Maho 500C

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Maho 500C

Bericht door Industriemeister20 »

Goedemiddag,

Ik heb sind een paar weken een Maho 500C
Eerst kregen we de machine niet eens aan maar dat is nu helemaal gelukt.

We zijn nu zo ver dat hij Start en we de assen op de referentie kunnen laten lopen.

Mijn vraag :

Met welke Kombinatie van knoppen kan Ik handmatig fresen.

Hoe kan Ik als Ik een klein Programma heb ingegeven ingeven waar de startpositie is waar hij beginnen moet te fresen.

Ben voor jullie hulp zeer dankbaar
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Maho 500C

Bericht door abs02 »

Als ik jou zou zijn : eerst de handleiding van de besturing ergens vandaan halen en gaan lezen..... lezen....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Maho 500C

Bericht door Ballegooijen »

't is een beetje als: Ik heb een auto gekocht en wie leert mij rijden ;-) :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Maho 500C

Bericht door javanree »

Handmatig frezen moet je vergeten.
Maho heeft heel veel cycli, beetje afhankelijk van de exacte besturing of alles enabled is, waardoor je super snel.aan de bank kunt programmeren.

Ik heb nog een complete set boeken voor de CNC432, met voorbeelden ed... indien interesse stuur maar een berichtje.

Startpositie : je G54 instellen, werkstuknulpunt , zou ook in de handboeken moeten staan.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Maho 500C

Bericht door Kars-cnc »

Ballegooijen schreef: 08 aug 2020 19:17 't is een beetje als: Ik heb een auto gekocht en wie leert mij rijden ;-) :roll:
Wat moet je, als er geen Maho 500 rijschool in de buurt is? :lol:

Misschien moet je wat meer informatie geven zoals; wat voor besturing zit er op, wat bedoel je met "handmatig frezen" (aan handwielen draaien, via knoppen de boel bewegen, of handmatig G-codes ingeven). Fotootje is ook altijd leuk 8)

Veel mensen hier weten heel goed hoe je in G-code een werkstuk nulpunt instelt en hoe je van daaruit kunt frezen met b.v. handmatige commando's. Alleen zullen de meeste niet weten hoe dat op een Maho 500 moet...

[Edit] je hebt geluk zie ik, er heeft zich al iemand gemeld die wel weet hoe het op een Maho moet (Javanree).
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C

Bericht door Industriemeister20 »

Dankjewel voor jullie antwoorden.

De boeken zijn weg gekomen daarom allemaal zeer lastig.

Het is een Phillips 432 Besturing Met de F1 F2 knoppen bovenin dus niet het oudste model.

Foto‘s kan Ik volgende Week als Ik weer bij de machine Ben geweest posten, ziet er praktisch zo uit als de andere hier in het Forum die de zijne weer aan het fit maken is.

Met handmatig frezen bedoel Ik de freeskop laten draaien Met bijvoorbeeld een 6mm frees en dan alleen naar links of naar beneden iets af frezen als je bijvoorbeeld 200 gelijke kleine onderdelen iets moet af frezen.

Als Ik het dus goed begrijp kun je als je een Programma hebt geprogrameerd je de frees op positie hebt gebracht g54 ingeven en dan op Auto drukken en dan op groen voor frezen of wat is de juiste kombinatie van knoppen.

Alvast bedankt voor Julie reacties
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Maho 500C

Bericht door javanree »

Industriemeister20 schreef: 09 aug 2020 21:09 Met handmatig frezen bedoel Ik de freeskop laten draaien Met bijvoorbeeld een 6mm frees en dan alleen naar links of naar beneden iets af frezen als je bijvoorbeeld 200 gelijke kleine onderdelen iets moet af frezen.
Daar is de 500C niet de machine voor...
je kunt in MDI mode wel de spindel aanzetten maar gecontroleerd 'handmatig' bewegen is er niet bij.
En bij 20 stuks zou ik al 6 regels programmeren ... hier simpel programma als voorbeeld om met een frees een blokje van circa 20x20 1mm van de bovenkant te frezen (er van uitgaande dat frees diameter groter is dan 20 en kleiner dan 40) Let wel, ik heb dit 20 jaar niet meer gedaan, maar de hoofdmoot zou moeten kloppen

N1 G18 T1 M6
N2 G54
N3 G0 X-20 Y2 Z10 S1000 F125 M13
N4 G43 Y-1
N4 G1 X40 F200
N5 G0 Y2
N6 G40
N7 M30
Industriemeister20 schreef: 09 aug 2020 21:09 Als Ik het dus goed begrijp kun je als je een Programma hebt geprogrameerd je de frees op positie hebt gebracht g54 ingeven en dan op Auto drukken en dan op groen voor frezen of wat is de juiste kombinatie van knoppen.
Ja ongeveer :

1) Programma maken
2) Tool aanmaken in tool table
3) Werkstuk nulpunt (G54) aanlopen en instellen
4) Programma aflopen

G54 instellen doen je , als ik het me goed herinner, door eerst juiste programma actief te maken (auto mode en dan MENU knop meen ik) en dan in manual mode juiste punt aanlopen en als je op het punt staat weer MENU en daar zit een entry in voor G54 vastleggen.

Ik heb een stapel boeken, moet ze even opzoeken, die zowel het bedienen als programmeren uitleggen. Zal een foto posten, ze zijn over te nemen.

Een aantal dingen zijn bij Philips overigens radicaal anders, je kunt dus geen generieke (Fanuc-achtige) programma's of postprocessors gebruiken. Zo kent Philips voor radius compensanie behalve G41 en G42 (links en rechts van de lijn) ook nog G43 en G44 (tot en over de lijn) en zijn veel er veel vaste cycli (zoals G89 : ronde kamer, er zijn ook cycli voor vierkante kamers en spiebanen) waarbij je in een regel de vorm beschrijft en in een volgende regel (of set regels) de punt(en) / array(s) beschrijft waar die cyclus moet worden uitgevoerd.
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C

Bericht door Industriemeister20 »

Heel erg. bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Zodra Ik weer bij de Maschine Ben geweest zal Ik melden als het is gelukt.

Het programeren is niet het probleem daar staan genoeg boeken van in het Internet maar de stap van Programma programeren en de toetsen die je allemaal moet drukken tot de maschine op de juiste positie begint te fresen staat in geen Enkel boek.

In het Maho leerboek wat je in het Internet kunt vinden staan de functies zoals g54 beschreven, maar er staat niet precies in hoe je het in het programma kan programeren en wanneer je welke stap het eerst moet doen.

Wij willen als eerste Projekten op de Maschine 200 stuks 2 mm aan de rechte zijde af frezen
En een ander Projekt 175x een blok 30x80x20 lxbxh Met 3 boor gaten boren
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C

Bericht door Industriemeister20 »

Wat Ik nog vergeten heb,

Vorige hadden we naar het opstarten de folgende foutmeldingen

INTERVENTION T 1
ERR I101
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Maho 500C

Bericht door javanree »

Zit er een wisselaar op de machine ?

G54 instellen doe je door op de menu knop te drukken, volgens mij vanuit manual of MDI mode, maar dat is lang geleden :mrgreen:
John Huijben
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mei 2009 17:21

Re: Maho 500C

Bericht door John Huijben »

Als er intervention T1 komt te staan heb je een gereedschap aangeroepen die handmatig gewisseld moet worden.
Je moet dan het gereedschap in de spindel wisselen en weer op cyclus start drukken.

Echt handmatig frezen kan met een 500C niet (Met een 500W weer wel). Wat je wel kunt doen is de assen handmatig bewegen met de X, Y en Z knoppen en de voeding hiervan instellen, als je tijdens een beweging op de cyclus start knop drukt blijft de as doorlopen tot je weer op stop drukt.
Zo kun je redelijk eenvoudig iets vlakken bijvoorbeeld. De spindel doe je dan aanzetten in MDI modus.

Het nulpunt instellen doe je door terwijl je in "Manual" modus bent op de menu knop te drukken en vervolgens optie 3 (Reset axis) te kiezen. Vervolgens kun je voor X, Y en Z waarden invullen, hier wordt vervolgens het G52 nulpunt mee ingesteld.
Als je meerdere nulpunten wilt gebruiken zoals G54, G55, G56 ect. moet dat met de hand. Je gaat dan naar de "Prog. Mem" modus, drukt vervolgens op de menu knop en kiest dan optie 4. Nu krijg je een lijst met nulpunten. Je typt dan de waarden van G52 over naar bv. G54.
Wel opletten dat je vervolgens bij G52 de ingestelde waarden weer verwijderd, deze worden namelijk bij G54, 55, 56 ect. opgeteld.

Ik heb wat handleidingen op we-transfer gezet om je wat verder te helpen. Downloaden kan door de volgende link te volgen:
https://we.tl/t-VKSd3aGnoj
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Maho 500C

Bericht door Stephan »

Als je je woonplaats vermeld kan je geluk hebben dat een 432 expert bij je in de buurt woont.
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C

Bericht door Industriemeister20 »

Eerst wil Ik bedanken voor de super Hulp en dit super Forum

Ik woon net over de grens bij Enschede bij Osnabrück

Hoe kan Ik de bestanden Bekijken, als Ik er op druk kom Ik op een lege website
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C

Bericht door Industriemeister20 »

Hallo allemaal

Ben op vakantie geweest drum Met Werk, vandaag pas weer tijd gehad Met de Maschine verder te programeren.

Heb in Teach in Mode vandaag geprobeerd de maschine laten te draaien

Heb M3 S500 ingegeven de Maschine beginnt te draaien maar houd na een tijdje weer op en er komt de foutmelding ERR I101

Ook bij S1000 en S2000 schakelen de versnellingen de Maschine begint te draaien en stopt er na een tijdje weer mee.
Plaats reactie