SIEG X3 freesmachine : motor defect

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door Floor »

Met een geschikte knal vloog ook de aardlekschakelaar eruit. De rook bleek niet terug te duwen. De spindle aandrijfmotor van mn oudere SIEG X3 freesmachine is defect. Vermoedelijk de elektronica van de snelheidsregeling. De motor is -of was- een 600 watt DC koolborstel motor. Niet erg krachtig overigens.

Mijn vraag is: wat nu. al sinds ik hem heb zou ik de aandrijving ook stiller willen hebben. Dus ook gelijk ombouwen van tandwiel naar riem aandrijving.
Ik lees wel eens dat een servo-motor ook een goede keuze is. Helaas heb ik weinig verstand van kennis van motoren, en al helemaal niet van servo's. Wel weet ik dat het toerental variabel wil hebben.

Concrete vraag, zou dit een goede keuze zijn?: https://www.aliexpress.com/item/4000908412035.html Zo niet, wat zou dan een goede betaalbare spindle motor zijn?
(type = "MC 750w 80mm AC220V Servo Motor&drive kit 3000rpm 2.39NM JASD7502-2500+80JASM07230K-2500 with 3m cable 2500 line encoder)

Dit is overigens de SIEG X3 freesmachine:
21702 (niet mijn machine, maar hetzelfde)
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door benkr »

Ik heb een tijdje geleden deze besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/33047280 ... 4c4dcmuoqk

Ik had ze gevraagd of het mogelijk was deze te leveren via een EU magazijn, was geen punt. Kostte uiteindelijk 224 Euro.
En geen BTW of douane bonus en zo, en bovendien razendsnel in huis, iets van anderhalve week of zo.

Ik had al eerder er zo eentje in de 400W uitvoering besteld voor een ander forumlid voor zijn Sieg machine, ik geloof de kleinste maar dat weet ik niet zeker meer.
Hij is er 100% tevreden mee.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door Floor »

Dat lijkt mij inderdaad een betere servo/motor.
Ik denk dat ik deze ga bestellen. Ik ga er vanuit dat deze meer power heeft dan een koolborstel motor van 600 watt.
Zou je deze motor ook nog wat hogere toerentallen laten draaien?
Hoe stel je een toerental in? Of moet je gewoon een microcontroller pulsjes laten genereren?
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door benkr »

Je kunt die servomotoren met step/dir besturen, of met 0 - 10V.
Ik zelf heb het al 2 keer gedaan met 0 -10V, met step/dir nog niet, maar volgens de leverancier staat de driver standaard ingesteld voor step/dir.
Het aantal steps en zo kun je instellen, evenals het toerental maar ik denk niet dat het sneller kan dan is aangegeven, nooit geprobeerd.

Spinningwheels heeft de 2,6kW uitvoering, maar ik denk niet dat hij hem al aan het draaien heeft, ik hoor er helemaal niets meer over.
Ik zelf heb 2 keer de 1,2 kW uitvoering, eentje voor mijn Emco 8 draaibankje met 0 - 10V en eentje voor een draaibankje wat ik nog moet gaan CNCen met step/dir.
promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door promo »

Onlangs heb ik zelf mijn BF30 uitgerust met een 2.6kW servo motor.
De standaard koolborstelmotor is niet lang meegegaan.
Wat ik voornamelijk wilde is koppel bij lage toeren en daar is de servo motor perfect voor.
Het maximum toerental is iets omhoog gegaan (3000->3500)

Om geluid te verminderen, heb ik de aandrijving met riem uitgerust.
Dit heb ik zo gedaan dat de pinole nog steeds werkt.

Uiteindelijk kan ik de ombouw naar een servo motor zeker aanraden, veel koppel (ook bij laag toerental) en makkelijk aan te sturen.
Maar mocht ik het opnieuw doen dan zou ik wel voor een lager vermogen gaan. 1.8 kW zou genoeg overkill zijn voor een BF30.
Voor een Sieg X3 is 1kW wellicht al genoeg?!

een foto van de riem aandrijving, (servo staat er niet helemaal op)
21705
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door thebigbozz »

Mag ik vragen waar welk merk of waar je deze servo vandaan hebt?
promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door promo »

Deze is het, de verkoper kan ik overigens ook aanraden.
Hij is ondertussen wel 50 euro duurder geworden. :shock:

https://nl.aliexpress.com/item/32869026 ... 4c4doE9i1o
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door Floor »

Een zwaardere motor/servo lijkt mij wel het voordeel te hebben dat een schakelbare vertraginsbak met tandwielen niet meer nodig is. klopt dat?
promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door promo »

Die tandwielen heb ik inderdaad niet meer nodig. De spindel is direct met de riem aangedreven.
Koppel is genoeg om flinke draden te tappen en max. toerental is voor mijn toepassing ook genoeg.

Wat voor koppel en toerentallen zou je willen hebben op jouw machine?
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door Floor »

Het maximum toerental dat op de id-plaat staat is 2000 RPM. Iets hoger zou wel mogen, maar weet niet of de machine dat kan. Koppel weet ik niet, maar de 600 watt (verbruiksvermogen) was vaak te weinigg, moest vooral bij boren dat erg rustig doen, omdat ander de controller in alarm ging. Ik heb geen idee hoe efficiënt een borstelmotor is. en hoeveel vermogen er daadwerkelijk uit kwam. ik denk nu aan een Servo motor tussen 1200 en 1800 watt.

Het is moeilijk te bepalen wat eventueel teveel is. De frees weegt 140..160 kg. Wat is aan te raden?
Oh, en ik zag dar er geremde versies zijn van boven genoemde servo's. Heeft dat meerwaarde voor een frees?
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door Floor »

Oh, hier staat een beschijving van iemand anders van mijn frees:
https://www.arceurotrade.co.uk/projects ... Review.pdf
promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

Re: SIEG X3 freesmachine : motor defect

Bericht door promo »

Hoi Floor,

Een exacte vermogen is lastig aan te geven.
Voor mijn freesbank wil ik de mogelijkheid hebben om te tappen.
Op deze site kun je wat inzicht krijgen wat voor koppel je nodig hebt om te tappen.
https://www.kennametal.com/us/en/resour ... power.html

Uiteindelijk is voor een BF30 1.8kWe meer van voldoende denk ik.
Ik ga er dan vanuit dat voor een X3 een servo van 1,2 kW ook meer dan voldoende is. (misschien is 750W ook voldoende?)

Let er bij aanschaf van een servo op dat het koppel bij laag toerental beschikbaar is en daarnaast ook nog een hoogpiek koppel heeft. (2-2.5x het nominale koppel)
Als ik zo snel even kijk heeft een 1.2 kW een max koppel van 12Nm, dat is toch echt wel behoorlijk wat!
Plaats reactie