Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Henri cnc (leek)
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door Henri cnc (leek) »

Hoi Ben,

Kun je mij uitleggen wat het voordeel is van de Pokeys57CNC interface kaart?
Want ik blijf voorlopig toch een cnc'leek!!
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Voor mij is het grote voordeel dat ik die Pokeys57CNC kaart al meerdere keren gebruikt heb, en daarom de meeste onhebbelijkheden (en die zijn er zeker) wel tegen ben gekomen. Vooral de documentatie, hoewel die best goed lijkt op het eerste gezicht, vind ik echt slecht.
Verder heeft het kaartje zowel USB als Ethernet en vind ik het aansluiten makkelijk, maar dat zal voor een minder ervaren iemand denk ik heel anders zijn.
En het werkt alleen met Mach3 of Mach4.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Ik ben vanavond begonnen met het maken van het elektrische schema voor het bedraden van het besturingskastje.
De echte hardware opbouw en verbetering moet nog heel even wachten totdat Portje zijn machine klaar is, maar ook daar komt het einde in zicht.
Maar schema's maken en een indeling van de kast en zo kan ik lekker 's avonds achter mijn buro maken, anders val ik toch maar in slaap.

Ik heb inmiddels al het een en ander liggen voor de machine nl.:

4 Leadshine DM542 drivers
1 of 2 Meanwell 350W 48V voedingen (ik vermoed dat 1 voeding al voldoende zal zijn)
1 12V voeding
1 Pokeys57CNC stuurkaartje
1 kast om alle elektra in te ca. 30 x 30 x 15 cm
1 I3 PC in 25 x 25 x 8 cm behuizing, die kan mooi achter tegen het elektrakastje geschroefd worden.
1 Aan/uit schakelaar
1 relais
1 nood-uit schakelaar
1 drukknoppen AAN / UIT
1 bedrade pendant

Als het allemaal meezit dan draait deze machine nog voor het einde van het jaar als een zonnetje.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Inmiddels heb ik de besturingskast(je) klaar, alles zit in een kastje van goed 30 x 30 x 15cm.
Vandaag de PC voorzien van Pokeys en Mach3 en alles ingesteld voor zo ver dat nu kan, alles lijkt te werken, nu de motoren aansluiten en proefdraaien.

Ondertussen heb ik de Z-as helemaal uit elkaar gehad, de machine kwam bij mij met een niet werkende Z-as, de koppeling tussen motor en trapezium spindel was losgelopen.
Toe ik de motor er af had was al snel duidelijk waarom dit was gebeurd, zie de foto hier onder:

21851

Ja, daar zou de askoppeling op moeten, en die zou er dan niet af mogen lopen.

Ik heb het nog niet eens geprobeerd, ik heb de schroefdraad er net afgedraaid en er een busje op gelijmd met Loctite 608.
Daarna de klauwkoppeling er op, die zit er ook op gelijmd.
Toen de het Z-as weer in elkaar gezet en goed gemonteerd, dat was vooral de reden dat in eerste instantie al die motormounts een beetje scheef zaten, dat was gewoon een montage issue, alle 4 de boutjes even strak en het staat precies recht.

21412

Het bleek dat aan de onderzijde van de motormount de houder voor het vastlager mee zit opgesloten tussen motormount en het frame.
Daar zit enkele tienden maatverschil tussen de sparing voor de lagerhouder en de motormount, dat is zo gedaan om alle speling er gegarandeerd uit te halen. Dat betekent wel dat de motormount op de plaats waar de bevestingingsboutjes zitten enkele tienden vrij ligt.
Als je daar nu boutjes in draait die niet allemaal even stak en gelijkmatig aangedraaid zijn dan staat die motormount dus niet recht, en dat was dus die beetje scheve spleet tussen motormount en het frame.

Het bleek trouwens toch wel dat er diverse boutje eigenlijk helemaal niet vast zaten, dus die ook allemaal maar goed vast gezet.

Volgende karweitje is de motoren allemaal voorzien van nieuwe kabels, ik heb nu 4 motoren met 4 verschillende kabels, en niet eentje lijkt echt geschikt voor het gebruiksdoel, gewoon huis tuin en keukenkabel.
Ik twijfel nog even over welke kabel ik zal gaan gebruiken, weer zelf draden twisten en die in een kous doen of een soepel netwerkkabeltje waarbij ik voor elke motordraad twee draadjes gebruik, de motorstroom is max. 1,4A dus dat zou moeten kunnen denk ik. Levert wel een heel compacte motorkabel op.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Vandaag de Z-as en de X-as aan het draaien gehad, geen van beiden lopen echt soepel. Na flink wat experimenteren kom ik er achter dat geen van de assen goed uitgelijnd zijn, zowel de X-as als de Z-as lopen over hun volle bereik lang niet overal even lekker en beiden maken best wel wat bijgeluiden.
Daarom de hele Z-as maar uit elkaar gehaald om bij de stelmogelijkheid voor de Z-as te kunnen komen, er blijkt helemaal geen stelmogelijkheid te zijn.
Het moerblok voor de X-as zit met 4 verzonken inbusbouten aan de Z-as vastgemaakt, het blijkt dat er daar toch het een en ander wringt wat het soepel lopen in de weg zit.
Die verzonken inbusbouten moet wel omdat de Z-as moer er anders niet langs kan.
Daarom de Z-as moer maar wat gemodificeerd zodat er ruimte komt voor gewone inbusbouten, omdat de bouten nu niet meer in het verzonken gat vallen, maar eigenlijk nu boven het verzonken gat blijven ontstaat er vanzelf wat speling, hopelijk genoeg om de zaak te kunnen afstellen op minimale krachten in de verkeerde richtingen.
Omdat de trapeziumspindels beiden flink rare geluiden maakten heb ik geprobeerd die te smeren, maar dat blijkt averechts te werken. Ook Igus, de maker van de geleidingen en spindels zegt dat het niet gesmeerd hoeft te worden. Ik hoop dat die bijgeluiden met het goed uitlijnen ook verdwijnen, anders heb ik geen idee hoe ik die geluiden ga laten verdwijnen.
Een ander probleem wat ik tegenkwam was de Z-as stappenmotor, van origine waren de spoelen twee aan twee in serie geschakeld (8 draden) dat vond ik vreemd maar ik heb het toch zo even gelaten. De motor reageerde heel vreemd, de ene keer was op en neer goed, het volgende moment was op naar boven en neer ook, dat leek dus op een probleempje in de aansturing maar met een andere motor aan dezelfde driver werkte het opeens wel goed.
Ik heb nu dus uitgezocht hoe ik de wikkelingen parallel kan schakelen en hoop dan dat de motor beter loopt. Dit betekent wel dat mijn oplossing voor de motorkabels anders moet, de motorstroom verdubbeld nu, dus gaat nu richting 4A per spoelenpaar, dat is wat veel voor 2 van die dunne netwerkkabel draadjes (0,2mm2). Maar eerst maar eens uitproberen of het probleem is opgelost, anders moet er toch een andere motor op.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Ik heb me vandaag bezig gehouden met het zo goed mogelijk stellen van de geleiders zodat het allemaal zo soepel mogelijk loopt.
Ik ben bezig geweest met de as waarop de Z-as is gemonteerd, voor mij is dat de X-as maar daar zal wel commentaar op komen, daar lig ik niet wakker van. Voor mij is de as die van links naar rechts beweegt de X-as, de as die naar voor en achteren beweegt is voor mij de Y-as en de as die omhoog en omlaag gaat de Z-as.

Toen ik daar mee bezig was vond ik het nodig om ook meteen de stand van de Z-as t.o.v. het grondvlak te bekijken, want zoals ik bezig was om te zorgen dat de X-as soepel zou gaan lopen betekende dat dat de Z-as mogelijk niet haaks meer op het grondvlak zou kunnen staan. En ja hoor, er zat voordat ik iets ging doen al zo ongeveer 1 mm verschil tussen de onderkant en de bovenkant van de Z-as wagen en wat ik wilde gaan verstellen zou dit alleen maar erger maken.

Omdat het werkblad van de machine verre van vlak was heb ik toen besloten om eerst een nieuwe basisplaat geplastificeerd MDF te gaan regelen.
Die plaat ligt er al, ik had een zgn. pakplaat op het oog maar de zager vond het veel te veel werk om die plaat onder zo'n 20 andere platen vandaan te halen, het wordt nu een reststuk uit hun gewone voorraad, dat lag toch al in de weg vond hij.
Morgen liggen er denk ik 3 stuks van die platen op maat gezaagd klaar, de plaat moest toch op.
Dan heb ik even wat te schroeven, er zaten zo rond de 100 schroeven in die de plaat om die plaat echt stevig met het hele frame verbinden.
Het frame zelf is gemaakt van 2 mm gelaserd plaatijzer dus wat extra stijfheid is zeker gewenst.

Ik heb nog wat metingen aan de motor gedaan, er lijkt niets mis mee te zijn, wat wel zou kunnen is de redelijk hoge zelfinductie van ruim 12mH, het zou best wel eens kunnen dat de driver hier problemen mee heeft, ik heb iets dergelijks ook met mijn BF25 machine gehad, daar ging het om 4 en 6 Nm stappenmotoren, daar was de zelfinductie te laag voor de drivers. Het is dan wel weer vreemd dat op bepaalde momenten er totaal geen stroom meer door de motor lijkt te lopen, je kunt die dan heel makkelijk ronddraaien.
Wat ik vandaag bij de X-as zag was dat je de X-as in de + richting heel makkelijk kom tegenhouden, terwijl dat in de andere richting, de - richting dus, redelijk moeilijk was, dat begrijp ik even niet, maar het wat losser zetten van de X-as trapeziummoerblok (gewoon de bevestigingsschroeven wat los draaien) was flink van invloed op dit verschijnsel.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Vandaag kreeg ik 3 platen die kunnen dienen als werkblad voor de machine, alle 3 zijn multiplex wat aan beide kanten voorzien is van een degelijke kunststof laag. Eigenlijk zonde om die weer te gaan verknallen bij freeswerk. Ik denk er dan ook aan om het hele werkblad te gaan voorzien van M5 inserts waarop dan een werkstuk kan worden vastgeschroefd en als dat nodig is ook een spoilboard geschroefd kan worden.

Morgen ga ik nameten hoe vlak het werkblad (bed) nu is, ik hoop vlak genoeg om verder te kunnen.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Vandaag weer even gespeeld met de machine, als eerste het bed min of meer vlak gemaakt door de schroeven die er vanaf de onderkant in worden geschroefd (houtschroeven dus) daar waar er hobbels zitten extra in te draaien, op andere plekken juist wat losser te zetten (tijdelijk tot alles vlak is)

Ik heb een stuk daktrim wat ik een beetje heb afgezaagd als rij / vlakmeet tool gebruikt, waarom daktrim: simpel omdat die toevallig bij mij voor in de afval container liggen, een stuk of 10 en allemaal gloedjenieuw en kaarsrecht. Het te veel aan vlakken er af gezaagd op de grote cirkelzaag, wat afgebraamd en gebruiken dat ding, werkt voor dit doel volop goed genoeg.

Toen het bed naar mijn mening vlak genoeg lag ben ik weer begonnen met het stellen van de Z=as en daarmee tevens ook de X-as trapeziummoer.
Ik blijf problemen houden met die trapeziummoer zodra ik sneller probeer te gaan dan zo'n 1 m/min, terwijl de motor zeker nog tot 4 m/min kan.
De moer piept, rammelt, krijst en nog meer, maar echt goed lopen ho maar.
Nu kan ik 2 dingen gaan doen, zo'n trapeziummoer vervangen en dan kijken of dat wat brengt, of de trapeziumspindel meteen vervangen door echte KO spindels en moeren. Ik twijfel nog, om die twijfel weg te nemen ga ik morgen eerst de Y-as (twee trapezium spindels) eens laten draaien en kijken hoe die lopen, als die een beetje goed lopen dan blijft het bij trapezium spindels, als ook die niet of slecht lopen dan zal het KO spindels moeten worden, probleem worden dan de Y-as spindels, die zijn langer dan wat ik heb liggen. Als ik die moet gaan bestellen kost dat én weer tijd, én geld, hoe ver moet je gaan met een dergelijke machine, wat is het volgende probleem?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Vandaag de Y-as aan de praat gebracht en wat ik al verwachtte was ook zo, ook die loopt voor geen meter.
Als eerste bleek dat de tandriem koppling tussen beide assen niet goed werkte omdat aan beide kanten het borgschroefje was losgelopen, gevolg dat wanneer één van beide kanten een beetje hapert het portaal scheef gaat staan, en dat gebeurde continu dus.
Na een tijdje meten en spelen bleek dat vooral richting de eindpunten van de spindel de zaak steeds moeilijker ging lopen.
Daarom de afstand van de geleider (Igus glijlager) t.o.v. de bovenkant van het bed gemeten, dat scheelde 3 mm tussen het midden (waar het redelijk liep) en de kant van het los lager, de andere kant, aan de vast lager kant dus, was het zo ongeveer 1 a 1,5 mm.
Toen de hele geleiders aan beide kanten van de machine los gezet, de machine naar de los lager kant bewogen en de geleiders aan beide kante vast gezet. Toen dezelfde truuk in het midden van de Y-as, ook daar vast gezet.
Nu zou je mogen verwachten dat er al een hele verbetering zal zijn, niets is echter minder waar, het loopt redelijk soepel, maar het maakt een vreselijk lawaai, piepen, trillen en meer geluiden maar allemaal duiden er op dat het niet goed loopt. Dit gebeuren is eigenlijk precies hetzelfde al wat ik eerder bij de X-as tegenkwam.

Ik kan niet anders concluderen dat eigenlijk alle trapezium moeren versleten zijn, en goed ook. De moer die ik los in mijn handen heb gehad, die van de Z-as, voelde niet zo aan, maar ik kan anders niet verklaren waarom ze eigenlijk allemaal zo'n rotgeluid maken en voor geen meter lopen.

Als ik via Google zoek naar zo'n spindelmoer dan blijken die zo'n 20 Euro per stuk te kosten, of het daar mee opgelost is heb ik geen idee van.

Als ik bij Ali zoek dan vind ik een 1605 KO spindel met moerhouder en lagersetje voor zo ongeveer 72 Euro inclusief verzenden vanuit Tsjechië.
En als ik alle spindels vervang dan kom ik op een kleine 200 Euro, het enige probleem wat ik dan heb is dat ik moet gaan zorgen dat dit ook op de machine gaat komen, daar zie ik nog best wel tegenop. Het is een machine die is opgebouwd uit gelaserde staalplaat van 2 mm dik, de losse gelaserde delen zitten veelal aan elkaar gelast met kleine hechtlasjes. Dit betekent dat ik de machine niet zo ver uit elkaar kan halen dat ik eventuele aanpassingen op de freesbank kan doen, het moet allemaal uit de hand.
Ik ga hier nog eens heel goed over nadenken. Ook heb ik de Chinees bij Ali gevraagd of hij kan garanderen dat alle spindels recht zullen zijn op het moment dat ze bij mijn deur aankomen, ik ben benieuwd.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Heeft iemand toevallig nog 2 stuks KO spindel 1605 met moer liggen van 120 cm lang (werkbereik)
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor KO spindels voor de TRON machine, het grote probleem wordt om de KO moer kwijt te raken, er is niet zo heel veel plaats voor. Daarom ben ik ook aan het kijken naar 1204 spindels, dan is het allemaal net wat kleiner.
Volgens dit diagram zou 1204 best nog wel moeten kunnen op zo ongeveer 1200mm lengte:

21865

Heeft er iemand ervaring met 1204 spindels op deze lengte in een machine?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Vandaag als voorbereiding op mogelijk KO spindels de Y-as trapezium spindels er vanaf gehaald.
Dat had verschillende "het zal toch niet waar zijn" momenten, als eerste kwam ik ook hier bij de motorkoppelingen weer schroefdraad tegen onder de koppeling. Om het toch nog een beetje vast te krijgen was er ruimschoots met Loctite of zoiets gewerkt maar dit is toch iets wat je gewoon niet doet als je een machine gaat bouwen.
Toen de spindels er af waren wilde ik toch wel even weten hoe soepel het portaal over de geleidingen zou lopen. Als het goed is dan kun je dat portaal met één vinger hen en weer bewegen, zo lang je maar zorgt dat het een beetje haaks blijft dan moet het echt super licht lopen. Maar...... niets was minder waar, ik moest echt flink stevig duwen om er beweging in te krijgen. En vind je het dan vreemd dat die zo ongeveer 1Nm motortjes de boel niet goed in beweging krijgen?
Dat slecht lopen van het portaal kom maar aan één ding liggen, de geleidingen dus toen maar aan de slag om die er af te halen.
Ook kwam ik er achter dat de Y-as trapeziummoeren er alleen maar uit/af konden als ik het hele portaal van de machine zou halen.
Normaal zou je verwachten dat als je de geleidingen losmaakt en de spindels hebt verwijderd dat je het portaal er zo af kunt pakken, nee dus hier niet. Het bleek dat het werkblad oftewel het bed te breed is om dit te kunnen doen. Nu os dat bed precies even breed als de ondersteuningen van het frame, dus in mijn beleving is dit puur een ontwerpfout, niets minder dan dat.
Toen maar een stukje uit het bed gezaagd op een plak waar de frees toch niet kan komen om ruimte te maken om het portaal te kunnen verwijderen.

Toen ik het portaal flink los had, maar nog steeds op de machine staand bleek dat het portaal iets van 2 mm breder was dan de geleiders zaten gepositioneerd. Ook bleek dat de zijwangen van het portaal flink scheef zijn, met name een zijkant is ca. 2 mm scheef.
Zowel dat scheef zijn als die 2 mm die zorgt voor echt veel spanning op de geleidingen en is het niet vreemd dat het geheel zwaar gaat lopen.
Toen het portaal er af was kon ik de geleidingen bekijken, één lagerblok heeft echt heeeeeel veel speling, maar ook de anderen hebben ruimte, ze zijn dus allemaal versleten. logisch als het zo gemonteerd zit.

Als ik nu achteraf terug kijk en denk dan is het meteen logisch dat er best veel schroeven, b.v. waar de lagerblokken mee vast zaten, maar ook waar de trapeziummoer mee vast zat allemaal los zaten, dat is de enige manier om het nog een heel klein beetje te kunnen laten bewegen, hoe vaster die verbindingen hoe meer spanning op het geheel en dus alleen maar zwaarder lopen.

Nu ik de machine zo ver uit elkaar heb liggen en zie wat er allemaal niet deugd vraag ik me echt af of dit nog zinvol is om te proberen weer aan de gang te krijgen, hoe ver moet je gaan? Ik heb toch echt het gevoel aan een heel erg dood paard aan het trekken te zijn.

De teller stond op 400 Euro voor een hele nieuwe besturingskast (stepper drivers, Pokeys57CNC, voeding, connectoren etc.), computer en bekabeling, daar zou 200 Euro bij komen voor KO spindels en daar komen nu dus ook nog ten minste nieuwe lagerblokken bij, is het dat allemaal wel waard? En wat ga ik nog meer tegenkomen op het moment dat ik dit allemaal weer ga opbouwen, ik ga er nu van uit dat alles recht en haaks is, maar is dat wel echt zo?
En dan moet ik b.v. nog gaan bedenken hoe ik nieuwe KO moeren ga bevestigen op een zodanige manier dat dit ook in de praktijk uitvoerbaar is, wat bedoel ik:

De trapezium spindel kun je straffeloos altijd zo uit de moeren draaien, bij KO spindels en moeren gaat die truuk niet op, als je dat doet heb je meteen een hand vol kogeltjes onder de machine liggen die je er ook niet even snel weer terug in plaatst, en een KO spindel zo maar even in een KO moer draaien gaat ook niet op, ook dan regent het weer kogeltjes. Het is dus zaak de KO moer te kunnen plaatsen als die al op de KO spindel zit, en dat laat het ontwerp van de TRON eigenlijk niet toe.

Ik ga eerst maar eens met Henri in conclaaf over het "hoe nu verder met deze machine".
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Eigenlijk is het doek gevallen voor de TRON machine, het kostenplaatje loopt zo ver op dat het niet reëel is hier mee door te gaan.
Ik laat het voorlopig even liggen en denk er nog eens goed over na, maar stel dat ik door zou gaan, wat is dan het volgende waar ik tegenaan loop?
Ik heb met Henri gesproken en we zijn het er over eens dat het wel redelijk moet blijven.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door Portje »

Dat is toch wel heel sneu voor Henri.
En dit is misschien ook wel de grootste nachtmerrie waar een leek tegenaan kan lopen als hij iets koopt voor duur geld.
Je geeft nog eens extra een smak geld uit en uiteindelijk heb je nog geen ruk.
Alleen je geld kwijt.
Sukses verder
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie