Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag via Henri de montage instructie van de TRON gekregen, ik had gehoopt daar te vinden hoe de ontwerper de verschillende assen en geleiders had gedacht goed uit te lijnen, maar helaas gaat hij volledig voorbij aan dit punt, het enige wat hij roept is de verschillende verbindingen niet te strak vast te draaien daar het anders zou kunnen gaan wringen en zwaar lopen. Dat is wel echt heel zwak, dan heb je als ontwerper echt niet begrepen wat belangrijk is bij het opbouwen van een dergelijke machine.
En het is niet alleen erg jammer dat je mensen met zo'n rampenplan gaat opzadelen, maar voor een dergelijke bouwbeschrijving ook nog best wel grof geld (39 Euro) vragen vind ik pure oplichting.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Het is inmiddels redelijk zeker dat de TRON niet verder afgemaakt gaat worden.
Mocht er iemand zijn die interesse heeft in het stoffelijk overschot dan graag reageren.
Ik heb er een besturingskast voor gebouwd die eventueel over te nemen is, de freesmotor wil de eigenaar terug maar de rest is allemaal bespreekbaar, dat maakt het voor hem waarschijnlijk ook ietsje minder wrang allemaal.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de TRON helemaal uitgekleed, staat nu een paar dagen aan de kant, maar als er niemand interesse heeft in dit stoffelijk overschot dan gaat hij de schrootbak ik.

Als ik de Igus geleidingen bekijk nu ze los op tafel liggen dan zijn nog zo ongeveer de helft van de wagentje (als je dat zo mag noemen) nog in redelijke staat, een paar zijn echt slecht. De trapezium spindels zijn gewoon nog goed, de trapezium moeren moeten wel vervangen worden, als je die een zwengel geeft dan maken ze ook zo los op tafel al een raar resonerend geluid. En volgens mij laat een goed passende trapeziummoer zich niet zo maar een zwengel geven, door de strakke passing is er altijd wrijving wat er voor zorgt dat de moer meteen stil staal als je er een zwengel aan geeft.
De Igus geleidingen van de Y-as zijn enkelvoudig en ca. 1180 mm lang, de X-as geleiding is dubbel en ca. 650 mm lang, de Z-as zijn twee ronde staven met dezelfde glijlagerblokken, die zijn eventueel ook voor de X- en Y-as te gebruiken.

Verder zijn er 4 motoren van ca. 1 Nm over, een 24V 6,5A voeding en nog 2 stuks TB6560 viervoudige driver kaartjes met parallel printerpoort interface.

Mocht iemand interesse hebben dan hoor ik het wel, de opbrengst gaat naar Henri, dan heeft hij in ieder geval nog iets terug van zijn miskoop.
Plaats reactie