CNC frees kopen - advies gevraagd

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JoePatat
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 okt 2020 19:41

CNC frees kopen - advies gevraagd

Bericht door JoePatat »

Na veel gelezen te hebben op dit forum denk ik dat de tijd rijp is om ook een CNC aan te schaffen. Zelfbouw wil ik niet doen, daar gaat veel teveel tijd in kruipen, en daar heb ik gewoon geen zin in. En een CNC kopen om naderhand allerhande upgrades tegen te schroeven, of er helemaal niet blij mee te zijn, zie ik ook niet zitten. Dus bij deze advies gevraagd voor wat “het beste” is.

Wat wil ik doen:
- PCB’s frezen (0,1-0,2mm printbanen zou geweldig zijn), enkel voor proof of concept en interfaces, geen highspeed
- Aluminium frezen
- Plexiglas, misschien

Toepassingen die ik op dit moment heb voor alu zijn 19”frontpanelen en nu en dan een heatsink in verschillende vormen. Op dit moment vind ik het ook niet erg als ik alu moet frezen in stapjes van 0.01mm, bij wijze van spreken.

Afmetingen:
500 X 400 x150(?)

Budget:
Rond de 3000 euro voor een pakket, 5000 euro is het absolute maximum, maar dan wil ik alles erop en eraan, inclusief een paar freesbitjes…

Domme vragen:
- Ik zag bij Sorotec Compact-Line dat de Z-as 140mm is. Kan ik dan een blok alu van 130mm nemen en er een cavity in maken van top tot bottom, met eventuele bit wissel? Of moet de cavity dan groot genoeg zijn dat de spindel er ook in past?
- Weer bij Sorortec zag ik ball screw spindles met 5mm en 10mm pitch. Wat is het vershil tussen deze 2?
- Een alu T-nut is essentieel om een blok alu vast te klemmen veronderstel ik? Of kan dit ook in een MDF plaat voldoende vast gezet worden?

Wat ik al gezien heb:
De https://carbide3d.com/nomad/ maar deze heeft sowieso een te klein oppervlak.
De verschillende Sorotec’s (Basic/compact/alu line), maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer.
CauCau Kompass F600, maar daar heb ik mijn twijfels over.

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar Sorotec, mede omdat het er degelijk uit ziet en dat deze de kogelomloop spindels heeft.

Dus tips over waar nog op te letten zijn meer dan welkom!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC frees kopen - advies gevraagd

Bericht door audiomanics »

Mijn trouwe moneymaker is binnen afzienbare tijd te koop voor een prijsje dat je er binnen een maand mee kan verdienen. Moet alleen voor het verhuizen gedeeltelijk uit elkaar gehaald worden want in zijn geheel past hij niet door de deur.. werkbereik ruim 900x600x120.. Alleen zelf nog een computer er aanhangen want mijn ThinClient ga ik gewoon weer gebruiken bij de volgende machine..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie