Hulp bij keuze AMB spindle

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Hulp bij keuze AMB spindle

Bericht door mher »

Hallo allemaal,
ten eerste bedankt dat ik deel mag uitmaken van het forum!

Even een korte introductie, ik ben een software programmeur met interesse in DIY sinds jaren, na mijn machinepark dit jaar uitgebreid te hebben met een tafelzaag en nodige toebehoren en mijn anet a8 3d printer volledig geupgrade te hebben dat er niks meer Anet aan is werd het tijd voor mijn volgende uitbereiding, een cnc.

Ik ben nu begonnen met het maken van een MPCNC met de nodige upgrades, een hiervan is dat mijn frame volledig bestaat uit solide rvs "buizen" inplaats van de holle variant die normaal gebruikt wordt. Nu zijn de verdere details waarschijnlijk beter geschikt voor een apart draadje. Wat wel belangrijk is in deze is dat het waarschijnlijk hetzelfde zal gaan als met mijn 3d printer, ik zal de cnc blijven upgraden en aanpassen tot er eigenlijk niks meer "origineel" aan is.

Wat ik wel al direct wil doen is een spindle aanschaffen waar ik een tijd mee vooruit kan, mijn oog was dan ook gevallen op de nieuwe AMB FME-P 1400 enkel vraag ik me af of wijs is om de DI variant te nemen of dat dit niet perse nodig is en meer een "nice to have" is.

Ik had hem gevonden op deze site voor een leuke prijs, heeft iemand toevallig ervaring me de website hier?
https://www.internetwerkzeug.de/Fraesmo ... r-neu.html
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze AMB spindle

Bericht door vip1980 »

Heb je niet liever koolborstelloos ..? denk dat je voor die prijs wel een 2de hands op de kop kan tikken ...
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Hulp bij keuze AMB spindle

Bericht door mher »

vip1980 schreef: 07 jul 2020 11:24 Heb je niet liever koolborstelloos ..? denk dat je voor die prijs wel een 2de hands op de kop kan tikken ...
Opzich maakt het me in dit geval niet zoveel uit, ze verkopen de borstels als vervangende onderdelen voor een tientje dus dat is prima te doen dan
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze AMB spindle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voordat je de keuze maakt zou ik eerst eens uitzoeken hoe de as gelagerd is.
Er16 klinkt leuk, maar als de stabiliteit niet voldoende is voor frezen die daar in passen heb je er niet veel aan.
Als je een exploded view tekening kunt vinden begrijp je misschien wat ik bedoel.
Dit is weliswaar de Kress voorloper, maar ik denk niet dat er veel veranderd is.
14855
https://www.damencnc.com/nl/amb-kress-s ... /a687?c=40

En voor dat geld heb je volgens mij ook een leuk HF spilletje met VFD. En die zijn wel 3 of 4x gelagerd en daar bestaat de collet opname en rotor wel uit 1 stuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Hulp bij keuze AMB spindle

Bericht door mher »

Ik snap inderdaad wat je bedoelt,
ik weet dat de runout van de FME-P beter is dan die van de FME-1, maar kan er helaas geen exploded view van vinden.
Het is inderdaad wel nog steeds zo dat het uit 2 lagers bestaat. Ik kan zelf echter niet echt een geschikte HF spindel vinden en wil liever niet uit china laten komen op dit moment.
Ik ben me ook bewust dat de AMB uiteindelijk ook wel weer vervangen zou worden door iets anders als blijkt dat het nodig is.

Het leek m voor nu een prima dingetje om mee te beginnen vooral omdat ik meerdere mensen gezien heb die succes hebben gehad met deze machines op een MPCNC. Maar sta uiteraard open voor andere suggesties!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze AMB spindle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik had de MPCNC nog niet bekeken, maar als ik dat zo bekijk is elke freesmotor die je kunt kopen al stabieler dan de hele machine. Ik zou dus gaan voor de goedkoopste AMB die aan je eisen voldoet. FME-800 of zo.
Als je eis ER-spantang is moet je je afvragen waarom je daar dan zomaar €100.- meer voor zou willen uitgeven.
Ik heb het idee dat als je spantangen 1/8 , 4 en 6 hebt je alles wel zo'n beetje kunt spannen wat je op dat machientje wilt gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Hulp bij keuze AMB spindle

Bericht door vip1980 »

mher schreef: 07 jul 2020 12:42 Ik kan zelf echter niet echt een geschikte HF spindel vinden en wil liever niet uit china laten komen op dit moment.
Ik heb er nog eentje met een Delta VFD te koop, komt beide bij damen vandaan en is 0,7 KW ..alleen is dat niet de prijs waar jij je spindel voor zag ..( ik kan eventueel ook het aantal draaiuren doorgeven aangezien je die in EdingCNC ) kan uitlezen ( uit me hoofd 14 in totaal )
https://www.damencnc.com/nl/electrospin ... m/a13?c=32

Ik ben overgestapt naar een 3,5 KW vandaar dat ik deze als reserve/verkoop heb ..
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Hulp bij keuze AMB spindle

Bericht door mher »

Thanks mannen, ik denk dat ik mijn besluit genomen heb, ik ga voor nu voor de AMB en als ik wat meer ervaring met de machine heb zal ik die zeker upgraden uiteindelijk.
Ik krijg gelukkig ook hulp van een vriend met cnc's en draaibanken werkt voor zijn werk de hele dag, dus heb zijn advies ook meegenomen hierin.
Ik zal eens een draadje maken voor mijn build proces zodat mijn hele weg naar eerste machine daar ook te volgen is
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hulp bij keuze AMB spindle

Bericht door xander janssen »

Hallo,

Ik heb een AMB 1050 FME-P van DamenCNC en die voldoet prima voor mijn toepassing, nauwkeurig maar licht freeswerk in aluminium, messing, kunststof.

Rondloop van de P-versie is merkbaar beter dan de voorloper. Dus als je budget het toelaat kan ik deze adviseren icm setje nauwkeurige spantangen.

Groeten,

Xander
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Hulp bij keuze AMB spindle

Bericht door abs02 »

Gezien de bouw van de cnc machine zou een 1050 al zwaar genoeg gegrepen zijn .
Plaats reactie