snel heen en weer te bewegen, mischien bedacht om te slijpen oid.

Bovenaan de Z kolom staat : FR D en A 1198
Ik heb het ding ooit ergens 'gered' en verrekend met een klusje, vond het zonde dat ie zou verdwijnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Hembrug FR1

Bericht door JanSr »

@Hugo: Mooi! Er zijn er al te veel retour naar de Hoogovens gegaan.
Plaats reactie